میزبانی ایران از پنج میلیون گردشگر خارجی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میزبانی ایران از 5 میلیون و 200 هزار گردشگر خارجی و ساخت 200 هتل پنج ستاره در کشور را از جمله اقدامات سازمان متبوع خود در سه سال گذشته عنوان کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میزبانی ایران از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی و ساخت ۲۰۰ هتل پنج ستاره در کشور را از جمله اقدامات سازمان متبوع خود در سه سال گذشته عنوان کرد.

مسعود سلطانی فر در تشریح مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه میراث فرهنگی افزود: در سه سال گذشته شاهد ثبت پنج اثر فرهنگی و تاریخی ایران در یونسکو بودیم که تا قبل از دولت یازدهم در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق به ثبت تنها ۱۶ اثر تاریخی در یونسکو شده بودیم.
وی همچنین بیان کرد: در سال اول دولت، شهر سوخته و در سال دوم، بافت تاریخی شهر شوش و بندر فرهنگی میمند کرمان را به عنوان میراث جهانی ثبت کردیم و امسال نیز در یک پروسه بسیار حساس و جنجالی، موفق به ثبت ۱۱ قنات ایرانی و کویر لوت به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث جهانی شدیم.

** ثبت آثار ایران در یونسکو معرفی تمدن کهن به جهانیان
سلطانی فر دستاورد ثبت پنج اثر در مدت سه سال را امری مهم دانست و گفت: بسیار ارزشمند است که این دولت توانسته ظرف مدت سه سال، پنج اثر را در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت کند و این آثار تاریخی و بناهایی که به عنوان میراث جهانی ثبت می شوند ضمن آنکه حمایت کل سازمان ها و نهادهای بین المللی را در هویت تاریخی و فرهنگی دریافت می کنند، به عنوان بناهای تاریخی در هزاران سایت گردشگری جهان نیز ثبت می شوند و در معرض دید گردشگران تمام کشورها قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش ثبت بناها علاوه بر ۲۱ اثر ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو، حدود ۵۰ بنا را در فهرست انتظار یونسکو قرار دادیم که به میزان بضاعت در صدد پیگیری و حصول نتیجه در ثبت این آثار هستیم.

** بازگشت۳۰ شی ء تاریخی ایران از ایتالیا
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: بازگرداندن چهار محموله اشیاء تاریخی از جمله موثرترین اقدام دولت در اثر تلاش جدی مسئولان در عرصه جهانی بود و تقریبا در تاریخ قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشابه این اقدام و دستاورد را شاهد نبوده ایم و با پیگیری های حقوقی و کارشناسی اشیاء متعلق به خوروین را از بلژیک برگرداندیم در حالیکه از ۵۰ سال پیش از کشور خارج شده بود. همچنین اشیاء مربوط به چغامیش را از آمریکا بازگرداندیم، به علاوه ۳۰ قلم اشیاء قاچاق شده به ایتالیا با همکاری پلیس و مسئولان میراث فرهنگی ایتالیا کشف و ضبط شد. همچنین مهرهای گلی که پس از اثبات مالکیت ایران توسط امریکایی ها تحویل وزیر امور خارجه ایران شد و با پیگری و صدور احکام قضایی به کشور بازگشت.

