پوترا جایا شهر پل ها و مساجد زیبا

توریست مالزی – پوترا جایا کاملا با برنامه ریزی قبلی ساخته شده و هدف از ساختش، جایگزینی آن به جای کوالالامپور بوده است. این شهر واقع در جنوب کوالالامپور...
توریست مالزی – پوترا جایا کاملا با برنامه ریزی قبلی ساخته شده و هدف از ساختش، جایگزینی آن به جای کوالالامپور بوده است. این شهر واقع در جنوب کوالالامپور و پایتخت اداری و سیاسی کشور مالزی میباشد. پوتراجایا از نظر لغوی “پوترا به معنای فرزند و جایا به معنای موفقیت است” و به شهر قانون مشهور است.

نام پوتراجایا پس از اولین نخست وزیر مالزی، تونکو عبدالرحمان پوترا و از روی نام او بر این شهر گذاشته شد. این شهر دارای ادارات مهم است و همچنین برخی از نمادهای مهم دنیا در آن بنا شده است که مکانی توریستی برای گردشگران می باشد .


تمام شهر توسط دوربین کنترل و هدایت میشود ودر شهر پلیسی وجود ندارد. پوترا جایا در ۲۰ کیلومتری فرودگاه بین المللی کوالالامپور قرار دارد. با وجود انتقال بیشتر وزارتخانه ها، اما مجلس کشور مالزی و محل اقامت سلطان این کشور هنوز هم در کوالالامپور قرار دارند. کشور مالزی پیش از این دارای دو منطقه فدرال بود. شهرهای کوالالامپور و لابوان این دو منطقه بودند. اما تنها دو سال بعد از اغاز انتقال سازمان های دولتی و وزارتخانه ها، یعنی در سال ۲۰۰۱ میلادی این منطقه به عنوان سومین منطقه فدرال در کشور مالزی شناخته شد.

با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال از ساخت و ساز در این منطقه، اما همچنان شاهد توسعه زیر ساخت های عمرانی و تاسیساتی و خدماتی پوتراجایا هستیم که با استقبال گردشگران از سراسر مالزی و جهان نیز همراه شده است. دولت مالزی انتظار دارد که این شهر در آینده جمعیت بسیاری را به خود جلب کند. درست است که پوتراجایا به عنوان پایتخت اداری مالزی شناخته می شود اما این شهر بسیار زیباست.

برای گردش در شهر می توانید به بزرگترین میدان جهان که میدان اصلی این شهر است بروید. در دو طرف این میدان دو ساختمان باشکوه وجود دارد. مسجد پوترا و کاخ نخست وزیری مالزی که هر دو از ساختمان های شگفت انگیز این منطقه هستند. این ساختمان ها با نورپردازی زیبا و پرجلوۀ خود چشم شما را خیره خواهند ساخت.


در این شهر می توانید رودخانه های پر آبی را تماشا کنید که همچون مناطقی از بریتیش کلمبیا کانادا یا سانفرانسیسکو ایالات متحده، پل های زیبایی روی آنها زده شده است. در حقیقت امروزه این شهر به عنوان شهری توریستی نیز شناخته می شود و افرادی که به آن سفر کرده اند معتقدند که پوتراجایا زیباترین ساختمان های اداری و مساجد و ساختمان ها را در خود جای داده است.

گفته می شود در ساخت پل های پوتراجایا از مشهورترین پل های جهان الهام گرفته شده است و یکی از زیباترین این پل ها به نام پل پوترا شناخته میشود و از پل خواجو در شهر اصفهان ایران الگو برداری شده است. استخرهای روباز هتل های مجلل منطقه پوتراجایا مالزی همچون کوالا و آنتالیا و مالدیو، فرصت شنا در استخرهایی با چشم انداز فوق العاده شهری را در اختیار مسافران قرار می دهند

باغ گیاه شناسی
باغ های گیاه شناسی در شهرهای مختلف دنیا، همواره مخاطبان بسیاری دارد تا با تنوع گل و گیاه در منطقه ای خاص از نزدیک آشنا شوند. باغ گیاه شناسی این شهر نیز بسیار مجهز است و نمونه های نایابی از گیاهان سراسر جهان در آن جمع آوری شده است. این باغ گیاه شناسی بسیار بزرگ دارای ۵ بخش مجزا میباشد. شما میتوانید اطراف دریاچه به گردش بپردازید و از دیدن گلهای زیبا و کمیاب باغ لذت ببرید. همچنین علاقه مندان میتوانند در این منطقه پیک نیک برگزار کنند یا به دوچرخه سواری بپردازند.



