پنج غذای مالزیایی که باید امتحان کنید

با پنج غذای مهم و پرطرفداری مالزیایی آشنا شوید...
توریست مالزی – یکی از بحث های داغ در دورهمی های مردم کشورمان، بحث آب و هواست. بحث این که هوا گرم شده یا امسال برف شدیدی آمده یا سیاه بهار شده و همه شکوفه ها سرما زده و صحبت های از این دست نقل مجالس ماست. البته این گونه بحث ها در بین مردمان کشورهایی که دارای آب و هوای معتدل و چهار فصل می باشند، رایج است.

ولی در کشورهای استوایی و گرمسیر، آب و هوا بحث جذابی نیست. در کشوری مانند مالزی هوا یا گرم است یا گرم تر و یا داغ و به طور معمول نوسان دمای هوا بین ۲۶ تا ۳۳ درجه بوده و این اندک تغییر برای هیچ موجودی جذاب نیست. پس در چنین کشورهایی و به طور خاص در مالزی به جای جمله کلیشه ای «عجب هوای …!» ما ایرانی ها در بسیار از احوال پرسی مان، آن ها از جمله «Sudah makan?» به معنای غذا خوردی؟ استفاده می کنند. به این ترتیب بحث داغ مجالس مالزیایی غذاست.

پس بهتر است با پنج غذای مهم و پرطرفداری مالزیایی آشنا شوید. اگر که این لیست می تواند بیش از این ها غذا داشته باشد، ولی ما به همین پنج مورد بسنده می کنیم.

۱- Satay (ساته)

Iranian-Malaysia-News-5-fabulous-malaysian-dishes-you-must-try-01 (1)
بر سر خاستگاه این غذا هنوز توافق وجود ندارد. اگر شما یک اندونزیایی یا یکی دیگر از کشورهای آسیای دور بودید بی شک آن را غذای محلی و رسمی خودتان معرفی می کردید، ولی ما الان در مالزی هستیم در نتیجه آن را یک غذای مالزیایی معرفی می کنیم.

ساته تشکیل شده از تکه های کوچک گوشت که در زردچوبه و شیره نارگیل بر روی بامبو خواباند شده، سپس به سیخ های کوتاه و چوبی کشیده شده و بر روی منقل کبابی می شود. سپس به همراه سس تند بادام زمینی، پیاز و تکه های خیار سرو می شود.

بسته به کشورهای مختلف این غذا را با گوشت مرغ، گاو و یا حتی گوشت های دریایی درست کرده و گاهی همراه با برنج می خورند.

مردم کوالالامپور عادت داشتند برای خوردن ساته به کجنگ در جنوب کی ال بروند، ولی اکنون تمام رستوران ها این غذا را دارند.

۲- Nasi Lemak (ناسی لماک)

Iranian-Malaysia-News-5-fabulous-malaysian-dishes-you-must-try-02
به طور معمول ناسی لماک یا (fatty rice) به عنوان صبحانه یا پیچیده در برگ به شکل هرم های سبز رنگ به عنوان میان وعده در طول روز خورده می شود.

راز نهان این غذا خواباندن برنج در شیره نارگیل قبل از بخارپز کردن آن است و در انتها نیز برای افزدون عطر و بو به آن pandan leaves(برگ معطر یک نوع گیاه) می زنند. سپس به همراه sambal(نوعی سس تند)، تخم مرغ پخته شده، خیار، بادام زمینی و ikan bilis(ماهی های کوچک خشک شده) سرو نموده و با دست می خورند.

در برخی مواقع ناسی لماک را به همراه ماهی مرکب تند، گوشت گاو یا سبزی سرخ شده نیز میل می کنند.

۳- Mee Goreng (نودل سرخ شده)

Iranian-Malaysia-News-5-fabulous-malaysian-dishes-you-must-try-03
نودل سرخ شده یا Mee Gorengاز دیگر غذاهای پرطرفداری مالزیایی است که می توانید آن را در هر ساعت از شبانه روز در hawker stalls(رستوران های کنار خیابان) یا هتل پنج ستاره میل کنید.

پس از سرخ شدن پیاز و سیر به همراه sambal به ظرف نودل را اضافه می کنند. سپس موسیر، میگو، مرغ، کلم، جوانه لوبیا به غذا اضافه شده و Mee Goreng آماده می شود.

اگر همین مخلوط با برنج به جای نودل درست شود به آن Nasi goringگفته می شود.

منشا اصلی این غذا چین است ولی در حال حاضر به عنوان غذای محلی مالزیایی از آن یاد می شود.

۴- Teh Tarik (تتاریک)

Iranian-Malaysia-News-5-fabulous-malaysian-dishes-you-must-try-04
در واقع Teh Tarikغذا نیست و نوعی نوشیدنی محلی است که به دلیل پرطرفدار بودنش ما آن را در لیست پنج تایی خود جا داده ایم.

Teh Tarikنوعی شیر چای غلیط است که به دلیل نحوه تهیه اش با کف فراوان بر روی آن سرو می شود که در واقع این کف نوعی اعتبار برای خوب تهیه شدن آن است.

Teh Tarikبه همراه roti canaiیک جز جدایی ناپذیر از صبحانه مالزیایی است.

به جرات می توان گفت هیچ رستوران یا کافه ای را نمی توانید در مالزی پیدا کنید که در آن Teh Tarikسرو نشود. حتی استارباکس نیز از این قاعده مستشنا نبوده و شما می توانید این نوشیدنی خوشمزه را در آن جا نیز سفارش بدهید.

۵- لاکسا (Laksa)

Iranian-Malaysia-News-5-fabulous-malaysian-dishes-you-must-try-05
مناطق مختلف مالزی این غذا را با دستور العمل های مختلف درست می کنند ولی به یاد داشته باشید در ساراواک و جوهور سراغ هیچ غذایی را به جز Laksaنگیرید.

این که مردم مالزی ادعا می کنند این غذای محلی آن هاست، ولی در واقع خاستگاه اصلی آن تایلند است، چندان مهم نمی باشد، آن چه اهمیت دارد لذیذ بودن این غذاست.

Laksaدر واقع یک سوپ بسیار تند و ترکیبی از ادویه های مختلف مالزیایی و چینی به همراه شیر نارگیل است. مواد تشکیل دهنده این سوپ رشته فرنگی، تکه های مرغ، توفو، fish ball، میگو و cockle(صدف های کوچک) است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!