** پیگیر بازگشت کامل ۳۰ هزار لوح هخامنشی هستیم
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل پرونده ای در حوزه میراث فرهنگی خبر داد و افزود: این پرونده مربوط به الواح هخامنشی است و جریان آن به سال ۱۳۱۴ بر می گردد که در کاوش های آن سال، حدود ۳۰ هزار لوح گلی کوچک که بیان کننده امور جاری و مکاتبات اداری و حکومتی دوره هخامنشیان بوده، کشف شده بود و در آن سال به دلیل ضعف کارشناسی در داخل با مصوبه دولت وقت مقرر می شود در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گیرد.
سلطانی فر ادامه داد: مقرر بود دانشگاه شیکاگو با بررسی سه ساله بر روی الواح گلی این اشیاء تاریخی را به ایران بازگرداند. این اشیاء در سال ۱۳۱۲ کشف و در ۱۳۱۴ با کشتی به آمریکا ارسال می شود و در سال ۱۳۱۶ به آمریکا رسیده اما تا سال ۱۳۲۷ که بخشی از آثار بازگرانده شد از ارسال آثار تاریخی خودداری کردند و در مقاطع ۱۳۵۰ و ۱۳۸۳ نیز بخش هایی از آن ۳۰ هزار لوح گلی را بازگرداندند و مابقی را مسترد نکرده بودند و حتی این الواح در جریان غرامت گیری از ایران در معرض خطر فروش بود که اخیرا حکم مثبتی را به نفع میراث گرفتیم که تنها یک مرحله از صدور رأی باقی است و چنانچه تقاضای تجدید نظر شود دیوان عالی کشور آمریکا می تواند راجع به موضوع نظر دهد و اگر تجدید نظر خواهی نکنند حکم قطعی شده و می توانیم الواح کوچک هخامنشی را برگردانیم و به طور مستمر پیگیری های حقوقی را انجام می دهیم.
وی همچنین از مشارکت با بخش خصوصی برای بازسازی و بهره بردای از میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این مهم برای صیانت از اماکن فرهنگی و تاریخی صورت گرفت و بیش از ۸۰ قرارداد با شهرداری های سراسر کشور منعقد کردیم تا اماکن فرهنگی و تاریخی که با محدودیت منابع مالی مواجه است با مشارکت بخش خصوصی مرمت و بازسازی شوند و نگهداری آنها را به بخش غیردولتی واگذار کردیم تا سرعت احیاء و مرمت آثار و بناها بیشتر شود.

** راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی در سراسر کشور
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی با مشارکت ۱۲۰ هزار نفر خبر داد و گفت: موفق شدیم قانون تشکیل انجمن های میراث فرهنگی را که با ۱۰ سال توقف در اجرا مواجه بود، عملیاتی کنیم و انجمن های میراث را با مشارکت مسئولین دولتی و انجمن های مردمی در شهرهای و روستاها تشکیل دادیم تا با مشارکت همه گروه ها از آثار تاریخی و میراث فرهنگی صیانت شود و این موضوع کمک می کند تا از میراث فرهنگی در صدها هزار بنا، سایت و محوطه تاریخی حفاظت کنیم.

** دومین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی در هفته دولت
سلطانی فر خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم در حوزه میراث فرهنگی فعال شدن شورای عالی میراث فرهنگی است که با تعطیلی ۱۰ ساله مواجه بود و سال گذشته فعال شد و با حضور معاون اول رییس جمهوری دومین جلسه آن در هفته دولت امسال تشکیل شد و موفق شدیم مسائل حوزه میراث فرهنگی را در این شورا پیگیری کنیم.

** راه اندازی دوران اسلامی موزه ملی پس از ۱۰ سال توقف
وی از راه اندازی تعدادی از موزه های متوقف شده و بلاتکلیف در نقاطی از کشور خبر داد و گفت: چند موزه مهم کشور را که متوقف شده بودند، مجدداً راه اندازی کردیم از جمله بخش دوران اسلامی موزه ملی که حدود ۱۰ سال متوقف شده بود که هم اکنون یکسال است به بهره برداری رسیده است. همچنین بخش موزه دوران پیش از تاریخ را پس از ۳۷ سال تعطیلی در سال گذشته بازگشایی کردیم.
سلطانی فر ادامه داد: به علاوه موزه بزرگ خراسان را دو سال زودتر از زمان بندی در سال ۱۳۹۳ افتتاح کردیم و در حال بهره برداری است و اکنون موزه های بزرگ تبریز، کرمانشاه و مشاهیر شیراز و موزه اهواز را در دست احداث داریم تا با تکمیل عملیات احداث به بهره بردای برسد. مثال موزه کرمانشاه از سال ۱۳۴۴ در حال احداث بوده و در حال تکمیل آن هستیم.

