گیاهان دارویی شادی آور کدامند؟

توریست مالزی – ۵ تا از بهترین گیاهان برای بهبود خلق و خو و تمدد اعصاب خسته‌ی شما به شرح زیر است. گیاه گزنه تیغی گزنه‌ی تیغی بعنوان یک گیاه ضد آلرژی شناخته...
توریست مالزی – ۵ تا از بهترین گیاهان برای بهبود خلق و خو و تمدد اعصاب خسته‌ی شما به شرح زیر است.

گیاه گزنه تیغی


گزنه‌ی تیغی بعنوان یک گیاه ضد آلرژی شناخته شده است، اما یک انرژی دهنده‌ی فوق‌العاده برای خانم‌هاست. سوزان وید، استاد گیاه شناس و نویسنده‌ی سری کتابهای گیاهی “زن دانا” می‌گوید: اگر شما گیاه گزنه‌ی وحشی تیغ دار را لمس کنید، احساس شوک و هراس می‌کنید که برایتان مفید است.

وقتی دمکرده‌ی گزنه را می‌نوشیم، همان انرژی و الکتریسیته برای ما فراهم می‌شود. او توضیح می‌دهد که فواید گزنه تقریبا بی‌شمار است: غدد آدرنال را بازسازی و ترمیم می‌کند، کلیه‌ها را تقویت می‌کند، لوزالمعده را بازسازی می‌کند و قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

بعلاوه، یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری است. او می‌گوید: یک لیتر دمکرده‌ی گزنه، در حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیمدارد. بعلاوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های A،B،D،E،K هم هست. برای دریافت بهترین نتیجه، آن را بصورت دمکرده بنوشید. برای تهیه‌ی دمکرده، حدود ۳۰ گرم برگ گزنه‌ی خشک را با یک لیتر آب جوش مخلوط کنید.

درب ظرف را ببندید و بگذارید ۴ ساعت بماند. آن را صاف کنید، سپس گزنه را فشار دهید تا همه‌ی آب آن خارج شود و این دمکرده را بصورت گرم یا سرد در طول روز بنوشید.

گیاه آب بشقابی


وقتی که نمی‌توانید درست فکر کنید، شاد بودن کار دشواری می‌شود. به گفته‌ی “شیلا کینگزبری” رئیس گروه پزشکی گیاه شناسی در دانشگاه سیاتل، گیاه آب بشقابی یک راه حل برای مشکلات درونی است. این گیاه به بهتر شدن خلق و خو کمک می‌کند، زیرا جریان اکسیژن به مغز را افزایش می‌دهد، شما را هوشیار می‌کند و بدون اینکه عصبی شوید، شما را هیجان زده می‌کند.

این گیاه برای استرس نیز مفید است. به تنظیم هورمون‌های آدرنال و کنترل قند خون هم کمک می‌کند. شیلا می‌گوید: من از این گیاه برای کسانی که بخاطر کار زیاد یا فشار بیش از حد، غمگین هستند، استفاده می‌کنم. این گیاه برای بد اخلاقی هورمونی بسیار مفید است.

شیلا این گیاه را به دختران و پسرانی که دوران سخت نوجوانی را می‌گذرانند، توصیه می‌کند (توجه داشته باشید که این گیاه فاقد کافئین است). یک قاشق چای‌خوری از عصاره‌ی مایع این گیاه را سه بار در روز مصرف کنید. برای دریافت بهترین نتیجه، حداقل ۴ هفته آن را مصرف کنید یا مصرف آن را بطور نامحدود ادامه دهید.

گیاه خار مریم


ممکن است این گیاه سم زدا، مانند یک تثبیت کننده‌ی خلق و خو بنظر نرسد، اما کبد را پاکسازی می‌کند و یک کبد پر از سم، باعث می‌شود که احساس خوبی نداشته باشید. فیلیس دی لایت، گیاه شناس و استاد مطالعات گیاهی در کالج بهداشت طبیعی در کلایتون می‌گوید: هر هورمونی که در بدن تولید می‌شود باید توسط کبد متابولیزه شود.

