چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

توریست مالزی – پس از خرید بلیط هواپیما به هر دلیلی امکان دارد تا پرواز از جانب مسافر یا ایرلاین ابطال یا در اصطلاح کنسل شود. به گزارش کجارو،...
توریست مالزی – پس از خرید بلیط هواپیما به هر دلیلی امکان دارد تا پرواز از جانب مسافر یا ایرلاین ابطال یا در اصطلاح کنسل شود.
به گزارش کجارو، ممکن است شما نیز تاکنون بنا به دلایلی مانند انصراف از سفر یا تغییر تاریخ سفر، شرایط جوی و… مجبور به کنسل کردن بلیط هواپیمایی شده‌اید که از قبل رزرو شده و وجه آن را پرداخت کرده‌اید. در چنین شرایطی سوالاتی مانند چطور پرواز را کنسل کنیم؟ در صورت کنسل کردن پرواز مسافر دارای چه حقوقی است؟ و نظایر آن مطرح می‌شوند.

بلیط هواپیما در کدام شرایط استرداد می‌شود؟
طبق قوانین تعریف شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، تأخیر بیش از دو ساعت و باطل شدن پرواز شرایطی هستند که مسافر می‌تواند بدون جریمه نسبت به استرداد و کنسل کردن بلیط هواپیما اقدام کند. علاوه‌بر شرایط ذکر شده، اگر مسافر بخواهد به هر دلیلی بلیط هواپیما را کنسل کند، باتوجه‌به قوانین ایرلاین مورد نظر، کلاس نرخی پرواز و مدت زمان باقی مانده تا پرواز، درصد جریمه محاسبه و بعد از کسر آن از مبلغ بلیط، مابقی به مسافر برگشت داده می‌شود.

در مجموع، ابطال بلیط ممکن است به دو شکل اتفاق بیفتد:
لغو بلیط از جانب مسافر بنا به دلایل شخصی مانند انصراف از سفر، تغییر تاریخ سفر و…
لغو بلیط از جانب ایرلاین بنا به دلایلی مانند شرایط جوی نامناسب، نقص فنی هواپیما و…

کدام بلیط‌ها دارای امکان کنسلی هستند؟
مسافران می‌توانند با خرید بلیط‌های چارتری سود کرده و در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند؛ با این تفاوت که بلیط چارتر انعطاف‌پذیری بلیط‌ سیستمی را ندارد. در حالت معمول برای خرید بلیط پروازهای سیستمی، مسافر می‌تواند ماه‌ها قبل از سفر، باتوجه‌به نیاز خود و همچنین مقصد و زمان سفر، بلیط مدنظر را خریداری کند و حتی به هر دلیلی پس از خرید، آن را با کسر مبلغی پس دهد.
در حالی‌که در پرواز چارتری چنین انعطاف‌پذیری‌هایی وجود ندارد. در پرواز چارتر امکان تغییر تاریخ و زمان پرواز وجود ندارد و اگر مسافر به هر دلیلی پس از خرید، از سفر خود منصرف شود، امکان استرداد وجه بلیط وجود ندارد و درواقع پول بلیط سوخت می‌شود.

مسافران هواپیما در صورت کنسلی پرواز چه حقوقی دارند؟
طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت ابطال (کنسلی)، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ پرواز است. در این رابطه، براساس مفاد ماده پنج قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است تا در صورت ابطال پرواز حقوق مسافر را مطابق موارد ذیل رعایت کنند. طبق قانون، همه مسافران به‌صورت یکسان از خدمات شرکت‌های هواپیمایی بهره‌مند هستند و در صورتی‌که باوجود داشتن بلیط تائیدشده، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت‌های شرکت حمل‌کننده اعم از بازرگانی، فنی یا حقیقی امتناع کنند، شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد وجه و همچنین عرضه یک بلیط رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.
اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در این ‌صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط است.
اگر ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.
اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته این تبصره هم وجود دارد که ارائه بلیط مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پرواز) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد. همچنین، در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه یا مابه‌التفاوت توسط مسافر یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

چگونه می‌توان از شرایط بیمه کنسلی پرواز استفاده کرد؟
بیمه کنسلی پرواز به مسافران کمک می‌کند تا در صورت تعجیل، تأخیر یا کنسلی پرواز، کمترین میزان خسارت و هزینه را متحمل شوند. این بیمه مربوط‌به پروازهایی است که به شکل مستقیم توسط هواپیمایی کنسل شده باشد و پروازهای وابسته را شامل نمی‌شود.

جریمه لغو بلیط هواپیما در کلاس‌های پروازی چگونه است؟
درخواست کنسلی بلیط‌های سیستمی از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ کنسلی می‌شود. مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیط کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب مسافر واریز می‌شود. این مسئله در مورد پروازهای غیر قابل استرداد صادق نیست. مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری) است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!