**مرمت ۸۰۰ بنای تاریخیِ در مالکیت افراد
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری از اجرای برنامه هایی برای کمک به صاحبان و مالکان بناهای تاریخی خبر داد و اظهار کرد: کمک های مالی محدودی را برای مرمت، بازسازی و نگهداری این بناهای تاریخی به صاحبان آنها ارائه کردیم و حدود ۸۰۰ بنای تاریخی را در مالکیت افراد مورد حمایت قرار دادیم و در مدت سه سال با مشارکت افراد مرمت کردیم همچنین کار تعیین حریم بناهایی که ثبت ملی شدند را پس از هشت سال بلاتکلیفی در سطح بالایی تعیین تکلیف کردیم.

** کمانچه ثبت جهانی می شود
سلطانی فر به مقوله میراث ناملموس و طبیعی که شامل آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف است، پرداخت و گفت: در بخش میراث فرهنگی ناملموس موفق به ثبت ۱۰ مورد ثبت جهانی شدیم که دستاورد قابل توجهی از دولت یازدهم است و در مجموع ۱۳۲۲ اثر در بخش میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است و میراث طبیعی ثبت شده در میراث ملی ۳۲۶ اثر است و آثار ملی منقول تعداد ۱۲۷ اثر است و مهمترین اثر از میراث ناملموس ثبت شده، ثبت آیین باستانی نوروز است که پرونده مشترک با ۱۲ کشور دیگر است.
همچنین پرونده چوگان را به یونسکو جهت ثبت جهانی ارسال کرده ایم و همچنین پرونده ثبت جهانی ساز کمانچه را به یونسکو ارسال کرده ایم و شهر تاریخی یزد را نیز در دستور ثبت جهانی داریم.
وی ثبت یادمان های دفاع مقدس را یکی از دستاوردهای مهم در میراث فرهنگی برشمرد و بیان کرد: ۲۱ اثر ثبت شده از میراث به جا مانده از هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را ثبت ملی کردیم از جمله یادمان های دفاع مقدس همچون فکه، شلمچه، کربلای ۲، چذابه و موارد دیگر که در سال گذشته ثبت شده است.
معاون رییس جمهوری همچنین از ۵۰ اثرِ در انتظارِ ثبت در یونسکو خبر داد و گفت: از مهمترین آثاری که سال آینده برای ثبت در یونسکو پیشنهاد و پیگیری خواهیم کرد بافت تاریخی شهر یزد است و همچنین چندین شهر دیگر و برخی از جنگل ها را به عنوان کاندیدا داریم به انضمام برخی از اماکن مذهبی که نیاز است مدیریت یکپارچه آنها ساماندهی شود و فرآینده ثبت نیز حدود سه سال زمان نیاز دارد.
وی همچین در تشریح دستاوردهای حوزه صنایع دستی اعلام کرد: ایران با فعالیت دو میلیون نفر در تولید صنایع دستی و فرش یکی از سه قدرت بزرگ تولید صنایع دستی دنیا است. تا امروز ۴۶۰ رشته شناخته شده در صنایع دستی وجود دارد که ما در ۳۶۰ رشته آن فعالیت داشتیم و یا فعالیت داریم. در حوزه بازرگانی و فروش صنایع دستی همواره مشکل داشتیم که تا حدود زیادی با تلاش همکاران این مشکل حل شده است و با گسترش نمایشگاه های داخلی و خارجی خیز سنگینی در ارتقاء فروش محصولات تولیدی برداشتیم.

** ایجاد ۲۰۰ فروشگاه اینترنی صنایع دستی در دولت یازدهم
وی از کمک های دولت در ایجاد و توسعه فروشگاه های اینترنتی خبر داد و گفت: تعداد فروشگاه های اینترنتی قبل از این دولت کمتر از ۱۰ فروشگاه بود و هم اکنون به مرز ۲۰۰ فروشگاه رسیده و در سه سال گذشته بر اساس چهار شاخص، رونق صنایع دستی کشور را رقم زدیم مانند صدور ۵۷ هزار و ۲۰۰ پروانه تولید انفرادی صنایع دستی و ۲ هزار و ۱۰۰ پروانه تولید کارگاهی که در سه سال گذشته رقم خورد.
سلطانی فر به برگزاری ۱۵۰۰ بازارچه موقت فروش صنایع دستی در سه سال اشاره کرد و ادامه داد: ۴۱ نمایشگاه داخلی سراسری و منطقه ای برای ارتقاء این صنعت برگزار کردیم و ظرف مدت سه سال ۴۴۰ میلیون دلار ارزش صادارت صنایع دستی بوده و به رشد متوسط ۲۴ درصدی در این حوزه دست یافتیم.

