چرا جاسوسان واتس‌اپ ممکن است ایران را هدف گرفته باشند؟

توریست مالزی – وقتش رسیده که چند سرنخ را کنار هم بگذاریم. به گزارش بی بی سی، هک شدن واتس‌اپ، “خرابکاری” در نفت‌کش‌ها، تلاش‌ها در ایالات متحده برای ممنوع...
توریست مالزی – وقتش رسیده که چند سرنخ را کنار هم بگذاریم.
به گزارش بی بی سی، هک شدن واتس‌اپ، “خرابکاری” در نفت‌کش‌ها، تلاش‌ها در ایالات متحده برای ممنوع کردن اخوان‌ المسلمین، و “برنامه” برای ارسال نیروهای آمریکایی به خلیج فارس همگی رشته‌های یک داستان هستند. در قلب این داستان درگیری میان اسرائیل، عربستان سعودی، و ایران نهفته است.
ارتش اسرائیل از این جهت که ستون فقرات خیلی از بنگاه‌های صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهد منحصر به فرد است. دلیلش این است که روابطی که هنگام خدمت سربازی در این کشور شکل می‌گیرد تا آخر عمر ادامه پیدا می‌کند.
خدمت سربازی مهمترین دوره در زندگی جوانان اسرائیلی است – حتی از دوران دانشگاه هم تاثیر بیشتری بر جوانان می‌گذارد. شاید چیزی که بیشتر شایسته لقب “گروه رفقای قدیمی” باشد پیدا نکنید، که هم شامل پسران می‌شود و هم دختران.
در پی دیدار ترامپ و سیسی، رئیس‌جمهور مصر، دولت آمریکا تصمیم گرفت تا تحریم‌هایی را علیه اخوان المسلمین تدارک ببیند
ارتش اسرائیل تک تک جوانان را بررسی می‌کند، توانایی‌هایشان را می‌سنجد، و به جایی می‌فرستد که بیشترین منفعت را برای کشور داشته باشند.
خوره‌های رایانه را تصور کنید. مجبور می‌شوند که به جای این‌که وقتشان را در زیرزمین خانه مادرشان بگذرانند، دوران خدمت خود را در بخش جنگ سایبری سپری کنند. وقتی هم که دوران خدمتشان تمام می‌شود، آموخته‌ها و روابطشان را با خود به دنیای کار می‌برند و شرکت‌هایی مانند گروه ان‌اس‌او (NSO) را ایجاد می‌کنند.
گروه ان‌اس‌او ابزارهایی نرم‌افزاری تولید می‌کند که دولت‌ها می‌توانند با خرید آن‌ها با جرم و تروریسم مقابله کنند.
اما آن‌ها تنها در صورتی می‌توانند اجازه صادرات دریافت کنند که معاملاتشان از نظر دولت اسرائیل به منافع ملی ضرر نزند. این نیاز در گذشته به این معنی بود که فروش به ایران و کشورهای عرب خلیج فارس ممنوع بود. دلیلش این بود که کشورهای عرب خلیج فارس در گذشته از فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل دفاع می‌کردند.
در سال‌های بعد از بهار عربی، کشورهای خلیج فارس (به جز قطر) همگی آرمان فلسطین را رها کرده‌اند و علیه ایران با اسرائیل متحد شده‌اند.
این تغییر با انتخاب دونالد ترامپ و انتصاب افرادی با مواضع سختگیرانه در قبال ایران، مثل مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، شدت گرفت.
حدس‌وگمان‌های زیادی در باره موافقت دولت اسرائیل با فروش محصولات نرم‌افزاری گروه ان‌اس‌او به کشورهای عرب خلیج فارسی وجود دارد. هدف از این کار می‌تواند کمک به ارتقاء روابط باشد.
اما چه چیز حاکی از این امر است؟ فهرست افرادی که توسط این بدافزار واتس‌اپی هدف گرفته شده بودند: وکلایی که موارد نقض حقوق بشر در کشورهای خلیج فارس را بررسی می‌کنند، یکی از مخالفان دولت عربستان، و یک شهروند قطری. آیا ممکن است اتفاقی باشد؟
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محدود کردن نفوذ ایران را به تنها دلیل وجودی خود(و میراث سیاسی‌اش) تبدیل کرده است. به ادعای او ایران تنها تهدید وجودی برای اسرائیل است. حاکمان عربستان اما دو تهدید وجودی در برابر خود حس می‌کنند. یکی خارجی: ایران. و دیگری داخلی: اخوان المسلمین. عربستان‌ به خاطر قدرت نظامی ایران از این کشور می‌ترسند. اما ترسشان از اخوان المسلمین به این خاطر است که این گروه، اسلام سیاسی را به عنوان جایگزینی برای حاکمیت وراثتی خاندان سلطنتی مطرح می‌کند.
دولت ترامپ از افرادی تشکیل شده است که از حکومت ایران و تمامی نمادهایش متنفر هستند. برای همین، اعضای این “ائتلاف خودمحوران” در حال حاضر دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا با کمک به یکدیگر اتحاد خود در برابر ایران را افزایش دهند.
روابط تجاری رو به افزایش است؛ تجارت اسلحه، معامله بر سر قیمت نفت و گاز، و معاملات سیاسی نظیر تلاش‌هایی که بعضی از اعضای کاخ سفید دارند برای تروریست خواندن اخوان المسلمین به خرج می‌دهند.
همان‌طور که پیش از حمله به عراق شاهد بودیم، به نظر می‌رسد که دارد از تمام سرنخ‌های اطلاعاتی ممکن برای افزایش فشار بر ایران استفاده می‌شود.
فضای فعلی برای کسانی که روزهای منتهی به جنگ عراق را به خاطر دارند بسیار آشنا است. تفاوت در این است که جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، آوردن دموکراسی به خاورمیانه را وظیفه تاریخی خود می‌دانست، و حذف صدام قدمی در راه رسیدن به این هدف بود.
کسی که امروز در کاخ سفید است، گره‌های ایدئولوژیک بسیار کمتری دارد. شاید اصلا هیچ گره‌ای نداشته باشد. بنیان ریاست‌جمهوری ترامپ سیاست تراکنشی است که بر اساس نیازهای کسب‌وکار شکل گرفته است. دکترین سیاست خارجی او “اول آمریکا” است.
بعید است که او حاضر شود پیش از انتخابات ۲۰۲۰ در جنگ دیگری در خاورمیانه شرکت کند، مگر این‌که به شدت تحریک شود.
برای این کار شما باید بتوانید یک حرکت خیلی بد را به ایران نسبت دهید. بهترین راه برای رسیدن به این هدف دسترسی به اطلاعات است.
و بهترین راه برای جمع‌آوری اطلاعات این است که به متحدان خود کمک کنید که تا از افراد بیشتری در منطقه جاسوسی کنند. یکی از بهترین راه‌های موجود هم هک کردن اسب تروایی است که همه ما در جیب‌هایمان داریم: تلفن‌های هوشمند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!