کاخ فرهنگ و هنر (Istana Budaya)

ایستانا بودایا یا کاخ فرهنگ در سال 1999توسط نخست وزیر سابق مالزی دکتر مهاتیر محمد افتتاح شد.
توریست مالزی – ایستانا بودایا یا کاخ فرهنگ در سال ۱۹۹۹توسط نخست وزیر سابق مالزی دکتر ماهاتیر محمد افتتاح شد. این مکان بعنوان مرکزی برای اجرای نمایشات مختلف از جمله تئاتر موزیکال، اپرای کوچک، کنسرت کلاسیک و اپرای محلی و بین المللی شناخته شده است. هدف این مجموعه فرهنگی بالا بردن استانداردهای هنرهای نمایشی، ایجاد تعالی هنری در تئاتر، ترویج نمایشات عامه پسند و با کیفیت بالا و ارتقا درک هنری در تماشاگران است.

این مجموعه فرهنگی تاکنون محل اجرای نمایشات معروف بین المللی همچون The Merry Widow , Mama Mia , LaBoheme و Merchants of Bollywood بوده که با همکاری ارکسترسمفونی ملی و گروه کر به اجرا درآمده اند.

از معروفترین تئاترهای مالایی اجرا شده در این مجموعه, تئاتر موزیکال و مشهور Puteri Gunung Ledang است که بلیت های آن برای تمامی شب های اجرا بطورکامل بفروش رفته است.

ایستانا بودایا یکی از مجهز ترین و پیشرفته ترین تالارهای تئاتر در آسیاست و همتراز با سالن های تئاتر معروفی چون سالن “رویال آلبرت” لندن در لیست ۱۰ سالن تئاتر برتر دنیا قرار دارد.

معماری ساختمان ایستانا بودایا
این بنا توسط آرشیتکت معروف مالایی Muhammad Kamar Ya’akub طراحی شده است و از بالا به شکل بادبادک سنتی مالایی (Moon Kite) دیده میشود. شکل لایه های فیروزه ای رنگ سقف ساختمان و طراحی پیچیده سرسرای تئاتر دو ویژگی برجسته و جالب این بناست که کارشناسان و متخصصان را شیفته خود کرده است. نمای ورودی ساختمان شبیه برگ های sirih junjung است که در جشن های عروسی مالایی ودر مراسم خوش آمد گویی جهت خیرمقدم به میهمانان استفاده میشود.

معماری فضای داخلی بر اساس طرح یک خانه مالایی سنتی (Rumah Melayu) است که شامل سه بخش اصلی است :

The serambi : (راهروی ورودی) سرسرای تالار
The rumah ibu : (سالن اصلی) تالار کنفرانس
The rumah dapur: (آشپزخانه) صحنه نمایش و سالن تمرین

برای تزیینات داخلی از منابع طبیعی محلی مانند سنگ های مرمر از لنگاوی و چوب های درختان استوایی استفاده شده است.
درهای چوبی بشکل نقوش گل وبرگ با دست کنده کاری شده اند. قالی های سالن ورودی با الهام گیری از اپرای سنتی مالایی Mak Yong دارای طرح گل های یاسمن و برگ های درخت انجیرهندی می باشند.

به دلیل وجود پله های زیاد در معماری این ساختمان, ایستانا بودایا جهت رفاه حال معلولین امکانات زیادی نظیر ویلچرهای مخصوص, سطوح شیبداردر سالن ها و آسانسورهای مخصوص معلولین را درنظرگرفته است.

ایستانا بودایا در سالن های نمایش مختلف خود گنجایش بیش از ۱۴۰۰ نفرتماشاگر را دارد. این مرکز هنری در خیابان تون رازک (Tun Razak) و در کنار موزه هنر ملی واقع شده است.  با مراجعه به سایت http://www.istanabudaya.gov.my میتوانید از لیست برنامه ها و رویداد های این مجموعه مطلع شوید.

istana budaya3istana budaya5istana budaya6istana budaya1istana budaya

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک − یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!