** ایران چهار شهر صنایع دستی جهانی دارد
وی به ابعاد جهانی صنایع دستی کشور پرداخت و بیان کرد: چند دستاورد بزرگ در عرصه جهان داریم و آن تبدیل شدن چهار شهر کشور به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی است مانند تبریز، شهر جهانی فرش، اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی، لالجین، شهر جهانی سفال و مشهد، شهر جهانی سنگ های قیمتی از سوی شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شدند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بیان کرد: پس از چین که شش شهر جهانی صنایع دستی دارد، ایران دومین کشور جهان است که بیشتری شهرهای جهانی ثبت شده صنایع دستی را در خود جای داده است.

** طرح ضربتی اشتغال و ایجاد ۷۰ هزار شغل
سلطانی فر خاطرنشان کرد: بر این باوریم به هر میزان در بخش بازرگانی صنایع دستی فعال شویم رونق بیشتری در این حوزه ایجاد می شود ضمن آنکه حمایت های دولت را از فعالان حوزه صنایع دستی و صاحبان این مشاغل افزایش دادیم و مسائل مربوط به بیمه تولید کنندگان صنایع دستی را دنبال کردیم و طرح ضربتی ایجاد اشتغال برای ۷۰ هزار نفر ظرف دو سال را در دستور کار داریم که به شورای عالی اشتغال فرستاده شد که با اختصاص ۲۰ میلیون تومان برای هر تولید کننده در سالهای ۱۳۹۵ و ۹۶ شغل ایجاد خواهیم کرد.

** امکان صدور ویزا برای اتباع ۱۹۰ کشور در فرودگاه های ایران
وی در بخشی از سخنانش به کارنامه روشن و موفق دولت در حوزه گردشگری پرداخت و اظهار کرد: روند رو به رشد صنعت گردشگری امیدوار کننده است و تسهیل امور ویزا که یکی از زیر بناهای مهم گسترش بخش گردشگری است را در دستور کار داریم و از دو سال قبل موفق به صدور ویزای فرودگاهی ۱۵ روزه با امکان تمدید تا ۱۵ روز دیگر شدیم، سال گذشته این زمان با مصوبه دولت به یکماه افزایش پیدا کرد و امسال این زمان را به سه ماه افزایش دادیم. هم اکنون اتباع ۱۹۰ کشور دنیا که وارد ایران شوند بدون مراجعه به نمایندگی های کشورمان، امکان دریافت ویزای سه ماهه در در ۹ فرودگاه را دارند و در صدد افزایش پایگاه های ارائه دهنده این خدمت به ۱۳ فرودگاه هستیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از صدور ویزای الکترونیکی (ای ویزا) تا پایان سال ۹۵ خبر داد و افزود: با هماهنگی های انجام شده با وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی صدور ویزای الکترونیکی تا قبل از اتمام سال اجرایی می شود. همچنین در خصوص لغو روادید، برنامه ای در تعامل با ۲۸ کشور به صورت متقابل در دستور کار داریم که تا امروز لغو روادید متقابل در ۱۴ کشور را اجرا کرده ایم و این موضوع کمک خیلی خوبی به توسعه صنعت گردشگری کشور است.