سیستم حمل و نقل شهری
همانطور که گفتیم پوتراجایا یک شهر اداری است. ساختمانهای اداری مشهور مالزی مانند ساختمان دادگستری، مجلس کشور و … به این شهر منتقل شدند تا کمی از بار ترافیک و شلوغی کوالالامپور را کم کنند. در این شهر امکانات حمل و نقل به خوبی پیش بینی شده است.، اتوبوس رایگان است و شما می توانید برای جا به جایی از تاکسی، مترو هم استفاده کنید.

دریاچه شهر پوتراجایا
در مرکز شهر پوتراجایا دریاچه بزرگی وجود دارد که حال و هوای شهر را کاملا تغییر داده است. این دریاچه مصنوعی مساحتی حدود ۶۵۰ هکتار دارد و نقش بزرگی در خنک شدن هوای شهر ایفا میکند. به گردشگران اجازه میدهد تا سوار بر کشتی و قایق تفریحی در اطراف گردش کنند. با سوار شدن به قایق شما میتوانید مشهورترین ساختمانهای شهر از جمله مسجد مشهور آن، پل پوتراجایا و تعدادی از ساختمانهای دولتی را ببینید. سوار شدن به قایق در این منطقه حتی در شب نیز لذت بخش است و مناظر دل انگیزی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

چنانچه آب و هوای منطقه، شما را آزار میدهد می توانید بر قایق های تفریحی سوار شوید که هوای آن توسط سیستم تهویه دل پذیر تر می شود و از پشت پنجره بیرون را تماشا کنید، یا سوار قایق های روباز شوید که تعداد کمتری را در خود جای مید هند. از جمله امتیازات این دریاچه امکان شنا در آبهای آن است. همچنین انواع ورزش های آبی و مسابقه های بین المللی آبی در آن برگزار می شود. از جمله ورزش های رایج در این دریاچه میتوان به ماهیگیری، اسکی روی آب و قایقرانی اشاره کرد.

از جاذبه های دیگه این شهر سوارشدن کروز ( قایق تفریحی ) هست که توریست ها به مدت نیم ساعت می توانند پوتراجایا را از داخل آب بازدید کنند و ناخدای کشتی به زبان انگلیسی مناطق دیدنی شهر را به بازدید کنندگان معرفی می کند.قابل ذکر است که این کروز در ساعات خاصی حرکت می کند و قیمت بلیط در ساعات صبح با تخفیف فروخته می شود .



جشنوار ها و رویدادها
در شهر پوتراجایا همه ساله دو جشنواره مهم برگزار میشود که میتواند برای شما در سفر به این شهر لذت بخش باشد. جشنواره بالن سواری یا (Skyrides Festivals Park Putrajaya) و جشنواره گل پوتراجایا (Royal FLORIA Putrajaya) نکته جالب اینکه این جشنواره ها زمان مشخصی ندارند و هر سال در زمان دلخواه برگزار میشوند. به این ترتیب شما باید زمان برگزاری این جشنواره ها را در اینترنت سرچ کنید.

در پوتراجایا چه چیزهای م یتوان خرید؟
به طور کلی سوغاتی هایی که میتوانید از این منطقه بخرید شامل لباسهای بومی، ظرفهای سنتی و صنایع دستی می شود. در شهر پوتراجایا پنج مرکز خرید وجود دارد که نیازهای ساکنین شهر و گردشگران را به خوبی برآورده می کند. مرکز خرید خیابان ۲ سایبر جایا، مرکز خرید دیپالز، میدان شفتسبوری، مرکز خرید آلاماندا پوتراجایا و مرکز خرید شهر آی او ای از جمله مراکز خرید این شهر می باشند.



