معماری سنتی در مالزی

توریست مالزی – معماری بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و بازگو کننده گذشته هر کشوری است. مالزی به دلیل تنوع فرهنگ ها ساختمان های با سبک های مختلف دارد، که...
توریست مالزی – معماری بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و بازگو کننده گذشته هر کشوری است. مالزی به دلیل تنوع فرهنگ ها ساختمان های با سبک های مختلف دارد، که شما را با گوشه ای از آن آشنا می کنیم.

مالایی
معماری سنتی مالایی فرآیندهای معماری پیچیده‌ای را به کار می‌گیرد که برای شرایط استوایی مناسب است نظیر ساخت سازه‌ها بر پایه‌های بلند چوبی که اجازه تهویه کامل زیر خانه را جهت سرد کردن آن و در عین حال به حداقل رساندن اثرات سیل‌های گاه به گاه را می‌دهد. سقف‌های مرتفع و پنجره‌های بزرگ نه تنها باعث تهویه کامل می‌شود بلکه با طرح‌های گیاهی پیچیده نیز بر روی آن نقش می‌بندد.
خانه‌های سنتی در نگری سمبیلان از چوب سخت و کلاً بدون استفاده از میخ ساخته می‌شود. این خانه‌ها با استفاده از تیرهای چوبی ساخته می‌شوند که به کمک گیره در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. مثال زیبایی از این نوع معماری را می‌توان در کاخ قدیمی سری منانتی در نگری سمبیلان یافت که در حدود سال ۱۹۰۵ ساخته شده است.
امروزه، بسیاری از ساختمان‌های مالایی یا اسلامی، طراحی شمال آفریقا را که در موزه هنرهای اسلامی قابل مشاهده است در خود دارند و تعدادی از ساختمان‌ها در پوتراجایا – پایتخت جدید اداری – و بسیاری از مساجد در کل کشور نیز چنین هستند.



چینی
در مالزی، معماری چینی دارای دو نوع اصلی است: سنتی و بابا – نیونیا. مثال‌هایی از معماری سنتی شامل معبدهای چینی است که در سراسر کشور یافت می‌شود نظیر چینگ هون تنگ که زمان ساخت آن به سال ۱۶۴۶ بر می‌گردد.
بسیاری از خانه‌های قدیمی به خصوص در ملاکا و پنانگ، میراث بابا – نیونیا را به نمایش می‌گذارند، که دارای حیاط داخلی و سفال‌های زیبا و رنگی هستند.
ترکیب نادر عناصر معماری چینی و غربی در مسجد ترنکرا در ملاکا به نمایش گذاشته شده است. ظاهر آن که شبیه پاگودا بوده، مثال خوبی از سقف تحت تأثیر سبک چینی با جزئیات غربی در تارمی‌ها و نرده‌ها است.



هندی
از آنجا که اکثر هندوهای مالزی از جنوب هند آمده‌اند، معابد هندویی نشان دهنده معماری غنی آن منطقه است.
معبد سری ماهاماریمان در کوآلالامپور که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده یکی از آراسته‌ترین و زیباترین معابد هندو در کشور است. طرح‌های تزیینی مفصل معبد شامل حکاکی‌های پیچیده، طلاکاری، نقش‌های چاپ شده با دست و کاشی‌های نفیس از ایتالیا و اسپانیا است.
سیک‌ها که اقلیت کوچکی هستند نیز معابد خود را با طراحی بدون تغییر در بسیاری از نقاط کشور دارند.



مردم بومی صباح و ساراواک
دو اثر معماری برجسته منحصر به فرد مردم بومی صباح و ساراواک عبارتند از خانه‌های طویل و روستاهای آبی.
خانه‌های طویل که محل زیست قبایل رودخانه‌داخلی است، محل‌های سنتی اجتماع است. این سازه‌های طویل و دارای پایه‌های بلند غالباً متشکل از الوارهای بریده شده با تبر است که با الیاف‌های گیاهی به هم بسته شده و پوشش سقف آن حصیر بافته یا پوشال است، و می‌تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ خانواده را در خود جای دهد.
روستاهای آبی ساخته شده بر روی پایه‌های چوبی بلند نیز در امتداد سواحل رودخانه و ساحل دریا یافت می‌شود. این خانه‌ها توسط پیاده‌روهای چوبی با قایق‌های مهار شده در دو طرف به هم وصل می‌شوند. حمل و نقل به اطراف روستا معمولاً با استفاده از قایق سقف حصیری یا کانو صورت می‌گیرد.



سبک‌های دوره استعمار
سبک‌های معماری دوره‌های مختلف قدرت‌های استعماری در بسیاری از خانه‌های ساخته شده در فاصله بین سال‌های ۱۵۱۱ تا ۱۹۵۷ قابل مشاهده است.

پرتغالی
قابل ذکرترین مثال معماری پرتغالی در مالزی، برج افاموسا در ملاکا است که در سال ۱۵۱۱ توسط آلفونسو دالبکرک ساخته شده است. این بنا تقریباً توسط هلندی‌ها از بین رفته است، و تنها بخش اندکی از استحکامات آن هنوز بر روی تپه مشرف به شهر ملاکا، بندر قدیمی و خلیج ملاکا قابل مشاهده است.



هلندی
استادتایز که در شهر ملاکا واقع شده، با درهای سنگین چوبی، دیوارهای قرمز تند و لولاهای آهنی خود با ابهت‌ترین اثر دوره هلند در ملاکا است. این بنا، مثال خوبی از عمارت هلندی و مهارت‌های کار با چوب است. این بنا که بین سال‌های ۱۶۴۱ و ۱۶۶۰ ساخته شده است، قدیمی‌ترین خانه در شرق محسوب می‌شود.



بریتانیایی
در بین مهمترین آثار برجسته ساخته شده توسط بریتانیایی‌ها می‌توان به ساختمان سلطان عبدالصمد اشاره کرد که بر میدان مردکا، در کوآلالامپور مشرف است. این جاذبه دارای طراحی شمال آفریقا که در سال ۱۸۹۷ تکمیل شد، به عنوان دفاتر دبیرخانه استعماری در طی حکومت بریتانیا عمل می‌کرد.
فروشگاه‌های دوران پیش از مردکا یا پیشا استقلال نیز هنوز ویژگی‌های زیبایی روزهای اولیه خود را نشان می‌دهند. یکی از نشانه‌های مهارتانگلیسی‌ها، “راه های پنج فوتی” یا پیاده‌روهای پوشیده است که برای محافظت مردم در برابر گرما و باران طراحی شده است.



منبع: وب سایت وزارت توریسم مالزی

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!