چهار فیلم ایرانی نامزد ۷ جایزه اصلی جشنواره فیلم آسیا -اقیانوس آرام

توریست مالزی – دهمین دوره جشنواره سینمایی آسیا – اقیانوس آرام (اپسا) در حالی روز پنجشنبه در استرالیا آغاز می شود که چهار فیلم ایرانی نامزد ۷ جایزه اصلی...
توریست مالزی – دهمین دوره جشنواره سینمایی آسیا – اقیانوس آرام (اپسا) در حالی روز پنجشنبه در استرالیا آغاز می شود که چهار فیلم ایرانی نامزد ۷ جایزه اصلی این جشنواره شدند.

این جشنواره با انتخاب ۳۹ فیلم از ۱۹ کشور آسیایی از فردا پنجشنبه در شهر ‘بریزبن’ ایالت کوئینزلند استرالیا آغاز خواهد شد.
فیلم ‘نفس’ به کارگردانی ‘نرگس آبیار’ نامزد دریافت بهترین فیلم نوجوان این جشنواره است. این فیلم روایت زندگی چهارکودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ‌ خود زندگی می کنند.
دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ‘شبنم مقدمی’ و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورد.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای ‘ای.بی.سی’، جشنواره امسال ‘اپسا’ رکورددار بالاترین تعداد شرکت کننده در بخش رقابتی با حضور ۳۰۳ فیلم از ۴۳ کشور در منطقه آسیا – پاسیفیک است.
در بخش این رقابت فشرده، چهار فیلم ایرانی نامزد ۷ جایزه اصلی این جشنواره شده اند.
در بخش بهترین فیلم بلند، فیلم ‘محمدرسول الله’ به کارگردانی مجید مجیدی و فیلم ‘دختر’ به کارگردانی رضا میرکریمی در کنار فیلم هایی از ترکیه و روسیه به رقابت خواهند پرداخت.
در بخش بهترین فیلمنامه نیز ‘مهران کاشانی’ به عنوان نامزد بهترین فیلمنامه ‘دختر’ در کنار ‘یونگ چائو’ از چین و یک فیلمنامه نویس ژاپنی به رقابت می پردازد.
در بخش بهترین هنرپیشه مرد نیز ‘فرهاد اصلانی’ نقش آفرین در فیلم ‘دختر’ به عنوان نامزد این دوره از جشنواره در کنار ‘دو پاتل’ از استرالیا و ‘مانوج باجپایی’ از هند و چند هنرپیشه دیگر از جمهوری خلق کره و هند انتخاب شده است.
فیلم ‘نفس’ به کارگرانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی ابوذر پور محمدی و محمد حسین قاسمی از ایران نامزد بهترین فیلم نوجوان در کنار فیلم های از کشورهای هند، جمهوری خلق کره و افغانستان به رقابت خواهد پرداخت.
سال گذشته نیز در ترکیب هیات داوران این جشنواره نام ‘نگار جواهریان’ بازیگر ایرانی نیز به چشم می خورد.
در مراسم پایانی اپسای سال ۲۰۱۵ از ‘فاطمه معتمد آریا’ به عنوان نامزد بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای بازی در فیلم بهمن ساخته مرتضی فرشباف که تنها نماینده سینمای ایران در این دوره از مراسم بود، به صورت ویژه تقدیر شد.
ریاست هیات ۶ نفره داوران هشتمین جشنواره جهانی آسیا – اقیانوس آرام یا اپسای در سال ۲۰۱۴ نیز با اصغر فرهادی، کارگردان معروف ایرانی و برنده جایزه اسکار بود.
در هشتمین دوره این جشنواره مریلا زارعی برای بازی در فیلم ‘شیار ۱۴۳’ از ایران مدال تقدیر ویژه را دریافت کرد و جایزه بزرگ هیات داوران بین المللی نیز به ‘رخشان بنی اعتماد’ فیلمساز مطرح ایرانی برای کارگردانی فیلم قصه ها تعلق گرفت.
‘رضا درمیشیان’ کارگردان، نویسنده و تهیه کننده ایرانی نیز برای فیلم ‘عصبانی نیستم’ جایزه ۱۰ هزار دلاری توسعه شبکه گسترش سینمای آسیا از هنرکده فیلم آسیا – اقیانوس آرام (پاسیفیک) را به دست آورد و در نهایت ‘نیما جاویدی’ از ایران جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم ملبورن با شرکت پیمان معادی و نگار جواهریان دریافت کرد.منبع ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!