نکات شگفت انگیز مالزی

توریست مالزی – مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا می باشد. این کشور سلطنتی دارای قانون اساسی فدرال بوده که از ۱۳ ایالت تشکیل شده اند و به وسیله...
توریست مالزی – مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا می باشد. این کشور سلطنتی دارای قانون اساسی فدرال بوده که از ۱۳ ایالت تشکیل شده اند و به وسیله دریای جنوبی چین به دو منطقه تقسیم شده است. این دو منطقه شامل شبه جزیره مالزی و مالزی شرقی یا همان مالزی بورنئو (Borneo) می باشد. جزایر شبه جزیره مالزی دارای مرز زمینی و دریایی با تایلند در بخش های شمالی و مرز دریایی با سنگاپور در جنوب می باشد. ویتنام در شمال شرقی و اندونزی نیز در غرب این کشور قرار دارد. کوالالامپور پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است در حالی که پوتراجایا محل حضور دولت فدرال می باشد. جمعیت مالزی بیش از ۳۰ میلیون نفر بوده و جزء ۴۴ کشور پر جمعیت جهان قرار دارد.

از جمله نکات شگفت انگیز مالزی اینکه جنوبی ترین نقطه قاره اوراسیا در مالزی قرار گرفته و تانجونگ پیای (Tanjung Piai) نام دارد. مالزی جزء ۱۷ کشور گرمسیری است که تعداد زیادی از گونه های بومی را در خود جای داده است.

سرزمین ها و جزایر
یکی از قدیمی ترین نام های مالزی، ائوره چرسونسوس (Aurea Chersonesus) می باشد که به معنی شبه جزیره طلا است. این نام توسط تولمی (Ptolemy) جغرافی دان رومی در کتاب ژئوگرافیا (Geographia) در سال ۱۵۰ میلادی نوشته شده است. البته که مالزی بیشتر به عنوان دومین تولید کننده بزرگ قلع در جهان شناخته می شود.

نام مالزی ممکن است از کلمه Melayu یا Malay حاصل شده که می تواند گرفته شده از Sungai Melayu به عنوان رودخانه ای در سوماترا باشد.
مالزی تنها کشوری است که هم شامل سرزمین های اصلی در آسیای جنوب شرقی بوده و هم دارای جزایر بین توده ای قاره آسیا و اقیانوسیه می باشد.
بورنئو (Borneo) سومین جزیره بزرگ جهان پس از گرینلند و گینه نو می باشد. سه کشور برونئی، اندونزی و مالزی در این جزیره سهیم می باشند.



خاص ترین های مالزی
زمان در مجموع ۸ بار در شبه جزیره مالزی تنظیم شده است. آخزین تنظیمات در ۱ ژانویه ۱۹۸۲ اتفاق افتاد. ماهاتیر محمد که بعدها نخست وزیر این کشور شد تصمیم گرفت تا کل کشور از زمان در صباح و ساراواک (Sabah and Sarawak) پیروی نمایند. تا پیش از آن هر کدام از جزیره ها ۳۰ دقیقه از شبه جزیره مالزی جلوتر بودند.

مالزی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر بزرگراه داشته و این مقدار بیشتر از محیط کره زمین می باشد.

بزرگترین میدان جهان در پوتراجایا مالزی قرار گرفته و قطر آن ۳٫۵ کیلومتر می باشد.

تونگات علی (Tongkat Ali) درختی کوچک با ریشه های ضخیم، عمیق و مستقیم بوده که در تپه های جنگلی مالزی بسیار رایج می باشد. در زبان مالایی به آن Viagra می گویند. عصاره تونگات در نوشیدنی های انرژی زا و همراه با قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگترین برگ های تقسیم نشده در جهان به نام Alocasia macrorrhiza در ایالت صباح کشور مالزی وجود داشته است. نمونه ای که در سال ۱۹۶۶ کشف شد ۳٫۰۲ متر طول و ۱٫۹۲ متر پهنای آن بوده است.



جنگ ها و مجازات ها
ژاپن در ۶ دسامبر ۱۹۴۱ به مالزی حمله کرده و در همان روز پرل هاربور (Pearl Harbor) بمباران شد. آن ها در خوتابارو (Khota Baru) پیاده شده و دوچرخه ها را از تمامی شهرها دزدیدند تا بتوانند در یک سفر ۴۵ روزه خود را به سنگاپور برسانند.

قبل از قرن ۱۹ میلادی، حکومت سلطنتی مالزی اعدام ها را به وسیله یک خنجر بلند به نام کریس (kris) انجام می داد. یک فرد در پشت سر محکم ایستاده و یک پارچه را برای جلوگیری از خونریزی روی شانه او قرار می داد. در این هنگام تیغه خنجر را از کنار استخوان ترقوه وارد قلب می نمود. مرگ تقریبا بلافاصله بود و با بیرون کشیدن خنجر، پارچه همچنان روی آن نگه داشته می شد.

در سال ۱۹۹۱ مرد پراک (Perak Man) که در حدود ۱۱ هزار سال قدمت داشت کشف شد. این قدیمی ترین و تنها اسکلت کامل انسان است که در شبه جزیره مالزی یافت شده است.

ارز مالزی رینگت (ringgit) نامیده می شود که به معنی ناهموار در زبان مالایی است. این کلمه به لبه های جدا شده نقره های اسپانیایی که به طور گسترده ای در این منطقه مورد استفاده قرار می گرفته اشاره دارد.

