چشم انداز صعودی نرخ ارز

تب و تاب افزایشی دلار در بازار غیررسمی اگرچه در پایان هفته گذشته فروکش کرد و از مرز ۳۶۰۰ تومان بازگشت اما فعالان غیر رسمی بازار ارز بر این...
تب و تاب افزایشی دلار در بازار غیررسمی اگرچه در پایان هفته گذشته فروکش کرد و از مرز ۳۶۰۰ تومان بازگشت اما فعالان غیر رسمی بازار ارز بر این اعتقاد هستند که حجم حواله‌های دلاری آنها رو به افزایش است، همچنین با شروع این ماه(آذرماه)، مجددا تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت.

در این راستا شایان کرمی، مدیر بورس انرژی و تحلیل‌گر کارگزاری آتی‌ساز بازار به بررسی عواملی که بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارند و تحلیل تکنیکال دلار پرداخته است که در ادامه شرح آن را می خوانید.

بررسی اثر ریزش قیمت نفت بر نرخ ارز
آمارهای منتشر شده همبستگی معنادار و غیر‌مستقیم قیمت نفت و نرخ ارز را به صورت کامل نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با توجه به وابسته بودن درآمد دولت به نفت اصلی‌ترین دلیل اثر گذار بر قیمت دلار در حال حاضر قیمت نفت است.

با توجه به اینکه چشم‌انداز قیمت نفت امسال و سال ۲۰۱۶ به دلیل مازاد عرضه و کاهش تقاضا چندان مناسب نیست، سیر صعودی قیمت دلار ادامه‌دار باشد.

اثر ارائه بودجه بر قیمت نرخ ارز
با توجه به اینکه طرح بودجه سال آینده در آذرماه وارد مجلس می‌شود و از طرفی به نظر می‌رسد با شرایط فعلی یعنی کاهش قیمت نفت و رکود بخش اقتصاد برای سال آینده نیز دولت با کسری بودجه مواجه باشد به همین منظور همین مساله باعث رشد نرخ ارز خواهد بود.

طبق رایزنی‌ها و شنیده‌ها قرار است دلار مبادله‌ای ۳۱۳۰ تومان در بودجه ارائه شود. همچنین نظر به اینکه از این هفته آذر‌ماه آغاز می‌شود هیجان بحث بودجه باعث رشد ارزش دلار نسبت به ریال خواهد بود. از طرفی با توجه به شرایط فعلی اقتصاد امکان تک‌نرخی کردن دلار وجود ندارد.

بررسی تاثیر ایندکس دلار بر نرخ ارز
با توجه به سیاست نرخ ارز خزنده بانک مرکزی در برابر ارزش دلار می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که رشد ایندکس دلار تاثیر بسزایی در نرخ ارز ندارد.
سیاست بانک مرکزی ایران در برابر نرخ ارز کاملا مدیریت شده است بخصوص در دولت یازدهم این نوسانات به خوبی مهار شده است. اما به طبع رشد جهانی ارزش دلار در بلند مدت روی واحدهای پولی کلیه کشورها اثر گذاشته و ریال نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود.

رایزنی‌ها برای افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث رشد ایندکس دلار شده در آخرین اظهارات جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا و اعضای فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر محتمل است.

تراز تجاری
با فرض نفت ۵۰‌دلاری و صادرات ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت در سال ۹۵، کل درآمد نفتی کشور به ۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید. صادرات غیر‌نفتی کشور در بهترین حالت در سال آتی ۳۷ میلیارد دلار خواهد بود. در عین حال، واردات رسمی کشور با فرض عدم افزایش معادل ۵۳ میلیارد دلار و در بدبینانه‌ترین حالت، واردات غیر رسمی کشور ۲۶ میلیارد دلار برآورد می‌گردد که نشان از موقعیت منفی‌تراز ارزی کشور دارد و همین مساله کشور را با مازاد تقاضا نسبت به عرضه ارز مواجه می‌کند.

به نظر می‌رسد با توجه به تب و تاب بحث بودجه، درگیری‌های منطقه، گزارش آژانس از بازرسی‌های خود و ریزش قیمت نفت دلار حداقل تا اواخر ماه آذر رو به بالا باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

پاسخی ارسال کنید

*

*

شانزده + 18 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!