** ساخت ۲۰۰ هتل پنج ستاره، دستاورد دولت
سلطانی فر ارتقاء کیفی و کمّی هتل های کشور را از دیگر عوامل مهم در اقبال گردشگران خارجی دانست و بیان کرد: تا قبل از این دولت از مجموع ۱۱۰۰ هتل صرفاً ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره داشتیم و در این مدت این تعداد را به مرز ۱۶۰ هتل رساندیم و از ۳۴ هتل پنج ستاره بهره برداری کردیم و در مجموع ۸۲۰ هتل آپارتمان و هتل یک تا پنج ستاره توسط بخش خصوصی در کشور توسط بخش خصوصی ساخته می شود و ۱۷۰ هتل از این تعداد را هتل های چهار و پنج ستاره تشکیل می دهد.
وی همچنین با بیان اینکه در تمام تاریخ هتل سازی ایران تا سال ۱۳۹۲ تعداد هتل های چهار و پنج ستاره فقط ۱۲۵ هتل بوده، گفت: از آغاز کار دولت تا امروز چهار هتل را به بهره برداری رساندیم و احداث ۱۷۰ هتل چهار یا پنج ستاره نیز در دست کار است و برنامه ریزی کردیم تا پایان دولت دکتر روحانی تا پنج سال دیگر بتوانیم ۱۷۰ هتلِ در دست احداث را آماده بهره برداری کنیم و با ۳۵ هتلی که به این آمار اضافه می شود به مرز ۲۰۰ هتل پنج ستاره خواهیم رسید و با تحقق این مهم در طول هشت سال، یک و نیم برابر تاریخ هتل سازی کشور هتل چهار و پنج ستاره احداث خواهیم کرد و این تحول دیگری در دولت تدبیر و امید خواهد بود.

** ایران میزبان پنج میلیون و ۲۰۰ گردشگر خارجی بود
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه تعداد گردشگران ورودی سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد در سه سال گذشته رشد داشته، بیان کرد: نرخ میانگین رشد افزایش گردشگران خارجی در دنیا ۴.۶ بوده است و ما بین ۲.۵ تا سه برابر آن در دنیا رشد داشتیم و برای اینکه بتوانیم گردشگر بیشتری جذب کنیم ۴۰ کشور را بر اساس سوابق گردشگردی، هدف قرار دادیم و ۱۵ کشور از اینها، کشورهای اطراف ایران هستند که موفق به فعال کردن دفاتر جذب و اطلاع رسانی گردشگران خود در ۲۵ کشور از بین ۴۰ کشور هدف با کمک بخش خصوصی شدیم و سال گذشته به مرز پنج میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی رسیدیم و آمار ورود گردشگران خارجی بر خلاف گردشگران داخلی که نظام آماری کاملی ندارد قابل دسترس و احصاء بوده و آمار دقیق را از پلیس مهاجرت ناجا دریافت می کنیم.
وی تأکید کرد: در ۱۰ سال نخست اجرایی شدن سند چشم انداز باید به مرز ۹ میلیون گردشگر می رسیدیم اما در سالهای گذشته چندان توجهی به این بخش نداشتند و تحریم ها و سوء مدیریت ها موجب عدم تحقق اهداف سند چشم انداز شد و در حال حاضر از برنامه عقب هستیم و بنا داریم سالانه با رشد برنامه ریزی شده به اهداف سند چشم انداز دست یابیم.

** پول گردشگران رونق روستاها را رقم می زند
سلطانی فر به طبیعت گردی و بوم گردی توسط گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد و بیان کرد: بوم گردی تا قبل از این دولت کمتر از ۴۰ مورد بود در حالی که هم اکنون پس از سه سال تلاش در این حوزه به ۳۰۰ بوم گردی و طبیعت گردی به عنوان مناطق هدف رسیده ایم و بنا داریم تا پایان دو دوره این دولت، این میزان را به دو هزار مورد برسانیم چرا که این موضوع به تأثیرگذاری گردشگری در اقتصادهای محلی کمک می کند و تبدیل مکان های روستایی ارزان قیمت برای گردشگران، یکی از اهداف محقق شدن بوم گردی هاست و مورد توجه جدی گردشگران خارجی نیز قرار می گیرد و تأثیرات بسیاری بر اقتصادهای بومی کشور خواهد داشت.
وی یادآور شد: برای رشد نرخ گردشگر در سالهای گذشته برنامه ریزی داشتیم و پیش بینی می کنیم که با نرخ رشد پنج تا ده درصد هر ساله پیش برویم تا بتوانیم به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز که کسب درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیاردی در گردشگری است، برسیم.

