کاهش شدید زائران ایرانی صنعت گردشگری نجف را به حال مرگ انداخته است

توریست مالزی – هتل‌های متروکه، بازارهای کساد و صنعت گردشگری در حال احتضار؛ شهر نجف در عراق که زمانی مقصد صدها هزار مسافر ایرانی بود این روزها با بحران...
توریست مالزی – هتل‌های متروکه، بازارهای کساد و صنعت گردشگری در حال احتضار؛ شهر نجف در عراق که زمانی مقصد صدها هزار مسافر ایرانی بود این روزها با بحران حاصل از کاهش شدید زائران ایرانی دست و پنجه نرم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب شده است تا مسافران شیعه ایرانی که همه ساله به این شهر مقدس مذهبی می‌آمدند تا حرم علی‌ ابن‌ ابی‌طالب، داماد پیامبر اسلام را زیارت کنند، از خیر انجام سفر بگذرند. سالانه ۱.۵ میلیون نفر زائر به این شهر می‌آمدند که به گفته رئیس اتحادیه هتلداران نجف، ۸۵ درصد آن‌ها ایرانی بودند.
شمار بسیاری از رزرواسیون‌های ۲۸۵ هتل نجف لغو شده‌اند. صاحب هتل البلاد الامین نجف می‌گوید به دلیل کاهش شدید مسافران ایرانی، قیمت هتل‌ها شکسته شده‌اند و گاه تا ۵۰ درصد افت داشته‌اند. در فرودگاه نجف که روزانه ۳۵ پرواز بین دو کشور برقرار بود امروز تنها ۱۲ پرواز برقرار است و آن‌ هم از عراق به سمت شهرهای مقدس ایران.
در نجف تابلوی بسیاری از مغازه‌ها را به فارسی می‌شود دید، امری که نشان از تلاش برای جذب خریداران ایرانی دارد. با این حال وضع بازار با کاهش شدید مسافران ایرانی به مخاطره افتاده است. پول ایران در اثر بحران ارزی در عرض ۶ ماه دو‌سوم ارزش خودش را از دست داده است. فرزاد رضاعلی، یک مسافر ایرانی که موفق شده هزینه سفر به نجف را بپردازد می‌گوید: «از ایرانی‌ها دیگر کسی به عراق نمی‌آید. به این خاطر که ریال دیگر مفت هم نمی‌ارزد.»
در عراق صنعت گردشگری تقریبا به طور کامل اختصاص به توریسم مذهبی دارد و در شهرهای نجف و شهر دیگر مذهبی شیعیان کربلا متمرکز است. لغو سفر زائران ایرانی می‌تواند پیامدهای ناگواری برای صنعت گردشگری عراق داشته باشد. بر طبق آمار سازمان جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ ، حدود ۵۴۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل مربوط به گردشگری عراق مشغول به کار هستند که صنعتی بالغ بر ۵ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!