یک ایرانی‌تبار، سفیر آمریکا در سوئد شد

آزیتا راجی، مدیر اقتصادی ایرانی‌تبار، سفیر آمریکا در سوئد شد.
آزیتا راجی، مدیر اقتصادی ایرانی‌تبار، سفیر آمریکا در سوئد شد.

سنای آمریکا پس از حدود ۵۰۰ روز، سرانجام به این گزینه پیش‌نهادی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، رای اعتماد داد.

با این انتصاب، آزیتا راجی به عنوان نخستین سفیر ایرانی‌تبار ایالات متحده شناخته می‌شود.

او که کودکی‌اش را در ایران گذرانده است و در پی انقلاب ۱۳۵۷ همراه خانواده‌اش از ایران رفت، از ۱۷ سالگی در آمریکا بوده است و در حوزه اقتصادی، تجربه مدیریت دارد؛ از جمله در چند بانک و موسسه مالی.

سفیران ایالات متحده در کشورهای دیگر و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی این‌طور منصوب می‌شوند که رئیس‌جمهوری آنان را به سنا پیش‌نهاد می‌کند و بعد سنا باید به آنان رای اعتماد دهد.

رای اعتماد به خانم راجی در پی مخالفت تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، معطل مانده بود.

آقای کروز که این‌روزها در رقابت انتخاباتی است و تلاش دارد نامزد حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری شود، گفته بود به شرطی از مخالفت دست می‌کشد که دولت آمریکا جلوی تصویب توافق هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل بگیرد؛ درخواستی که دولت باراک اوباما به آن توجهی نکرد.

این سناتور محافظه‌کار سپس شرطش را تغییر داد به نام‌گذاری خیابان جلوی سفارت چین به نام لیو ژیابو، کنش‌گر حقوق‌بشری زندانی در چین؛ و طرحی هم با همین منظور در سنا پیش‌نهاد داد که آن هم روز جمعه و پیش از رای اعتماد به آزیتا راجی تصویب شد.

روز جمعه در سنا علاوه بر این که تکلیف سفیر آمریکا در سوئد معلوم شد، سام هاینز هم پس از ۸۶۹ روز، بالاخره به عنوان سفیر آمریکا در نروژ رای اعتماد گرفت.

با این حال، به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید ضمن استقبال از رای اعتماد سنا به این دو سفیر گفته است که باراک اوباما طرح تد کروز برای نام‌گذاری خیابان جلوی سفارت چین را وتو خواهد کرد.

آزیتا راجی در سمت خود در سفارت آمریکا در سوئد جانشین مارک برژینسکی می‌شود.

گزارش شده است که او تا پیش از این انتصاب در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کرده است.

منبع: بی‌بی‌سی

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!