یونسکو، کوالالامپور را به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب کرد

توریست مالزی- سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل ‘یونسکو’ شهر کوالالامپور مرکز مالزی را به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد. به گزارش ایرنا، یونسکو...
توریست مالزی- سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل ‘یونسکو’ شهر کوالالامپور مرکز مالزی را به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرد.
به گزارش ایرنا، یونسکو با انتشار بیانیه ای در وبگاه خود اعلام کرد: پایتخت مالزی به دلیل تمرکز گسترده بر آموزش جامع، توسعه جامعه مبتنی بر دانش و خواندن برای مردم این شهر انتخاب شده است.
طبق این گزارش سال ۲۰۲۰میلادی به عنوان سال کتاب جهان و کپی رایت توسط این سازمان نامگذاری شده و کوالالامپور مالزی به عنوان پایتخت کتاب جهان برای برگزاری مراسم ویژه آن در دو سال آینده انتخاب شده است. انتخاب پایتخت‌های ادبی از سال ۲۰۰۴ علاوه بر انتخاب پایتخت‌های کتاب از سال ۲۰۰۱ از مهمترین برنامه‌های سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو برای ارتقا و رشد فرهنگ و مطالعه اعلام شده است.
طبق این بیانیه چهار عامل ایجاد شرایط و تسهیلات برای خواندن در اشکال و شرایط مختلف شهری، توسعه زیربناهای مرتبط با صنایع کتاب، مشارکت همه جانبه و دسترسی آسان به اینترنت و فضای دیجیتالی و توانمندسازی کودکان برای خواندن از جمله علل دیگر انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب جهان در دو سال آینده بوده است.
ساخت شهر کتاب تحت عنوان ‘کوتا بوکو کامپلکس’، ایجاد کمپین خواندن در قطارهای درون و میان شهری، توسعه دسترسی به اینترنت و فضای آنلاین و ارائه خدمات دیجیتالی، گسترش دسترسی ها برای معلولان توسط کتابخانه ملی مالزی علل دیگر انتخاب کوالالامپور به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۲۰ بوده است. طبق این گزارش مالزی خدمات دیجیتالی خود را در ۱۲ کتابخانه گسترده در مناطق فقیرنشین این کشور نیز گسترش داده است.
به گزارش یونسکو، این شهر همچنین تا دو سال آینده پروژه شهر اقتصادی با عنوان ‘رودخانه زندگی’ را برای توسعه زیربناهای شهری به فضای آنلاین در عرصه های مختلف دردست اجرا دارد. این طرح یکی از پروژه های تحول اقتصادی دولت مالزی است که ترکیبی از طرح های متنوع اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی برای توسعه یافتگی پایتخت مالزی در نظر گرفته شده است. یونسکو در چند سال اخیر بیش از ۱۸۰ شهر را برای پایتختی ادبی انتخاب کرده است.
سازمان بین المللی یونسکو، شاخص های متفاوتی مانند سرانه‌ مطالعه براساس تحقیقات علمی و برنامه‌های مدون برای افزایش آن، تعداد کتاب فروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی، آزادی عمل و بیان، رعایت قانون کپی رایت و حقوق مؤلفان داخلی و خارجی را برای انتخاب پایتخت های ادبی و کتاب مورد توجه قرار داده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!