نگاهی به آداب جشن های «هری رایا حاجی» در مالزی

توریست مالزی- «هری رایا حاجی» یا عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی در مالزی است که جشن های ویژه آن در این کشور با شکوه خاصی برگزار می...
توریست مالزی- «هری رایا حاجی» یا عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی در مالزی است که جشن های ویژه آن در این کشور با شکوه خاصی برگزار می شود.

نگاهی به آداب جشن های «هری رایا حاجی» در مالزی
به گزارش ایرنا، «عیدالاضحی» یا «هری رایا حاجی» در مالزی که بیش از ۶۱ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می دهند، از جایگاه بسیار بالا و متفاوتی نسبت به سایر مناسبت های عمومی در این کشور برخوردار است. عید فطر در زبان مالایی تبارها بیشتر به نام های مختلف «هری رایا» یا «عیدالفطری» و «هری رایا حاجی» خوانده می شود . ‘هری رایا’ در لغت به معنی ‘روز جشن’ است و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان نیز به کار می رود. البته در مالزی عید فطر بسیار گسترده تر و بزرگتر از عید قربان برگزار می شود.
در این کشور جنوب شرق آسیا هری رایا حاجی با آداب و رسوم بومی و قومی ادغام شده و ترکیبی از یک عید مذهبی- سنتی را ایجاد کرده است. این عید که امسال روز چهارشنبه در مالزی برگزاری می شود با دو روز تعطیلات عمومی همراه است. مالزی دارای ۱۳ ایالت است که آداب و رسوم ویژه این عید با رنگ و بوی محلی در این کشور برگزار می شود. دراین ایام مسلمانان مالزی با خریدهای ویژه به استقبال عید می روند و بستگی به توان مالی خود در خانه یا مراکز مختلف عمومی مانند رستوران ها، سالن ها و هتل ها جشن های ویژه ای را برگزار می کنند.
اگرچه عمده گوشت مصرفی در این کشور وارداتی است و اکثر از استرالیا و یا کشورهای اطراف وارد می شود اما در روز عید قربان دام های زنده که عمدتا بز و گوسفند هستند قربانی می شوند. نکته حائز اهمیت این است که در مالزی نیز مانند بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل اینکه در روز عیدقربان آمار دام های قربانی زیاد است، اکثر این قربانی ها به مراکز خیریه عمومی اهدا می شود تا نیازمندان از آنها استفاده کنند.
عید قربان درعین حال برای مسلمانان در مالزی و اندونزی به دلیل توفیق حضور در بیت الله الحرام بسیار حائز اهمیت است. حج برای مسلمانان در کشورهای مالزی بسیار مهم است و تشرف به خانه خدا از آرزوهای قلبی این مسلمانان محسوب می شود.
در سال گذشته میلادی تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر و امسال ۳۰ هزار و ۲۰۰ نفراز مسلمانان مالزی در مراسم حج تمتع حضور داشتند. علاوه بر مسلمانان بومی تباران مالایی که عید قربان را با مراسم کامل آن به مورد اجرا می گذارند ، تعداد زیادی از مسلمانان دیگر نیز که مقیم این کشور هستند، این عید مذهبی را با سرور و شادی برگزار می کنند.
مردم این کشور در ایام تعطیلات ویژه عید فطر با بازگشت به زادگاه های خود که در زبان مالایی به آن ‘بالیک کامپونگ’ می گویند مراسم ویژه عید را در کنار خانواده ها و اقوام خود برگزار می کنند. دیدار از بزرگان ، پذیرانی از اقوام و خویشان و پوشیدن لباس های نو بخشی از سنت های ویژه روز عید فطر در مالزی است که مردم این کشور همواره سعی می کنند این سنت ها را حفظ کنند. علاوه براین برپایی نماز عید و زیارت اهل قبور و دعا و طلب آرامش برای ارواح مردگان از دیگر آداب ویژه این روز در مالزی است.
نماز عیدفطر در اکثرمساجد این کشور به ویژه مساجد بزرگی همچون مسجد پوتراجایا، نگارا، شاه عالم با حضور گسترده مسلمانان و حجاج مالزیایی برگزار می شود. آتش بازی نیز در چند شب منتهی به عید سعید فطر و چند شب پس از آن نیز در مالزی مرسوم است که عمدتا این سنت از جامعه چینی در میان مالایی ها رشد یافته است.
با توجه به اینکه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در مالزی به مناسبت عید فطر تعطیل اعلام شده بسیاری از کارمندان دولت با وصل این تعطیلات به روزهای تعطیل هفته (شنبه و یکشنبه) سفرهای داخلی در این کشور را افزایش خواهند داد ایام تعطیلات را احتمالا تا ۵ روز افزایش می دهند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 13 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!