مصرف انبه تاثیر مثبت بر بیماری التهابی روده دارد

توریست مالزی- نتایج اولیه مطالعه‌ی محققان بخش علوم تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهند که مصرف انبه تاثیر مثبتی در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده دارد....
توریست مالزی- نتایج اولیه مطالعه‌ی محققان بخش علوم تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه تگزاس نشان می‌دهند که مصرف انبه تاثیر مثبتی در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده دارد.

دکتر سوزان تالکات، دانشمند تحقیقاتی تگزاس و همکارانش اخیراً استفاده از انبه‌ی تازه را به عنوان یک مکمل برای درمان کلی در بیماری خفیف تا متوسط التهاب روده بررسی کرده‌اند.

یبماری التهابی روده یک عامل خطر عمده برای سرطان کولون است که شایعترین شکل این بیماری، کرون و کولیت اولسراتیو (روده زخم شده) است. سرطان کولورکتال نیز می‌تواند ناشی از زخم‌های اولیه‌ای باشد که می‌تواند به علت بیماری التهابی روده در دوره‌های ۱۰ تا ۱۵ سالگی ایجاد شود.

مطالعات متعدد نشان داده است که مزایای سلامت ترکیبات ثانویه گیاهی در میوه‌ها و سبزیجات از جمله انار، مرکبات و کورکومینوئیدها و پلی‌فنول‌ها باعث کاهش روند التهاب در بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های التهابی روده می‎شود. با این حال، تعداد کمی از مطالعات بالینی انسانی با استفاده از پلی‌فنول‌ها در درمان بیماری التهابی روده انجام شده است.

انبه غنی از گلوتاتین است، گلوتاتین‌ها گروهی از مولکو‌ل‌های بزرگ پلی‌فنولی هستند که توسط باکتری‌های خاص روده‌ای به مولکول‌های کوچک قابل جذب تبدیل می‌شود.
برای بررسی تاثیر پلی‌فنولِ انبه در انسان، تیم تالکات، یک آزمایش بالینی را در تگزاس انجام دادند.

این مطالعه به عنوان یک آزمایش بالینی کنترل شده در افراد مبتلا به بیماری کرون فعال ملایم و متوسط یا کولیت اولسراتیو ملایم و متوسط صورت گرفت. افراد مبتلا، انبه را به عنوان دارویی برای درمان IBD خفیف تا متوسط خود مصرف می‌کردند.

افراد ۱۸ تا ۷۹ ساله مبتلا به بیماری کرون یا کولیت زخمی در این مطالعه ثبت شدند و از آن‌ها خواسته شد ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم انبه را در رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند و در طول هفته اول مصرف انبه خود را به آرامی افزایش دهند. از آن جا که تحمل مقدار زیادی میوه غنی از فیبر بین افراد و برای هر بیمار در طول زمان متغیر است، این مطالعه به افراد اجازه می‌دهد تا انبه را در محدوده مصرف ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم به جای مقدار ثابت مصرف کنند. اما لازم بود که مصرف روزانه انبه خود را ثبت کنند و مرحله درمان این مطالعه نیز هشت هفته بود. انجام مطالعه به نتایج قابل توجهی منتهی شد و چندین نشانگر زیستی را در تعدادی از افراد به طور قابل توجهی کاهش داد. تالکات گفت:

علائم کولیت اولسراتیو در افراد آزمایشی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و چندین نشانگر زیستی مرتبط با التهاب پس از هشت هفته مصرف انبه کاهش می‌یابد. علاوه بر این، حضور مولکول GRO، مولکولی مرتبط با رشد سرطان کولون، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. هم‌چنین سطح بالای اندوتوکسین که نه تنها با التهاب روده بلکه با سایر بیماری‌های التهابی مزمن نیز مرتبط است، در پلاسمای خون نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مصرف روزانه انبه باعث کاهش پیشرفت و شدت IBD پس از هشت هفته مداخله‌ی تغذیه ای می‌شود. تالکات خاطر نشان کرد که مصرف انبه با بهبود ترکیب میکروبی روده و کاهش سطح اندوتوکسین سرم ممکن است بخشی از التهاب را کاهش دهد.

همه کسانی که این مطالعه را تکمیل کردند، اعلام کردند که آن ها به طور منظم مصرف انبه را ادامه خواهند داد و آن را به دیگران که از IBD رنج می‌برند و همچنین به پزشکان خود توصیه می‌کنند.

بر اساس این تحقیقات اگر انبه یا هر نوع ماده‌ی غذای غنی از پلی‌فنول بتواند در کاهش شدت بیماری‌های التهابی روده کمک کند، اضافه کردن آن‌ها به درمان های دارویی IBD معمولی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی داشته باشد.

منبع: virtual Dr, medicalxpress

پاسخی ارسال کنید

*

*

17 + 20 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!