گزارش توریست از برگزاری آیین بزرگداشت ادبای پارسی زبان در مالزی

تجلیل از بزرگان شعر و ادب فارسی سعدی ،خیام و فردوسی در مالزی با حضور شاعران و فرهیختگان ایرانی مقیم مالزی انجام شد.
تجلیل از بزرگان شعر و ادب فارسی سعدی ،خیام و فردوسی در مالزی با حضور شاعران و فرهیختگان ایرانی مقیم مالزی انجام شد.

همزمان با ایام تولد شاعران بزرگ ایران زمین سعدی ،خیام و فردوسی مراسم تجلیل از بزرگان فرهنگ و ادب فارسی در روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

دراین برنامه که با دعوت از هنرمندان و شاعران و فرهیختگان ایرانی مقیم مالزی و با همت رایزنی فرهنگی جهوری اسلامی ایران در مالزی و با هدف معرفی بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین و تقویت ارتباطات فرهیختگان ایرانی در مالزی انجام شد،درابتدای برنامه دکتر علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان درمالزی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و فرهیختگان ایرانی و گرامی داشت استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم به معلمان و اساتید ایرانی مقیم مالزی , یاد و خاطره شعرای بزرگ ایران زمین سعدی خیام فردوسی و سیمن دانشور را گرامی داشته و با تسلیت درگذشت هنرمند بزرگ و موسیقدان ایرانی محمد رضا لطفی به جامعه هنری کشورمان بیان داشت :”اردیبهشت، ماه یادها در تاریخ فرهنگ و هنر ایران است. از سعدی شیرازی تا فردوسی و خیام خراسا نی ،سیمن دانشور واستاد شهید مرتضی مطهری .”

دکتر علی اکبر ضیائی ضمن تشکر از همراهی فرهنگ دوستان ایرانی مقیم مالزی از علاقمندان به شعر و ادب پارسی و همچنین هنرمندان عرصه های مختلف همچون هنرهای تجسمی نمایشی سینمایی و سایر فرهیختگان در مالزی خواست با حضور و فعال نمودن مجامع ادبی، هنری در راه حفظ فرهنگ ایرانی تلاش کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی همچنین ضمن اعلام آمادگی رایزنی فرهنگی در جهت تقویت انجمن های فرهنگی و هنری ایرانیان مقیم مالزی خواستار استمرار این نشست های ادبی و هنری در خارج از کشور و همکاری ایرانیان و دوستداران ادبیات و هنر در مالزی با رایزنی به منظور پربارتر شدن این نشست ها شد.

در ادامه این برنامه پرفسور امیرحسین ذکرگو از اساتید ایرانی مقیم مالزی و عضو فرهنگستان هنر و استاد هنرهای اسلامی و شرقی دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی درسخنانی در این نشست ادبی با اشاره به نام سه شاعر بزرگ ایران خیام، فردوسی و سعدی، گفت در فارسی واژه ادب با ادبیات ارتباط دارد و هر فنی که با ادبیات مکمل نشود هنر بی ادب است.به اعتقاد وی، هنرمندانی که از ادبیات قوی بهره می برند در مقایسه با دیگر هنرمندان، هنر قدرتمندتری دارند.

وی گفت با بررسی فرهنگ ها و کشورهای مختلف در کمتر نقطه ای از جهان چنین فرهنگ و ادبیات غنی که در سرزمین پارس وجود داشته را می بینم و در این نقطه قله های رفیع ادبیات را شاهدیم.

این استاد ایرانی دانشگاههای مالزی ، دلیل غلبه غرب بر جهان را نقش واضح غلبه زبان انگلیسی دانست و گفت که هندی ها قبل از غلبه و تسلط انگلیس ها به خط فارسی می نگاشتند و خط و زبان فارسی تا سرزمین چین نیز نفوذ کرده بود.

وی دلیل سیطره فارسی در این پهنای زمین را بار غنی این زبان و ادبیات پارسی دانست و گفت که این غنای ادبیات حیطه زیادی را در بر گرفته بود.

دکتر ذکرگو در ادامه با اشاره به نقش برجسته فردوسی به عنوان یک پدیده مهم و اتصال ایران قبل از اسلام و ایران اسلامی، گفت که این شاعربلند آوازه در دوره خود مورد هجوم بود و حال ردپای تاثیر این شاعر بزرگ را در اتفاقات پس از وی شاهد هستیم.

وی نقش رستم را به عنوان شخصیت فراملی و آرمانی در اشعار فردوسی مورد اشاره قرار داد و گفت که تمام تفکرات بدنبال این شخصیت هستند که با تلاش قهرمان شاهنامه می شود.

عضو فرهنگستان هنر ایران فردوسی را یکی از مودب ترین شعرای ایران دانست و گفت که فردوسی در اوج رجزخوانی های شاهنامه نیز به دشمن بی ادبی نمی کند و متین سخن می گوید.فردوسی در اشعار خود تاکید دارد باید سختی ها و خوشبختی را در کنار هم داشت و حال باید به داشتن چنین بزرگی در تاریخ ادبیات خود بنازیم و آن را بفهمیم.

وی همچنین سعدی را شاعری توصیف کرد که با نگاشتن گلستان بزرگ در سه ماه انسان را به حیرت وامی دارد.

محمد علی شمس بیرامی از دبیران مجتمعآموزشی امام خمینی (ره) مالزی و از شاعران ایرانی مقیم مالزی نیز در ادامه برنامه ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی در برگزاری این برنامه تداوم برگزار یاین نشست ها را در مالزی خواستار شد . وی در ادامه سخنان خودبه معرفی اجمالی سه شاعر بزرگ ایران زمین پرداخته و در پایان سه غزل از اشعار خود را برای حاضران قرائت نمود .

خانم سمانه نماینده ،خانم زهره بهرامی و خانم شهرزاد محمدی از شاعران مقیم مالزی نیزدرادامه برنامه اشعارو قطعات ادبی خود را در این جلسه قرائت نمودند.

پخش کلیپ از شاهنامه خوانی و خیام خوانی و همچنین پذیرائی از مهمانان از دیگر برنامه های این نشست ادبی بود .

قابل ذکر است رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با دعوت و فراخوان از هنرمندان وعلاقمندان فرهنگ و هنر ایران زمین در مالزی و با هدف شناسایی و تقویت تشکل ها و انجمن های فرهنگی و هنری ایرانیان مقیم مالزی نسبت به برگزاری نشست های مشابه فرهنگی و هنری در سال جدید با همکاری این انجمن های فرهنگی برنامه ریزی نموده است .

پاسخی ارسال کنید

*

*

6 + 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!