چرا غذاهای تند باعث آبریزش بینی می شود؟

توریست مالزی – بدن شما بعد از مصرف فلفل درست مانند اسپری کردن آب روی یک ماشین کثیف، شروع به شستشوی بدن برای از بین بدن ادویه تهاجمی میکند....
توریست مالزی – بدن شما بعد از مصرف فلفل درست مانند اسپری کردن آب روی یک ماشین کثیف، شروع به شستشوی بدن برای از بین بدن ادویه تهاجمی میکند.
به گزارش سلامت نیوز، اگر مقداری فلفل یا سس تند بخورید متوجه سوزن سوزن شدن و سپس بی حسی و سوزش در دهانتان خواهید شد. اگر احساس سوزش به اندازه کافی قوی باشد، بینی و چشم شما شروع به آبریزش می کند و دهان و گلویتان شروع به ترشح مخاط می کند.
به گفته دکتر برت کومر Brett Come، جراح گوش، بینی و گلو و استاد دانشگاه کنتاکی ، شاید نتوانید حس کنید ولی معده و بخشی از معده شما هم شروع به ترشح مایعات اضافه می کند.

ولی چرا این اتفاقات رخ می دهد؟
بدن شما درست مانند اسپری کردن آب روی یک ماشین کثیف، شروع به شستشوی بدن برای از بین بدن ادویه تهاجمی میکند. هنگامی که دهان یا گلویتان در معرض هر نوع جسم خارجی مضرقرار بگیرد، ترشح مایعات به خروج سریع تر آن از بدن کمک می کند. برخی افراد حتی به دلیل ترشح موکوس بسیار زیاد در روده ها در پاسخ به مصرف غذای تند دچار دلپیچه و اسهال می شوند.
همانطور که همه طرفداران سس های تند می دانند، ترکیبی به نام کپسایسین مسئول ایجاد این طعم تند در فلفل هاست. یک مطالعه در مورد اثرات فیزیولوژیکی و درمان کپسایسین نشان داد که این ماده خاص با چسبیدن به نوع خاصی از گیرنده های درد باعث ایجاد واکنش منحصر به فرد در بدن می شود.
به گفته آنتونی دیکنسون Anthony Dickenson ، نوشیدن مطالعه و پروفسرو و استاد نورولوژی دانشگاه لندن، این واکنش منجر به احساس داغی یا سوزش دردناک، انبساط رگ های خونی، قرمز شدن پوست و بالا رفتن دمای بدن می شود.
کپسایسین چه با خوردن و چه با مصرف موضعی در کرم های مخصوص می تواند این علایم را ایجاد کنید. به همین دلیل است که کرم های استفاده شده برای آرتروز و درد عضلات حاوی کپسایسین هستند. به محض این که این واکنش از بین برود ، عصب های دردی که تحت تاثیر قرار گرفته بودند ذیگر تمایلی به نشان دادن حساسیت بیشتر ندارند بنابراین می تواند درد را به صورت موضعی کاهش داد. همچنین پچ های حاوی دوز بالای کپسایسین وجود دارد که باعث می شود پایانه های عصبی درد تا هفته ها غیر فعال شده و از درد راحت شوید.
کپسایسین علاوه بر مبارزه با درد مزیت های بالقوه دیگری برای سلامتی دارد. تحقیقات چینی مصرف غذاهای تند حاوی کپسایسین را با کاهش مرگ و میر مرتبط نموده اند. به گفته محققین کپسایسین باعث تقویت عملکرد قلب شده و به متابولیسم بهتر کمک می کنند. کارشناسان دیگر نیز شواهدی مبنی بر مقابله کپسایسین با سرطان پیدا کرده اند که باعث مرگ سلول های جهش یافته در بدن می شود.
همچنین شواهدی وجود دارد که کپسایسین می تواند به سلامت قلب و اندازه دور شکم شما کمک کند. خورن کپسایسین اثرات ضد چاقی دارد. بر اساس بررسی سال ۲۰۱۷ و مطالعه ایک سال ۲۰۱۵ انجام شد، کپسایسین مانع از انباشت چربی احشایی در شکم می شود.
مطالعه کوچک دیگری که روی ۳۹ نفر بزرگسال انجام شد نشان داد که افزودن کپسایسین به رژیم غذایی به مدت ۴ هفته عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد. محققین علت احتمالی آن را انبساط عروق خونی می دانند.
مشخص نیست که آیا مصرف کپسایسین به عنوان مکمل همان اثرات افزودن فلفل تازه حاوی کپسایسین به غذا را دارد یا خیر.
از سوی دیگر محققان شواهدی پیدا کرده اند که استفاده از کرم های حاوی کپسایسین در طولانی مدت خطر ابتلای افراد به سرطان پوست را افزایش میدهد مخصوصا اگر سر ساعت های معین شده استفاده نشوند. اما صرف نظر از این مورد اغلب تحقیقات نشان می دهند که اضافه کرده غذاهای تند به رژیم غذایی طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به همراه دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 + 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!