پنج خوراکی محبوب درجشن دیپاولی

دیپاولی یا دیوالی یکی از بزرگترین فستیوال های هندوهاست که به مناسبت گرامیداشت روز بازگشت لرد راما و همسرش سیتا به آیودیا ( Ayodhya) پس از یک تبعید 14 ساله جشن گرفته میشود.
توریست مالزی – دیپاولی یا دیوالی یکی از بزرگترین فستیوال های هندوهاست که به مناسبت گرامیداشت روز بازگشت لرد راما و همسرش سیتا به آیودیا (Ayodhya) پس از یک تبعید ۱۴ ساله جشن گرفته میشود.  این فستیوال به عنوان جشن نور نیز شناخته میشود که نمادی از پیروزی خیر بر شر است و کلمه نور در آن نه تنها به معنای روشنایی فیزیکی بلکه به یک نور درونی (روح) نیز اشاره دارد.

دیپاولی نیز مانند جشن های دیگر در مالزی با شور وهیجان بسیاری برگزار میشود و هندوها اغلب دوستان خود از نژادها و مذاهب مختلف را برای میهمانی Open House به خانه های خود دعوت می کنند, یک سنت متداول مالایی که البته جاذبه اصلی آن غذاست !

به این بهانه قصد داریم تا شما را با برخی از خوراکی های محبوب در زمان این جشن آشنا کنیم :

 Murukku

murukku
موروکو یکی از آن شیرینی هایی است که در زمان تمامی جشن های هندوها در خانه هایشان پیدا میشود. نام این شیرینی از زبان تمیل ریشه گرفته و به معنای پیچ و تاب است.

خمیر شیرینی موروکو معمولا از مخلوط عدس سیاه و آرد برنج همراه با نمک و چاشنی هایی مانند فلفل قرمز، آنغوزه، زیره سبز و دیگر ادویه جات تهیه میشود. خمیر آماده شده را از قالب های مخصوص رد می کنند تا به شکل مارپیچ در آید و سپس در روغن فراوان سرخ میکنند تا ترد و شکننده شود.

موروکو انواع مختلفی دارد و بسته به روش قالب زدن آنها به شکل های َAchu Murukku(موروکوی شیرین به شکل گل), Star Murukku( به شکل ستاره ای) و Seval (شبیه به روبان های پهن) تهیه میشود.

 Dosai

Masala-Dosa-site
دوسای یا پنکیک هندی یکی از اسنک های خوشمزه و سرشار از کربوهیدرات است که خمیر آن تنها از آرد برنج تخمیر شده و پودر عدس درست میشود. خمیر  دوسای را بصورت یک لایه گرد و بسیار نازک بروی تابه داغ پهن میکنند تا زمانی که ترد و طلایی رنگ گردد.

یک دوسای خوب معمولا بافتی نرم دارد و حاشیه های ترد و  شکننده است. به غیر از دوسای ساده، انواع دیگری از این پنکیک مانند دوسای راوا، دوسای کاغذی، دوسای ماسالا، دوسای تخم مرغ  و دوسای پیاز نیز  وجود دارد.

این پنکیک معمولا همراه با چاشنی فلفل چیلی، چاشنی نارگیل و یک کاسه کوچک کاری عدس یا Sambhar سرو میشود.

Laddu

Laddu1-748x561

“لدو” یک دسر بسیار مشهور هندی است که از مخلوط چند نوع آرد و اضافه کردن بادام هندی، کشمش، زعفران و کمی هل تهیه میشود و به شکل توپ های گرد کوچک در می آید.

این شیرینی را می توان از آرد دانه غلات یا حبوبات درست کرد و اغلب به خمیر آن مغزدانه ها و یا میوه های خشک شده اضافه می شود. لدو به شیرینی مخصوص جشن ها و مناسبت های خاص معروف است و Boondi Laddu یکی از انواع مشهور این شیرینی است که از آرد نخود تهیه میشود و روش آماده کردن آن کمی متفاوت است.

برای اینکه شیرینی لدو به رنگ قهوه ای و نارنجی خوش رنگی درآید ابتدا آرد را در روغن Ghee یا کره تفت می دهند تا طلایی رنگ شود سپس به آرد شکر و پودر هل اضافه میشود و به فرم توپ های کوچک در می آید.

Dhal Curry

dahl

برخی از هندوها در روز های جشن از خوردن گوشت پرهیز می کنند بنابراین اگر شما به دیدن یکی از دوستان گیاه خوار خود رفتید به احتمال زیاد غذای شما با Sambhar سرو خواهد شد. کاری عدس یا Sambhar یکی از غذاهای رایج در جنوب هند است که به شکل خوراکی تند و خوشمزه محتوی عدس یا دال، سبزیجات و پودر ادویه های هندی می باشد که آنرا بسیار معطر و خوش طعم می کنند.

کاری عدس معمولا در کنار دیگر غذاهای هندی مانند دوسای, ایدلی و برنج سرو میشود و گفته می شود که هیچ وعده غذایی در جنوب هند بدون Sambhar کامل نیست !

در پخت سامبار از گوجه فرنگی، پیاز و سبزیجاتی مانند هویج، بامیه، سیب زمینی، موسیر و حتی کدو تنبل استفاده میشود همچنین برای عطر و بوی این غذا به آن برگ های کاری، گشنیز و یا دانه های خردل به عنوان چاشنی اضافه می گردد.

 Ghee Ball

gheeballs

یکی دیگر از شیرینی های پرطرفدار هندی که در زمان جشن دیپاوالی خورده میشود Ghee ball شکری یا Nei Urundai نام دارد که در مقایسه با دیگر شیرینی های این جشن  شاید خیلی خوش آب و رنگ به نظر نیاید. اما گذشته از شکل ظاهری آن, این شیرینی به دلیل بافت نرم, خوشمزگی و راحتی تهیه آن طرفداران زیادی دارد.

این شیرینی از ترکیب پنج ماده اولیه ساده شامل دال ماش، شکر، بادام هندی، روغن و هل تهیه میشود و در عین سادگی نه تنها معطر و خوشمزه است، بلکه در دهان نیز آ ب می شود. عطر و طعم این شیرینی آنرا به گزینه ای مناسب برای هر جشن و میهمانی تبدیل می کند !

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!