** صنعت حمل و نقل هوایی تا ۵ سال دیگر نوسازی می شود
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بیان کرد: برنامه ریزی برای توسعه شبکه حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی در دستور کار است که با کمک وزارت راه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا می شود و با توجه به فرسوده بودن ناوگان هوایی کشورمان پس از اجرای برجام خوشبختانه شرایط فرهم شده تا بتوانیم از کمپانی های بزرگ دنیا هواپیما خریداری کنیم. قرارداد خرید ۱۱۴ ایرباس که اخیراً منعقد شد و همچنین قرارداد بوئینگ به انضمام خرید ۲۰ فروند هواپیما از ای تی آر این امید را ایجاد می کند که ظرف پنج سال آینده ناوگان هوایی کشور نوسازی می شود.
سلطانی فر به استراتژی دولت در توسعه شبکه ریلی کشور اشاره کرد و ادامه داد: توجه به حمل و نقل ریلی، استراتژی درستی است چرا که باید بتوانیم بسیاری از خطوط پر ترافیک ریلی را که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به ویژه مسیرهای تهران- مشهد و تهران- اصفهان را سریع السیر کنیم که این مساله مورد تأکید رییس جمهور است.
وی در رابطه با یک شبکه آموزشی کوتاه مدت که سطح کیفی خدمات گردشگری را ارتقاء می دهد اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور ما در جذب گردشگر، پایین بودن سطح کیفی خدمات ارائه شده است. ما بسته توسعه خدمات گردشگری را با حدود ۱۵۰۰ پروژه و برآورد ۳۰ میلیارد دلار تهیه و به دو زبان ترجمه کرده و در سایت سازمان میراث فرهنگی منتشر کردیم و در بحث ساماندهی زمانی و مکانی گردشگری، مقاصد عمده هدف گردشگران داخلی محدود به هشت استان بوده که با ایجاد تنوع و جاذبه و فراهم کردن زیرساخت ها، مقاصد گردشگری را توسعه دادیم و از نظر بستر زمانی در حوزه گردشگران داخلی با فراهم کردن تخفیفات و تشویق ها توانستیم محدوده گردشگری در ۲۰ روز فروردین و ۲ ماهه مرداد و شهریور را تغییر دهیم و بخش هایی از جمعیت همچون بازنشسته ها و دانشجویان می توانند سفرهای خود را در سایر فصول و ایام سال انجام دهند.

