همکاری مشترک ایران و مالزی در بخش اسناد و آرشیو

همکاری مشترک ایران و مالزی به ویژه در بخش اسناد و آرشیو در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در کوالالامپور و رییس مرکز آرشیو ملی مالزی بررسی و مورد تاکید قرار گرفت.
همکاری مشترک ایران و مالزی به ویژه در بخش اسناد و آرشیو در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در کوالالامپور و رییس مرکز آرشیو ملی مالزی بررسی و مورد تاکید قرار گرفت.

علی اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور و عزمی بن عبدالعزیز، رییس مرکز آرشیو ملی مالزی در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت نقش اسناد و آرشیو در تمام کشورهای جهان، جنبه های همکاری مشترک میان دو کشور به ویژه در زمینه اسناد را مورد بررسی قرار دادند.

رایزن فرهنگی ایران گفت: با توجه به عضویت ایران و مالزی در سازمان های بین المللی آرشیوی، همکاری مشترکی بین دو کشور وجود داشته و کارشناسان و مدیران سازمان مدارک و آرشیو ایران و مالزی نشست هایی نیز برگزار کرده اند.

وی از علاقمندی دو طرف برای امضای تفاهم نامه مشترک در خصوص تبادل اسناد و مدارک خبر داد، اما گفت که تاکنون به دلایل مختلف این تفاهم نامه امضا نشده است.

ضیایی با استقبال از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه مشترک بین ایران و مالزی و بیان سوابق تاریخی تاثیرگذاری فرهنگ و هنر ایران بر مالزی و تبادلات فرهنگی دو کشور در دوره های تاریخی گذشته، آمادگی رایزنی فرهنگی را برای پیگیری انعقاد تفاهم نامه بین ایران و مالزی و مراکز آرشیو و اسناد دو کشور اعلام کرد.

در این دیدارطرفین اظهارامیدواری کردند زمینه های همکاری مشترک بین طرفین هر چه بیشتر توسعه پیدا کند.

مقام مالزیایی نیز ضمن تشریح کارکرد مرکز آرشیو ملی کشورش، تربیت متخصصان و ایجاد ساختار توانمند و یکپارچه سازی حفظ اسناد، ایجاد مدیریت اسناد و مدارک در واحدهای دولتی، ایجاد نظام مستندسازی و همکاری با مؤسسات خارجی برای تبادل مجموعه‌ای از اسناد مربوط به مالزی را از وظایف این مرکز دانست.

وی مرکز آرشیو ملی مالزی را با داشتن مراکز مجهز در جهت آرشیو عادی و دیجیتال و وجود بیش از ۱۶ کیلومتر اسناد و نسخ خطی از مراکز مهم دولتی آرشیو اسناد تاریخی و معتبرترین مراکز آرشیو این کشور عنوان کرد.

مرکز آرشیو ملی مالزی که سال ۱۹۵۷ میلادی با عنوان مرکز ثبت اسناد تأسیس و سال ۱۹۶۳ میلادی نام جدید را برگزید با بیش از ۵۰۰ کارمند به طور مستقیم زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری مالزی فعالیت می کند.

عزمی بن عبدالعزیز روش فعالیت مرکز آرشیو ملی مالزی را همانند روشی دانست که انگلستان در مورد اسناد دولتی اعمال می کند، هر چند هر کشوری دارای نظام خود برای طبقه بندی اسناد است.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار چگونگی شکل گیری و روند تاریخی مراکز اسناد ایران را تشریح کرد و گفت که قبل از انقلاب اسلامی مرکز مدارک وزارت اطلاعات و جهانگردی و مرکز اسناد فرهنگی آسیا وابسته به وزارت فرهنگ و هنر درکنار مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران و مرکز اسناد مجلس شورای ملی در ایران فعالیت می کردند.

وی گفت که پس از وقوع انقلاب اسلامی با ادغام مرکز مدارک وزارت اطلاعات و جهانگردی و مرکز اسناد فرهنگی آسیا وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی و سال ۱۳۶۱ به سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی تغییر نام داد.

ضیایی گفت با انتقال منابع و امکانات و نیروی انسانی دو مرکز فرهنگی پیشین، سازمان جدید از کتابخانه ای با ۲۵ هزار جلد کتاب و ۵ هزار و ۱۳۱ جلد نشریه ادواری صحافی شده و آرشیوی حاوی ۸ هزار و ۵۶۴ جلد گزارش دولتی، ۳۴ هزار قطعه عکس و ۲۴ هزار و ۵۸۷ قطعه اسلاید بهره مند شد.

وی گفت آرشیو سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی به تدریج به آرشیو ‘جریان های سیاسی’ موسوم شد و بخش های منابع دیداری ـ شنیداری و ریزفیلم و ریزبرگه نیز به آن افزوده شد. برای سازماندهی این منابع، بخش نمایه سازی و بخش گردآوری و سازماندهی نسخه های خطی نیز تأسیس شد.

از سال ۱۳۷۸ نیز به دلیل آن که پاره ای از وظایف و اقدامات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی با وظایف کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران موازی بود، تمامی منابع و نیروی انسانی آن به کتابخانه ملی منتقل و سازمان در کتابخانه ملی ادغام شد.

وی گفت به علت اهمیت و جایگاه کتابخانه و آرشیو در ایران، رییس آن زیر نظر ریاست جمهوری است و از جایگاه مهمی برخوردار است.

کتابخانه و مرکز آرشیو ایران از نظر تعداد کتاب، نسخ خطی و تعداد اسناد در رتبه های بالای جهانی است.

ضیایی گفت: این مساله بیانگر اهمیت فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!