کوک شو یین (Kok Shoo Yin) اولین فردی است که مدرک رسمی شهروندی مالزی خود را در ۱۴ نوامبر ۱۹۵۷ دریافت نمود.



آب و هوا و پوشش گیاهان
یکی از میوه های بومی مالزی پوملو (pomelo) بوده که بزرگترین نوع از مرکبات در جهان می باشد. این میوه می تواند به اندازه یک توپ فوتبال کوچک بوده و وزن آن بین ۱ تا ۳ کیلوگرم است.

در میان جامعه ایبان (Iban) در ایالت ساراواک قبل از تولد نوزاد نام آن را بدون در نظر گرفتن جنسیت اولات (ulat) به معنی کرم می گذارند. پس از آن می بایست یکی از نام های مردگان را برای او انتخاب نمایند زیرا نام افرادی که زنده هستن می تواند عمر کودک را کاهش دهد. بنابراین والدین چند نام انتخاب کرده و توپ هایی برنجی را ساخته به طوری که هر کدام نشانگر یک نام می باشد. اولین توپ برنجی که توسط یک خروس انتخاب شود را به عنوان نام فرزند انتخاب می کنند.

بر اساس گزارشی مالزی بیش از هزار گونه از گیاهان دارویی را در خود جای داده به طوری که برای درمان هایی از سردرد گرفته تا مالاریا و وبا می توانند مورد استفاده قرار گیرند. گفته می شود درختانی در ساراواک وجود داشته که خواصی برای درمان ویروس ایدز دارند.
شهر کوالالامپور ۲۰۰ روز بارانی در یک سال را ثبت کرده است. البته که شهر کوچینگ (Kuching) در ساراواک رکورد شگفت انگیز ۲۵۳ روز بارانی را در یک سال در دست دارد.



نکات شگفت انگیز مالزی
با چوب زدن یک مجازات معمول در قانون مالزی است. حداکثر تعداد ضربه ای که می تواند دستور داده شود ۲۴ عدد است. زنان نمی توانند این کار را انجام داده و مردان زیر ۱۰ سال و بالای ۵۰ سال نیز از انجام آن منع می شوند. این مجازات غیر از تجاوز به عنف می باشد.

برج های پتروناس در کوالالامپور بلندترین ساختمان های جهان از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بوده اند. آن ها هنوز هم به عنوان بلندترین برج های دوقولوی جهان شناخته می شوند. این دو ساختمان توسط یک پل در طبقه ۴۱ به یکدیگر متصل شده که در ارتفاع ۱۷۰ متری قرار گرفته است.

غذای ملی کشور مالزی ناسی لماک (Nasi lemak) است. این یک ظرف برنج معطر بوده که در شیر نارگیل پخته شده و اغلب در یک برگ موز قرار می گیرد. این غذا را معمولا برای صبحانه استفاده می کنند.

مالزی تنها مکان در جهان است که در آن جنگ علیه کمونیست به پیروزی رسیده است. جنگ ۱۲ ساله چریکی که توسط نیروهای کمونیستی صورت گرفته بود در نهایت در سال ۱۹۶۰ باعث سقوط آن ها شد. این دوره از زمان را دوران اضطراری مالزی می نامند.



پتروناس تنها شرکت مالزیایی است که جزء ۵۰۰ شرکت جهان آینده (Fortune Global 500) می باشد. این یکی از سود آورترین شرکت های دنیا بوده که در سال ۲۰۱۱ حدود یک سوم از درامد دولت مالزی به مبلغ ۵۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده بود.

بزرگترین غارهای تالاری شکل در منطقه ساراواک و در پارک ملی گونونگ مولو (Gunung Mulu) قرار گرفته اند. این یک گذرگاه ۱٫۶ کیلومتری بوده که می توان ۵ ردیف هواپیمای بویینگ ۷۴۷ را پشت هم در آن قرار داد.

سلطنت کداح (Kedah) در شبه جزیره مالزی یکی از قدیمی ترین ها در جهان بوده که در سال ۱۱۳۶ تاسیس شده است.

برخی از ساختمان های مالزی طبقه چهارم نداشته و آن ها با ۳A جایگزین شده اند. این به دلیل این است که صدای عدد چهار شبیه به صدای مرگ در زبان چینی می باشد.

مالزی دارای ۹ خانواده مجزای سلطنتی می باشد که بیشترین تعداد در جهان است. پادشاه مالزی از میان این خانواده ها برای مدت ۵ سال به عنوان رییس تشریفاتی دولت انتخاب می شود.



منطقه بدون دسترسی زمینی باریو در مالزی
باریو (Bario) ناحیه ای در سرزمین های کلابیت (Kelabit) ساراواک می باشد. این منطقه دور افتاده ترین نقطه در مالزی به شمار می رود. در این حوالی جاده ای وجود نداشته و همه چیز می بایست توسط هواپیما حمل شود.

پوشش ۱۱ هکتار در منطقه بوکیت ناناس (Bukit Nanas) که در قلب کوالالامپور قرار گرفته است، یکی از کوچکترین تکه های جنگل های بارانی در جهان است. این به عنوان قدیمی ترین ذخایر طبیعی مالزی نیز شناخته می شود.



منبع: الی گشت

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!