کرگدن سوماترایی؛ گونه ای نادر از کرگدن ها

توریست مالزی – تنها ۵ دسته از این گونه کرگدن‌ در دنیا وجود دارند که ۴ دسته از آن‌ها در سوماترا، و یکی در بورنئو زندگی می‌کنند. از آنجا...
توریست مالزی – تنها ۵ دسته از این گونه کرگدن‌ در دنیا وجود دارند که ۴ دسته از آن‌ها در سوماترا، و یکی در بورنئو زندگی می‌کنند. از آنجا که کرگدن‌های سوماترایی به صورت انفرادی زندگی کرده و پراکنده هستند شمارش آن‌ها کار آسانی نیست اما ظاهرا کم‌تر از۸۰ نمونه از این جانور در دنیا وجود دارد و شدیدا در معرض انقراض هستند.

کرگدن سوماترایی کوچک‌ترین گونهٔ زنده کرگدن است که در کشورهای سوماترا، برمه، تایلند، مالزی و احتمالاً لائوس زندگی می‌کند. اندازهٔ بدن آن ۲۵۰ تا۲۸۰ سانتیمتر و اندازهٔ دم آن نزدیک به ۶۰ سانتیمتر است. قد کرگدن سوماترایی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ می‌باشد. زیستگاه این نوع کرگدن جنگلهای قدیمی در نزدیکی رودخانه‌ها و برکه‌ها است. کرگدن سوماترایی دو شاخ کوچک بر روی پوزهٔ خود دارد که در نوع نر بزرگ‌تر از نوع ماده می‌باشد. بدن آن‌ها نسبت به گونه‌های دیگر کرگدن از موی بیشتری پوشیده شده‌است. البتّه هر چه سنّ او بیشتر شود موهای بدن او می‌ریزد و کمتر می‌شود. هر پای آن‌ها سه انگشت دارد. آن‌ها بیشتر صبح زود و در هنگام بعد از ظهر به چرا می‌پردازند و به ویژه از برگ گیاهان، شاخه‌های نازک، میوهٔ درختان و جوانهٔ بامبو تغذیه می‌کنند. مانند سایر گونه‌های کرگدن آن‌ها نیز دارای حسّ شنوایی و بویایی بسیار قوی هستند ولی داری چشم‌های ضعیفی می‌باشند.

کرگدن سوماترایی معمولاً تنها زندگی می‌کند و تنها برای جفتگیری با کرگدن‌های دیگر تماس برقرار می‌کند. کرگدن ماده پس از هفت تا هشت ماه بارداری یک فرزند به دنیا می‌آورد که تا ۱۸ ماه همراه با مادر خود زندگی می‌کند. کرگدن‌های سوماترایی جوان بدنی پر مو دارند.

این گونهٔ کرگدن در معرض انقراض قرار دارد. در ۲۷ مهٔ ۲۰۱۹ مقامات حیات‌وحش در مالزی اعلام کردند که آخرین کرگدن نر سوماترایی در این کشور که حدود ۳۰ سال سن داشته و «تام» نامیده می‌شده مرده‌است. گفته شده که کمتر از هشتاد کرگدن از اینگونه در جهان باقی مانده‌است

ژنوم کرگدن سوماترایی، یکی از گونه‌های بسیار در خطر روی زمین، رمزگشایی شده است.
ساختار ژنتیکی این حیوان نشان می‌دهد که مشکلات این‌گونه از دوران آخرین عصر یخبندان (بین ۱۱۰ هزار تا ۱۱ هزار سال پیش) و با کاهش وسعت زیستگاه‌هایش شروع شد. از آن زمان، فشارهایی که از طرف انسان وارد شد، به این روند سرعت بخشید. برآورد می‌شود که در حال حاضر جمعیت این گونه در جهان ۲۵۰ زنجیر باشد (زنجیر واحد شمارش کرگدن است.)
تری روث، یک محقق در مرکز تحقیقات گونه‌های در خطر در ایالت اوهایو آمریکا می‌گوید: “این گونه مدت بسیار زیادی است که در حال انقراض است.”
دکتر هرمن میز، از دانشگاه مارشال در ویرجینیای آمریکا هم می‌گوید که ساختار ژنتیکی این حیوان نشان می‌دهد که عهد چهارم زمین شناسی “آغاز دوران افول کرگدن سوماترایی است.” عهد چهارم زمین شناسی، یا پلیستوسن، از حدود دو میلیون و ۵۸۸ هزار سال قبل تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال پیش ادامه داشته است. این ژنوم از یک کرگدن مشهور گرفته شد که در باغ‌وحش سینسیناتی آمریکا زندگی می‌کرد.

ایپو، کرگدن سوماترایی از اوایل دهه ۹۰ میلادی در باغ وحش سینسیناتی اوهایو بود اما چند سال قبل بر اثر کهولت سن در ۳۳ سالگی مرد. از او چند نسل کرگدن به دنیا آمد. دانشمندان با استفاده از دی‌ان‌ای ایپو، تاریخچه چند نسل گذشته این حیوان را مدل‌سازی کردند.

به گفته دانشمندان حدود ۹۵۰ هزار سال پیش ۶۰ هزار کرگدن سوماترایی در زمین زندگی می‌کردند. حدود ۹ هزار سال پیش، در آخرین دوره یخبندان زمین، بیشتر آنها از بین رفتند. شکار کرگدن‌ برای فروش شاخ آنها باعث منقرض شدن این گونه در جهان شد.

در حال حاضر جمعیت محدود آنها بیشتر در سوماترا زندگی می‌کنند و چند زنجیر آن در باغ وحش‌های عمدتا اندونزی و چند باغ وحش آمریکا نگهداری می‌شوند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!