موسیقی در مالزی

توریست مالزی – میراث چند فرهنگی و چند قومیتی مالزی به طور برجسته خود را در شکل‌های موسیقی و رقص نشان می‌دهد. ارکستر مالزی دو ارکستر سنتی دارد: گاملان...
توریست مالزی – میراث چند فرهنگی و چند قومیتی مالزی به طور برجسته خود را در شکل‌های موسیقی و رقص نشان می‌دهد.

ارکستر
مالزی دو ارکستر سنتی دارد: گاملان و نوبت. گاملان که ریشه در اندونزی دارد، ارکستری سنتی است که ملودی‌های اثیری خوش‌نوا را با استفاده از آلات موسیقی کوبه‌ای نظیر ناقوس و سیمی اجرا می‌کند. نوبت یک ارکستر سلطنتی است که موسیقی موقرتری را برای مجالس با استفاده از سرنای و آلات موسیقی بادی می‌نوازد.

ربانا اوبی
در روزگار پادشاهان قدیم مالایی، ضرب آهنگ ریتمیک طبل‌های ربانا اوبی پیام‌های مختلفی را از هشدار گرفته تا اعلام عروسی اعلام می‌کرد. این آلات موسیقی بعدها در اجراهای عمومی به کار گرفته شد.

کمپانگ
کمپانگ که بی‌تردید متداول ترین آلت موسیقی سنتی مالایی است در رویدادهای اجتماعی مختلفی نظیر رژه روز ملی، کاربردهای رسمی و عروسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلت که همانند دایره زنگی اما فاقد حلقه‌های فلزی آن است، یک طبل دستی بوده که در گروه‌های بزرگ نواخته شده و در آن با همپوشانی لایه‌های مختلف ریتم‌های گوناگون، ریتم‌های مختلفی تولید می‌شود.

گامبوس
گامبوس که توسط فارس‌ها و تاجران خاورمیانه به مالزی آورده شده عود عربی نام داشته و به سبک‌های مختلفی در موسیقی عامه و عمدتاً به عنوان آلت موسیقی اصلی در موسیقی غزل کاربرد دارد. این آلت که با ترکیب هنرمندانه چوب‌های مختلف تهیه شده، صدای ظریفی دارد که به چنگ شبیه است.

سپ
سپ فلوت سنتی جامعه اورنگ اولو یا مردم بالای رود ساراواک است. سپ که شاهکار حکاکی با نقش‌مایه‌های متنوع است با استفاده از یک چوب بلند توخالی تهیه می‌شود. این ساز که زمانی تنها در مراسم درمانی در خانه‌های طویل استفاده می‌شد به ابزار سرگرمی اجتماعی تبدیل شده است. عموماً موسیقی آن برای همراهی با رقص‌هایی نظیر نگاجات و داتون جلود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: وب سایت توریسم مالزی

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!