** رونق گردشگری با تعمیم تعطیلی پنجشنبه ها در استانها
سلطانی فر تصریح کرد: آنچه به گردشگری داخلی کمک می کند موضوع تعطیلات پنجشنبه ها در استانهای کشور است و در حال حاضر این تعطیلات در تهران وجود دارد و ما موافق این موضوع هستیم و به نظر ما این تعطیلی می تواند به توسعه گردشگری کمک شایانی کند و در کنار آن، ایجاد اماکن اقامتی ارزان قیمت برای سطوح مختلف درآمدی را در دستور کار داریم و از برنامه های ما این است که امکان سفر را برای همه فراهم کنیم و این شکل گردشگری که به کوله پشتی دارها و یا رایگان سواری معروف است نوعی از گردشگری است که توسعه یافته و افراد جوان با امکانات حداقلی به سفر رفته و با کمترین هزینه گردشگری می کنند و ما موظف هستیم علاوه بر هتل های خوب این شرایط سهل را هم فراهم کنیم.
وی به حوزه نظارت بر هتل ها و اماکن نظارتی پرداخت و گفت: وظیفه اصلی ما نظارت است و تمام کارهای تصدی گری بر عهده بخش خصوصی است و ما به عنوان حاکمیت موظف به برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت بر اجرا هستیم و در این مقوله بسیار جدی عمل می کنیم و نحوه سرویس دهی و نرخ های خدماتی را کنترل می کنیم و مجموعه تشکل های بخش خصوصی در این رابطه نیز به ما کمک می کنند و انتظار داریم گردشگران مشکلات را به ما اعلام کنند. ما امسال حدود ۵۰ مورد دفاتر خدمات مسافرتی را در تهران تعلیق کرده یا مجوز آنها را لغو کردیم و برای حفظ حقوق مردم با کسی شوخی نداریم. رعایت حقوق مردم الزامی است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به مقوله استراتژی گردشگری حلال در توسعه گردشگران خارجی پرداخت و بیان کرد: کشور ایران با توجه به ارائه محصولات حلال، مدینه فاضله گردشگران مسلمان دنیاست و مبانی و اصول گردشگری حلال را در کشورمان رعایت می کنیم و جا دارد که با توجه به شرایط خوب اجتماعی و فرهنگی که در کشور وجود دارد ایران را به یکی از مهمترین کانون های گردشگری حلال تبدیل کنیم تا همه گردشگران خارجی بتوانند از این موقعیت بهره مند شوند.
سلطانی فر ساماندهی خانه مسافران را از دیگر موارد مهم حوزه گردشگری برشمرد و گفت: در سه سال گذشته خانه مسافرهای شخصی بدون نظارت به گردشگران، خدمات ارئه می دادند و مشکلات امنیتی و اخلاقی در این حوزه داشتیم و در این دولت موفق به ساماندهی ۱۵ هزار خانه مسافری که به شکل شخصی اداره شده و خدمات ارائه می کردند شدیم و مشخصات آنها را در سایت خود وارد کردیم و بر عملکرد آنها نیز نظارت داریم.

**ترکیه و آلمان در ایران هتل می سازند
وی گفت: پس از برجام با ۱۸ گروه سرمایه گذاران خارجی مذاکره کردیم و سه توافق نامه مهم منعقد کردیم و این توافق ها موجب احداث ۱۰ هتل پنج ستاره توسط یک شرکت ترکیه ای، ساخت ۱۰ تا ۱۵ هتل پنج ستاره ظرف ۷ سال آینده توسط شرکت هلدینگ گروه هتل سازی اشتاینگن برگر آلمان پس از مطالعه چهار ماهه آنها بر اساس سرمایه گذاری و یا مشارکت با بخش خصوصی ایرانی انجام می شود همچنین با یکی دیگر از شرکت های ترکیه نیز توافقی برای احداث دو هتل انجام داده ایم.
سلطانی فر شرکت در نمایشگاه های گردشگری خارجی را از دیگر تلاش های دولت در معرفی جاذبه های گردشگری کشور برشمرد و تصریح کرد: به طور متوسط هر سال در ۱۲ نمایشگاه بین المللی گردشگری در کشورهای دیگر حضور فعال داشتیم و در بخش صنایع دستی نیز به همین شکل و نظام حساب های اقماری را به عنوان تی اس ای برای سهولت در دریافت آمار و اطلاعات حوزه گردشگری دریافت و به روز کنیم و موفق شدیم در حوزه توسعه شبکه خدمات بین راهی نیز درصدد رفع مشکلات و اقدام های اساسی باشیم.

** آرامش و ثبات مدیریت را به سازمان میراث فرهنگی برگرداندیم
سلطانی فر در رابطه با استراتژی های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این سازمان در گذشته دچار تغییر و تحولات مدیریتی سریع بوده و با تمرکز زدایی های انجام شده در سال ۸۸ که منجر به انتقال معاونت های میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان شد، ضربه جدی به پیکر مدیریتی این سازمان وارد شد و با ثبات و آرامشی که در این سازمان ایجاد کردیم در نظر داریم در فرآیند تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، سازمان میراث فرهنگی به واسطه ظرفیت هایی که دارد بتواند توأمان به توسعه رشد فرهنگی کشور کمک کند تا رشد اقتصادی خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

منبع”ایرنا”

پاسخی ارسال کنید

*

*

14 − دوازده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!