۵ راهکار برای مقابله با کیپ شدن گوش در پرواز

توریست مالزی – کیپ شدن گوش واقعا ناخوشایند است، به‌خصوص اگر هنگام پرواز و سفر اتفاق بیفتد. راهکارهای زیر شما را برای همیشه از این اتفاق خلاص می‌کند. به...
توریست مالزی – کیپ شدن گوش واقعا ناخوشایند است، به‌خصوص اگر هنگام پرواز و سفر اتفاق بیفتد. راهکارهای زیر شما را برای همیشه از این اتفاق خلاص می‌کند.
به گزارش کجارو، دو ساعت است که فرودگاه را ترک کرده‌اید، اما همچنان گوش‌هایتان کیپ است. علاوه‌بر احساس ناخوشایندی که در این مواقع به شما دست می‌دهد، دیگر نمی‌توانید حرف‌های راهنما را به خوبی بشنوید، در قرارهای کاری شرکت کنید، یا حتی با دوستان‌تان صحبت کنید. به جای اینکه اجازه دهید این احساس ناجور و خفه‌کننده به سراغ‌تان بیاید، پیش از سفر هوایی، با استفاده از شیوه‌های امن و طبیعی، شیپور استاش (لوله باریکی که گوش میانی را به پشت بینی وصل می‌کند) را تمیز و بعد خشک کنید. حتی می‌توانید این شیوه‌ها را هنگامی که دچار سرماخوردگی شده‌اید یا سینوس‌هایتان عفونی شده باشد، انجام دهید و خود را از عذاب پرواز با گوش‌های بسته رها کنید. پس اگر ساعت‌ها است از هواپیما خارج شده‌اید و نمی‌توانید حرف‌های هم‌سفرها را بشنوید، یکی از این پنج راه را امتحان کنید و با دو گوش باز به سفر خود ادامه دهید.

۱. مانور والسالوا
دهان خود را ببندید، بینی خود را محکم بگیرید و به آرامی بدمید. این شیوه، فشار درون شیپور استاش را خارج می‌کند، اما مراقب باشید که خیلی محکم ندمید وگرنه به پرده گوش‌تان آسیب وارد می‌شود.

۲. مانور توین‌بی
این مانور هم، از این لحاظ که کمک می‌کند تا فشار داخل گوش خارج شود، شبیه مانور والساوا است. در این شیوه بینی را بگیرید و چند جرعه آب بنوشید.

۳. روغن زیتون یا هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)
این شیوه، با نرم کردن و سپس خارج کردن جرم گوش شما، لوله استاش را باز می‌کند. روغن زیتون ولرم یا هیدروژن پراکسید نیمه‌گرم را داخل قطره‌چکان بریزید. به سمت گوش سالم بخوابید (یعنی گوشی که کیپ شده است به سمت بالا قرار می‌گیرد). سه یا چهار قطره از آن مایع را داخل گوش بریزید و به مدت پنج تا ده دقیقه صبر کنید. سپس بچرخید (یعنی این بار گوشی که کیپ بود به سمت پایین باشد) و اجازه دهید تا جرم گوش و روغن یا هیدروژن پراکسید اضافی از گوش شما خارج شود. حتما هنگام انجام این بخش یک حوله زیر گوش خود قرار دهید. زمانی که کارتان تمام شد، یک تکه پنبه یا دستمال داخل گوش بگذارید تا از ورود مایعات به داخل مجرای گوش جلوگیری شود. می‌توانید این تکنیک را سه بار در روز، به مدت یک هفته انجام دهید.

۴. کمپرس گرم
یک حوله بردارید؛ زیر آب گرم قرار دهید؛ سپس حوله را خوب بپیچانید تا آبش گرفته شود. حوله را به مدت پنج تا ده دقیقه روی گوش خود قرار دهید. با این کار مایع درون گوش کم‌کم شروع به جاری شدن می‌کند.

۵. بخور گرفتن
این شیوه را همه ما ایرانی‌ها بلد هستیم. یک قابلمه یا ظرف بزرگ را پر از آب جوش کنید؛ سرتان را روی ظرف بگیرید و با انداختن یک حوله بزرگ روی سر، یک چادر کوچک بسازید. بخار را استنشاق کنید تا مخاط و جرم گوش به تدریج رقیق شود. اگر مایل باشید می‌توانید برای کم کردن درد یا تورم، چند قطره روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس را به آب اضافه کنید. تا جایی ادامه دهید که احساس کنید گوش‌هایتان باز شده‌اند.
می‌توانید به جای این کار، ده دقیقه زیر دوش لی‌لی کنید. اگر هنگام پرواز دچار گرفتگی و درد گوش شدید، از مهماندار بخواهید یک چای کیسه‌ای و دو فنجان یکی خالی و دیگری پر از آب جوش برایتان بیاورد. چای کیسه‌ای را در آب جوش نگه دارید، سپس مقداری از چای را به همراه کیسه چای داخل فنجان دیگر بریزید. این فنجان را نزدیک گوش قرار دهید. کیسه چای گرما را در خود نگه می‌دارد و بخار چای به فرونشاندن درد شما کمک می‌کند.

در پرواز بعد، چطور از کیپ شدن گوش جلوگیری کنیم؟
همیشه گفته‌ایم پیشگیری بهتر از درمان است، پس بهترین راه برای خلاص شدن از کیپ شدن گوش این است که اصلا نگذاریم اتفاق بیفتد. در ادامه چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم:
سودوافدرین یا هر ضداحتقان دیگری که مایل هستید را یک ساعت پیش از پرواز مصرف کنید. با این کار مخاط و سینوس‌ها رقیق می‌شوند. البته هرگز سرخود این کار را انجام ندهید و حتما با یک پزشک مشورت کنید.
با استفاده از اسپری بینی پیش از سوار شدن و ۴۵ دقیقه پیش از فرود، لوله استاش بینی را باز کنید.
طی پرواز از گوش‌گیر استفاده کنید.
هنگام برخاست و فرود آدامس بجوید، خمیازه بکشید، و آبنبات بمکید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!