میوه گرمسیری ساپودیلا (Sapodilla)

ساپودیلا یا چیکو از میوه های بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است که در برخی از کشور های آسیایی مانند هند، تایلند، اندونزی و مالزی نیز کشت می شود.
توریست مالزی – ساپودیلا یا چیکو از میوه های بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است که در برخی از کشور های آسیایی مانند هند، تایلند، اندونزی و مالزی نیز کشت می شود.

این میوه شکلی گرد با پوستی زبر و قهوه ای رنگ دارد. درون میوه گوشتی نرم و آبدار به رنگ نارنجی و سه تا پنج دانه سیاه بزرگ و لوبیایی شکل قرارگرفته است. درخت ساپودیلا دو بار در سال محصول می دهد و این میوه را م یتوان در تابستان و زمستان ( بین دسامبر تا مارچ) در بازارهای میوه محلی یافت.

چیکو طعمی شیرین و خوشمزه شبیه گلابی دارد.این میوه حاوی مقادیر زیادی قند های ساده طبیعی مانند فروکتوز و ساکروز است که خاصیت انرژی زایی سریع دارند. بهترین روش مصرف این میوه مخلوط کردن آن با شیر و درست کردن اسموتی یا شیک های خوشمزه است همچنین از آن میتوان در تهیه دسر و بستنی استفاده کرد.

این میوه سرشاراز ویتامین ها و املاح معدنی و آنتی اکسیدان ها است و مصرف آن (بهمراه شیر) بدلیل جذب سریع و راحت و قند طبیعی آن بویژه برای اطفال توصیه می شود.

ساپودیلا به سبب فیبر بالا به تقویت دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می کند و در جلوگیری از سرطان کلون موثر است.

این میوه دارای مقادیر زیادی املاح معدنی نظیر آهن، منیزیم، سلنیوم و روی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها می شود.

از دیگر ویژگی های جالب این میوه خاصیت آرام بخشی و ضد افسردگی آن است و مصرف آن به کسانی که مشکل اختلال خواب و یا استرس دارند توصیه می شود.

از صمغ درخت ساپودیلا به عنوان ماده اولیه در تهیه سقز استفاده می شود.

sapodilla1Sapodilla_Fruit_001Sapodilla-Fruits-On-Whit-77128631-840x560

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!