آزمایش بهبود یافتگان از کرونا امیدواری به تاثیر واکسن را کاهش داد

توریست مالزی – نتایج آزمایش خون اولین کسانی که در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند نشان می‌دهد که پادتن‌های تولید شده در بدن آنها به سرعت کاهش یافته...
توریست مالزی – نتایج آزمایش خون اولین کسانی که در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند نشان می‌دهد که پادتن‌های تولید شده در بدن آنها به سرعت کاهش یافته است. این امر می‌تواند اثربخشی واکسن احتمالی علیه این ویروس را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش دویجه وله، با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید−۱۹دانشمندان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تولید پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) در بدن بهبودیافتگان از این بیماری هستند؛ تحقیقاتی که می‌توانند کمک موثری در ساخت واکسن احتمالی علیه ویروس کرونا باشند. اما نتایج یک تحقیق جدید در آلمان در مورد بیمارانی که توانسته‌اند از کووید−۱۹ جان سالم به در ببرند نشان می‌دهد که احتمالا نمی‌توان به ایمنی درازمدت و اثر‌بخشی پادتن‌های تولید شده در بدن برای زمان طولانی امید زیادی داشت.

اولین کسانی که در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند در ایالت بایرن بودند. کلمنز ونتنر، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در مونیخ در باره وضعیت فعلی اولین بهبود‌یافتگان از ویروس کرونا می‌گوید که آزمایش خون این بیماران کرونایی در آلمان که در اواخر ماه ژانویه در کلینیک شوابینگ تحت درمان قرار گرفتند، نشان دهنده کاهش قابل توجه تعداد آنتی بادی‌های خنثی‌کننده تولید شده در بدن آنها است. او می‌افزاید که در این صورت خطر ابتلای دو باره بهبودیافتگان به ویروس کرونا بالا است.

ونتنر گفت: در آزمایش بسیار ویژه‌ای که فقط می‌تواند در آزمایشگاه‌هایی با امنیت بالا انجام شود، ما شاهد آن بودیم که در چهار مورد از نه مورد بیمار بهبودیافته آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بدن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته‌اند. باید به امکان ایمنی از طریق پادتن‌های بدن با دیده تردید برخورد کرد و تاثیر این آنتی‌بادی‌ها بر ایمنی درازمدت فرد و از این طریق واکسینه شدن او در مقابل ابتلای دو باره به ویروس هنوز نامشخص است. ونتنر گوشزد کرد که این موضوعی است که باید در روندی طولانی به طور جدی بررسی و کنترل شود. در این صورت امکان ابتلای دو باره کسانی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند وجود دارد.

رئیس بخش عفونت‌شناسی بیمارستان مونیخ تاکید کرد که این موضوع باید همچنان مشاهده و آزمایش شود و “برای مشخص شدن میزان ایمنی فرد در درازمدت در کنار شمار پادتن‌های به اصطلاح سلولB تولید شده در بدن، سلول‌های ایمنیT نیز اندازه‌گیری شود. این سلول‌ها برای ایمنی درازمدت بدن مهم هستند. در شرایطی که بیماران آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده خود را از دست داده‌اند، اگر سلول‌های دفاعی T از پیش با حریف خود آشنا باشند، می‌توانند در مقابل ویروس مقاومت کنند و به شکل هدفمند سلول‌های آلوده به ویروس را از بین ببرند.»

نتایج به دست آمده از یافته‌های این پزشک متخصص آلمانی در تحقیقات سایر دانشمندان در جهان نیز دیده شده است. محققان چینی در مجله علمی “طب طبیعی” گزارشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد سلول‌های دفاعی بدن بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند پس گذشت دو ماه کاهش یافته است.

این امر به ویژه در مورد بیمارانی صدق می‌کند که علائم کم و ضعیفی از بیماری کووید−۱۹داشته‌اند. اما در بیمارانی که شدت بیماری هم زیاد بوده میزان سلول‌های دفاعی در درازمدت کاهش چشمگیری پیدا کرده است. بدن بیماران با علائم کمی از بیماری از ابتدا پادتن‌های کمتری تولید می‌کند و بنابراین ایمنی ضعیف‌تری در مقابل ویروس دارند.

همچنین نتیجه یک تحقیق دیگر در بریتانیا نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از تولید پادتن (آنتی بادی) در بدن افرادی که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند، اغلب تنها برای چند ماه ادامه پیدا می‌کند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند دستیابی به یک واکسن موثر برای بیماری کووید۱۹ را در دراز مدت پیچیده‌تر کند.

استیون گریفن، استاد دانشگاه لیدز در بریتانیا درباره نتیجه تحقیق دانشگاه کینگز کالج لندن گفت: «این پژوهش تائید می‌کند که واکنش بدن افراد مبتلا به ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-2) که با تولید پادتن مصون کننده همراه است به سرعت کاهش پیدا می‌کند.» «واکسن‌هایی که هم اکنون تحقیقات برای تولید آنها در جریان است یا باید در مقایسه با عفونت‌های طبیعی مصونیتی قوی‌تر و پایدارتر ایجاد کنند یا به طور مرتب تجویز شوند.»

از سوی دیگر کیتی دورس، یکی از محققانی که در پژوهش دانشگاه کینگز کالج مشارکت کرده است می‌گوید: «اگر ابتلا به بیماری منجر به تولید سطحی از پادتن شود که ظرف دو یا سه ماه کاهش پیدا می‌کند، واکسن نیز به طور بالقوه همین کار را انجام خواهد داد. [در نتیجه] تنها یک دفعه تزریق [واکسن] احتمالا کافی نخواهد بود.»

دانشمندان در این پژوهش واکنش سیستم ایمنی بدن بیش از ۹۰ نفر از افرادی که ابتلای آنها به ویروس جدید کرونا تائید شده بود را بررسی کردند. بررسی محققان نشان داد که سطح پادتن به طور میانگین حدود سه هفته پس از بروز علائم بیماری به بالاترین حد خود می‌رسد. به گفته پژوهشگران میزان پادتن در بدن افرادی که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند پس از آن به سرعت کاهش پیدا کرد. بررسی محققان نشان داده است که سطح پادتن تنها در بدن ۱۶.۷ درصد از افراد با گذشت ۶۵ روز از بروز علائم بیماری، به مقداری بود که آنها را در برابر ابتلای مجدد به کووید ۱۹ مصون می‌ساخت.

یافته‌های دانشمندان دانشگاه کینگز کالج لندن سیاست دستیابی به «ایمنی جمعی» را نیز به کلی زیر سوال می‌برد. فرض اولیه در ایجاد «ایمنی جمعی» این است که پس از ابتلای درصد مشخصی از کل یک جامعه، میزان پادتن تولید شده در بدن آنها می‌تواند مانع از ادامه زنجیره انتقال بیماری و شیوع مجدد آن شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

19 − شانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!