وقتی کبد پراز مواد سمی باشد، انتقال دهنده‌های عصبی یا هورمون‌های استرس را بدرستی تجزیه نمی‌کند. خار مریم بخاطر خاصیت پاکسازی‌اش، در گذشته بعنوان یک داروی گیاهی ضد افسردگی، مورد استفاده قرار می‌گرفت. کبد با عصبانیت در ارتباط است و از آنجا که سرخوردگی و خشم باعث افسردگی می‌شود، این گیاه، یک انتخاب مناسب برای مبارزه با افسردگی است.

به مدت دو هفته، دو کپسول ( ۳۷۵ تا ۴۲۵ میلی‌گرمی) را سه بار در روز همراه با غذا مصرف کنید. سپس مقدار مصرف را به ۴ کپسول در روز کاهش دهید. حداقل یک ماه از این کپسول استفاده کنید و با توجه به دستورات روی برچسب محصول، استفاده از آنرا بطور نامحدود ادامه دهید. از آنجایی که خار مریم محلول در چربی است، باید همراه غذا مصرف شود.

موارد منع مصرف: خار مریم را همراه با داروهای تجویزی، مصرف نکنید زیرا ممکن است این گیاه، اثر دارو را از بین ببرد (چرا که به سرعت دارو را از سیستم بدن شما پاک می‌کند). اگر باردارهستید یا به کودکتان شیر می‌دهید، قبل از مصرف این گیاه یا هر گیاه دیگر با پزشکتان مشورت کنید.

شکلات (هایپریکوم پرفوراتوم)


بله، شکلات یک گیاه است! کریس کیلهام، پژوهشگر  طب سنتیدر دانشگاه ماساچوست می‌گوید: کاکائو یکی از بهترین بهبود دهنده‌های خلق و خو است. شکلات حاوی ماده‌ای بنام “آناندامید” است که به مولکول سعادت معروف است و ثابت شده که به گیرنده‌های کانابینوئید انسان متصل می‌شود و باعث ایجاد احساس خوب می‌گردد.

کریس کیلهام می‌گوید: آناندا در زبان سانسکریت بمعنی سعادت است. ما می‌دانیم که شکلات، سطح طبیعی سروتونین (که یک انتقال دهنده‌ی عصبی ‌برای احساس خوب است) را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید خودتان را با شکلات درمان کنید. روزانه حدود ۶۰ گرم شکلات تلخ که حاوی ۶۰ تا ۷۵ درصد کاکائو باشد، مصرف کنید.

مخمر سنت جان (هایپریکوم پرفوراتوم)


استفاده از مخمر سنت جان، بعنوان یک داروی ضد افسردگی  سابقه‌ای طولانی دارد. شهرت این گیاه در دهه‌ی ۹۰ توسط موجی از جریان مثبت مطبوعات اروپا افزایش یافت. آنگاه پس از مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ که در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، از اعتبارش کاسته شد زیرا مشخص شد که این گیاه موثرتر از دارونما نیست.

به دنبال آن، عناوین روزنامه‌ها گزارش دادند که داروهای تجویزی هم بهتر از دارونماها نیستند. این مسئله بعدها بخاطر طرح پژوهش ضعیفی که داشت، مورد انتقاد قرار گرفت.

اما “آماندا کرافورد” عضو اتحادیه‌ی عطاران آمریکا و نویسنده‌ی کتاب “درمان‌های گیاهی برای زنان” می‌گوید: مطالعات متعددی که قبل و بعد از آن تحقیق انجام شد، نشان می‌دهند که با وجود تحقیقات متضاد، اگر مخمر سنت جان بدرستی مصرف شود، اثراتی مشابه داروهای ضد افسردگی دارد و برای بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط، انتخاب خوبی است.

موارد منع مصرف: اگر افکار مربوط به خودکشی دارید، فورا با یک خط تلفن پیشگیری از خودکشی یا پزشکتان تماس بگیرید و لحظه‌ای در این مورد تردید نداشته باشید.

همچنین به علت آنکه مخمر سنت جان، اثر سم زدایی در کبد دارد و می‌تواند داروها را از سیستم بدن شما پاک کند، بدون مشورت با پزشکتان این گیاه را با داروهای تجویزی برای HIV (ضد ویروسی)، پیوند اعضا (سیکلوسپورین) یا داروهای دیگری که روی سیستم عصبی شما تاثیر می‌گذارند، مصرف نکنید.

منبع: مجله سلامت

پاسخی ارسال کنید

*

*

نه − 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!