موضع گیری جدید مالزی در قبال عربستان

توریست مالزی – «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی در اظهاراتی اعلام کرد که این کشور مایل است درخصوص تحولات در خاورمیانه موضع بیطرفانه ای را اتخاذ کند. به گزارش...
توریست مالزی – «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی در اظهاراتی اعلام کرد که این کشور مایل است درخصوص تحولات در خاورمیانه موضع بیطرفانه ای را اتخاذ کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نخست وزیر مالزی درباره حمله ائتلاف به سرکردگی سعودی به یمن و مناقشه ریاض با قطر گفت: عربستان در جنگ است و ما نمی‌ خواهیم وارد هیچ جنگ خارجی شویم. نمی‌خواهیم به کمک‌رسانی در جنگ‌های خشونت آمیز متهم شویم.
این در حالیست که دولت جدید مالزی ۱۶ مرداد ماه اعلام کرد که یک مرکز مدعی مبارزه با تروریسم تحت حمایت عربستان سعودی را دقیقاً یک سال پس از افتتاح آن‌ از سوی «ملک سلمان» پادشاه عربستان در سفر به مالزی در ماه مارس سال گذشته میلادی و در دوران نخست وزیری «نجیب رزاق» تعطیل کرده است. بر اساس گزارش این رسانه، «محمد سابو» (Mohamad Sabu) وزیر دفاع مالزی در پاسخی مکتوب به پارلمان این کشور اعلام کرد که فعالیت مرکز موسوم به «صلح بین‌الملل ملک سلمان» متوقف و ماموریت آن توسط مؤسسه «دفاع و امنیت مالزی» انجام می‌ شود.
همکاری های نزدیک «نجیب رزاق» نخست وزیر سابق مالزی با سعودی ها در حوزه های مختلف چندی است ابعاد تازه ای یافته و حتی دردسرهای قانونی را نیز برای وی ایجاد کرده است. «نجیب رزاق» نخست‌وزیر پیشین مالزی پیشتر به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه توسط کمیسیون مبارزه با فساد در این کشور مورد بازجویی قرار گرفت و یک روز بعد نیز اولین جلسه دادگاه وی برگزار شد. گفتنی است، پس از آنکه نجیب رزاق پس از شکست در انتخابات اعلام کرده بود که قصد دارد به همراه همسرش برای مسافرت از مالزی خارج شود، اداره مهاجرت مالزی اعلام کرده بود که وی ممنوع الخروج بود.
نجیب رزاق متهم به فساد مالی ۷۰۰ میلیون دلاری و سوء استفاده از منابع دولتی در سال ۲۰۱۵ است. البته نجیب رزاق متهم به دریافت پول از عربستان سعودی نیز هست. گزارش‌ها حاکی از آن است که رزاق متهم به دریافت رشوه از عربستان سعودی برای تبلیغات در انتخابات پیشین شده بود. دادستانی مالزی اعلام کرده بود که رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار کمی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ از عربستان سعودی دریافت کرده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!