کشف بقایای قاره گمشده پس از ۱۰۰ میلیون سال

توریست مالزی – گروهی از جغرافی‌دانان توانسته‌اند پس از ده سال تلاش با بازسازی نقشه کره زمین، بقایای قاره‌ای را که برای مدت‌ها از نظرها پنهان شده بود بیابند....
توریست مالزی – گروهی از جغرافی‌دانان توانسته‌اند پس از ده سال تلاش با بازسازی نقشه کره زمین، بقایای قاره‌ای را که برای مدت‌ها از نظرها پنهان شده بود بیابند.
به گزارش یورونیوز، قدمت این قاره که به نام «آدریای کبیر» نامگذاری شده است به ۲۰۰ میلیون سال پیش می‌رسد. این قاره که در اصل از آفریقا جدا شده است در محدوده‌ای در میان جنوب قاره اروپای فعلی و شرق قاره آفریقا واقع بوده است.
محققان و زمین‌شناسان بقایای بازمانده از این قاره را به هنگام تحقیق بر رشته کوه‌های اسپانیا تا ایران شناسایی کرده‌اند. مطابق نتایج تحقیق آنان که در نشریه Gondwana Research به چاپ رسیده است، رشته‌ کوه‌های واقع در این مناطق اصل یکسانی داشته‌اند که از قاره «آدریای کبیر» جدا شده است.
پژوهش زمین‌شناسان نشان می‌دهد این قاره حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش عمدتا در زیر پوسته زمین واقع در قاره اروپا ادغام شده است در حالی که بخش‌های دیگری از آن در دیگر مناطق پخش شده‌اند.
دانشمندان می‌گویند بقایای پراکنده این قاره را امروز در سی کشور مختلف دنیا یافته‌اند. تنها بخش منفصل و روی سطح زمین این قاره که در حال حاضر وجود دارد از تورین ایتالیا در مجاورت دریای آدریاتیک شروع شده و تا میانه این کشور امتداد می‌یابد.
بازسازی این قاره گمشده محصول مشارکت بزرگی از دانشمندان در سه شهر اوترخت هلند، اسلو نروژ و زوریخ سوئیس بوده است و ده سال به طول انجامیده است.
پیش از این نتایج تحقیقات شماری دیگر از دانشمندان بقایای «آدریای کبیر» را در ۱۳۰۰ کیلومتری زیر سطح پوسته زمین نشان می‌داد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!