امنیت شهر پوتراجایا
میتوان گفت که پوتراجایا از امن ترین شهرهای کشور مالزی است. به علت وضعیت سیاسی شهر، ادارۀ پلیس شهر در آمادگی کامل به سر می برد. وجود دوربین های امنیتی بسیار نیز موجب شده که جرائم در این شهر کاهش بسیاری داشته باشند. اگرچه ممکن است رعایت برخی از قوانین برای مردم کمی دشوار باشد اما آنها از امنیتی که بر شب ها و روزهای شهرشان حکم فرماست رضایت بسیاری دارند.



مسجد جامع پوتراجایا
از جمله جذابیت های پوتراجایا الگو گرفتن آن از معماری های جهانی است. یکی از بناهای زیبای این شهر مسجد جامع پوتراجایا است که در سال ۱۹۷۷ بنا شده است. معماری این مسجد از معماری دوران صفویه الگو برداری شده است. مسجد جامع پوتراجایا در داخل آب بنا شده و از یک طرف به خشکی مرتبط است. این مسجد رنگ صورتی دارد و کف آن با سنگهای گرانیت فرش شده است. شبستان آن نیز از مسجد سلطان حسن مراکش اگو برداری شده است.

این مسجد که از مساجد اسلامی الگو برداری شده دارای یک گنبد بزرگ صورتی رنگ و چهار گنبد کوچک است. گفته می شود که گلدستۀ مسجد صورتی بلندترین مناره در آسیای جنوب شرقی است. ارتفاع مناره به ۱۱۶ متر میرسد و پنج طبقه دارد که از پنج اصل دین اسلام الگوبرداری شده است. الهام بخش این مسجد، مسجد شیخ عمر در شهر بغداد است.



مسجد آهنی
مسجد تونکو میزان زین العابدین که به نام مسجد آهنی نیز شناخته میشود بعد از مسجد پوتر به عنوان بزرگترین مسجد این شهر پوتراجایا شناخته میشود. زمانی که وارد این مسجد میشوید احساس خواهید کرد که در آب شناور هستید. این مسجد دارای معماری مدرن است و در ساخت آن از تکنولوژیهای روز بهره برداری شده است. بنای مسجد آهنی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد. این مسجد که درست روبروی کاخ دادگستری شهر قرار دارد در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و گفته می شود که برای ساخت آن ۲۰۸ میلیون رینگت هزینه شده است.



ساختمان نخست وزیری
ساختمانی که با گنبدی آبی رنگ بر بلندای تپه‌ای بالاتر از بقیه شهر، سمبل قدرت است. نکته جالب این بنا استفاده از اصول معماری اسلامی مغولی، معماری رومی و معماری مالزیایی در کنار یکدیگر است. این ساختمان شش طبقه برای بازدید عموم – به جز روزهای تعطیل – باز است. این مجموعه طوری طراحی شده که میهمانان نخست وزیر یک دید پانارومیک به کل پوترا‌جایا داشته باشند.



آب و هوا
به طور کلی کشور مالزی منطقه ای استوایی است. این کشور هوایی گرم و شرجی دارد که دمای آن معمولا حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. اگرچه در این کشور باران بسیار میبارد اما بارانها اغلب به صورت رگبارهای چند دقیقه ای هستند و تاثیر زیادی بر آب و هوای آن ندارند.

۵ پل برتر دنیا
نمادهای این کشور شامل ۵ پل برتر دنیا می باشد.
پل گلدن گیت(امریکا
پل الکساندرا یا پل ارزوها
پل سیدنی
پل رتردام هلند
و بزرگترین پل پوتراجایا پل خواجو اصفهان است،

ساختمانهای معروف پوتراجایا شامل: ساختمان اجلاس مالزی، ساختمان مهاجرت، ساختمان نخست وزیری، مسجد آلومینیوم، ساختمان بیمه، ساختمان دادگستری و ساختمان دارایی می باشد .



 




پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده − 10 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!