کاهش صادرات نفت ایران و افزایش بهای نفت

افزایش بهای نفت در سایه نگرانی‌ برخاسته از تحریم نفتی ایران توریست مالزی – به‌رغم آنکه آمریکا، عربستان و روسیه اعلام کرده‌اند بر تولید نفت خود خواهند افزود، نگرانی...
افزایش بهای نفت در سایه نگرانی‌ برخاسته از تحریم نفتی ایران
توریست مالزی – به‌رغم آنکه آمریکا، عربستان و روسیه اعلام کرده‌اند بر تولید نفت خود خواهند افزود، نگرانی ناشی از کاهش عرضه نفت خام باعث افزایش بهای این فرآورده در بازارهای جهانی شده است. صادرات نفت ایران کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
به گزارش دویچه وله، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) خبر از افزایش مجدد بهای نفت خام در بازارهای جهانی داده است. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز دوشنبه ۲۶ شهریور به ۷۸ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت. بهای هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز افزایشی ۵۰ سنتی داشت و به مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه نزدیک شد.
افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی در سایه نگرانی‌های برخاسته از حذف صادرات نفت ایران پدید آمده است. صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار ارائه شده از سوی تحلیلگران “مریل لینچ” به طور متوسط ظرف سه‌ ماهۀ گذشته روزانه ۵۸۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

اظهارات وزیر انرژی آمریکا
ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، روز جمعه ۲۳ شهریور به خبرنگار رویترز گفته بود که با توجه به سیاستی که آمریکا و عربستان دنبال می‌کنند، انتظار افزایش بهای نفت خام نمی‌رود. پری گفته بود که آمریکا در همراهی با عربستان و روسیه می‌توانند نیازهای برخاسته از حذف صادرات نفت ایران را برای ۱۸ ماه آینده برآورده سازند.
این در حالی است که استفن برن‌ناک، تحلیلگر بازار نفت در شرکت “پی‌وی‌ام اویل” لندن، بر این باور است که نگرانی ناشی از حذف صادرات نفت خام ایران در افزایش بهای این فرآورده در بازارهای جهانی موثر بوده است. به سخن دیگر، بازار انرژی در برابر دو تحول ناهمساز قرار دارد. از یکسو، جنگ بازرگانی بین آمریکا و چین می‌تواند باعث کاهش نرخ رشد چین شده و از میزان نیاز این کشور به نفت خام بکاهد و از سوی دیگر، حذف نفت صادراتی ایران می‌تواند در تامین نیازهای جهانی به این فرآورده تولید نارسایی بکند.
بنیامن لو، یکی از دلالان شرکت “فیلیپ فیوچرز”، گفته است که توجه بازارهای جهانی انرژی معطوف به تصمیم‌ها و سیاست تولیدی است که از سوی کشورهای عضو اوپک و همچنین کمیته مشترک کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان اتخاذ خواهد شد.

کاهش ۳۵ درصدی صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر
صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. این در حالی است که صادرات نفت این کشور پیش از خروج آمریکا و تشدید تحریم‌ها بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” روز چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) خبر از کاهش به دور از انتظار صادرات نفت ایران در دو هفته نخست ماه سپتامبر داده است.
روند نزولی صادرات نفت ایران از ماه مه سال جاری و به دنبال خروج آمریکا از توافق‌هسته‌ای آغاز شد و با نزدیک شدن به روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) زمان آغاز تحریم‌های نفتی این کشور رو به شدت نهاده است.
سایت بلومبرگ روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) از کاهش ۳۵ درصدی صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر خبر داده بود. “فرانکفورتر آلگماینه” با استناد به گزارش بلومبرگ، این میزان کاهش صادرات ایران حتی پیش از شروع تحریم‌های نفتی این کشور را در مقایسه با بر‌آوردهای پیشین دور از انتظار ارزیابی کرده است.

اروپا و گردن نهادن به تحریم‌ها
روزنامه یاد شده ضمن اشاره به مخالفت کشورهای اروپایی با سیاست آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای اعلام کرده است که پالایشگاه‌های اروپا چاره‌ای مگر گردن نهادن به تحریم‌ نفتی ایران ندارند. دونالد ترامپ کشورها و شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده است. از جمله مجازات‌های پیش بینی شده، قطع دسترسی این شرکت‌ها به سامانه مالی آمریکا اعلام شده است. در ادامه این گزارش آمده است که با عزیمت از سفارش‌های خرید نفت، احتمال قطع کامل خرید نفت ایران از سوی ژاپن و کشورهای اروپایی بسیار جدی است.
“بلومبرگ” با اتکا بر ارزیابی کارشناسان ناظر بر بازارهای انرژی در جهان اعلام کرده است که احتمال کاهش صادرات نفت ایران تا ماه نوامبر (آغاز زمان تحریم‌های نفتی این کشور) به میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه وجود دارد.
با توجه به این نکته که ۸۰ درصد درآمدهای ارزی ایران وابسته به صادرات نفت خام است، کاهش صادرات نفت این کشور می‌تواند پیامدهای اقتصادی سنگینی برای حکومت داشته باشد.

موفقیت ترامپ و انتخابات پیش‌رو
کاهش شدید صادرات نفت ایران حتی پیش از شروع تحریم‌های نفتی این کشور، به‌مثابه موفقیتی برای سیاست‌خارجی دولت ترامپ تلقی شده است. به این ترتیب، ترامپ می‌تواند از این موفقیت برای تقویت مواضع خود در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بهره‌برداری سیاسی بکند. کاهش صادرات نفتی ایران و چرخش در رویکرد سیاسی دولت کره شمالی از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در این انتخابات به سود او تمام شوند.
از سوی دیگر، افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی می‌تواند باعث تضعیف موقعیت او شود. بهای نفت برنت دریای شمال هفته گذشته حتی به مرز ۸۰ دلار برای هر بشکه نزدیک شد. از این رو، دولت آمریکا همه تلاش خود را به کار گرفته است تا مانع از افزایش بیشتر بهای نفت در بازارهای جهانی شود.
افزایش صادرات نفت عربستان سعودی و روسیه نیز نتوانسته است مانع از افزایش بهای نفت گردد. از این رو، کارشناسان احتمال افزایش بیشتر بهای نفت را منتفی نمی‌دانند و بر این باورند که حذف کامل صادرات نفت ایران ممکن نیست.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!