آیا در هواپیما به هیچ عنوان نمی توان از موبایل استفاده کرد؟

توریست مالزی – زمانی که در سفر هوایی و سوار هواپیما هستید، ممکن است مهماندار از شما بخواهد که گوشی موبایل را خاموش کنید یا آن را در حالت...
توریست مالزی – زمانی که در سفر هوایی و سوار هواپیما هستید، ممکن است مهماندار از شما بخواهد که گوشی موبایل را خاموش کنید یا آن را در حالت پرواز قرار دهید.

به گزارش انتخاب، بعد از اینکه خودتان را برای پرواز آماده می‌کنید و سوار هواپیما می‌شوید، کادر پرواز از مسافران می‌خواهند که تلفن همراه خود را خاموش کنند یا در حالت پرواز قرار دهند. شاید این درخواست کادر پرواز موجب شود که نگران سفر خود شوید و گمان کنید که روشن بودن موبایل باعث ایجاد اختلال در عملکرد هواپیما می‌شود. به‌طور مثال ممکن است خارج شدن از سیستم رادار و سقوط را در پی داشته باشد؛ درحالی‌که اینطور نیست. موضوع این است که دلایل درخواست مهمانداران کمی متفاوت از تفکر شما است.

امواج موبایل و اختلال در مسیریابی هواپیما
برخی معتقد هستند که درخواست خاموش کردن موبایل در هواپیما، برای جلوگیری از تداخل امواج موبایل با تجهیزات و سیستم‌های مخصوص مسیریابی در هواپیما است. اما جالب است بدانید که هیچ دلیلی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. به عبارتی دیگر سیستم مسیریابی هواپیماها مجهز به پیشرفته‌ترین ‌و بروزترین تکنولوژی‌ها هستند. فناوری مدرنی که هواپیما و سیستم پرواز را در برابر تاثیر و مزاحمت امواج خارجی مانند امواج موبایل، کاملا ایزوله و مقاوم می‌کند. بااین‌حال نمی‌توان احتمال اختلال در عملکرد سیستم پرواز را نادیده گرفت و باید کمی بااحتیاط برخورد کرد.

از سویی دیگر، سازمان ملی امنیت حمل‌ونقل ایالات‌متحده آمریکا هیچ آیین‌نامه‌ و دستوری در رابطه با محدودیت همراه داشتن وسایل الکترونیکی شخصی مانند موبایل در هواپیما صادر نکرده است. این موضوع نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که هیچ مدرک و مورد مستندی وجود ندارد که اختلال امواج الکترومغناطیسی وسایل دیجیتال مسافران را ثابت کند.

آیا با روشن بودن موبایل، هواپیما سقوط می‌کند؟
سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که آیا روشن بودن تلفن همراه شما، منجر به سقوط هواپیما می‌شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که لزوما چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ اما دلیل درخواست کادر پرواز برای خاموش کردن موبایل و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی متصل به اینترنت در مسیر پرواز، این است که سیگنال‌های این لوازم می‌تواند باعث ایجاد اختلال احتمالی و مزاحمت در کار خلبانان و مسئولان کنترل ترافیک هوایی شود. حتی شاید تعجب کنید که این اختلال و مزاحمت گاهی اوقات تا اندازه‌ای جلو می‌رود که باعث پرت شدن حواس خلبان و از دست دادن تمرکز و دقت او می‌شود.

تفاوت امواج موبایل در زمین و آسمان!
روی زمین سیستم آنتن‌دهی اپراتورها و شبکه‌های تلفن همراه، با استفاده از امواجی است که قدرت کنترل‌شده و محدودی دارند. درعین‌حال هرچه دستگاه تلفن از برج‌ها و دکل‌های مخابراتی دور شود؛ اپراتورها نیز برای تقویت و حفظ کیفیت سیستم آنتن‌دهی، تلاش می‌کنند که این امواج را تقویت کنند و قدرت آن‌ها را افزایش دهند. حتی قدرت این امواج بسیار بیشتر از بلوتوث یا وای‌فای است و میدانی با نیروی بسیار عظیم ایجاد می‌کند. زمانی که در هواپیما و مسیر پرواز هستید و در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار دارید؛ هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود، فاصله‌ هم از برج‌های مخابراتی افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که دستگاه‌های دیجیتال همراه مانند موبایل، میدان بیشتری برای دریافت سیگنال ایجاد کنند. بنابراین فرکانس و امواج یک گوشی کوچک موبایل روی زمین بسیار کمتر از قدرت فرکانسی آن در آسمان است.

سیگنال‌های آزاردهنده برای خلبان
همانطور که بیان شد، افزایش شدت میدان الکترومغناطیسی، موجب آلودگی و اختلالات رادیویی می‌شود و پارازیت و سر و صدای بسیار ناخوشایندی در سیستم صوتی به وجود می‌آورد که برای خلبانان و مسئولین کنترل ترافیک هوایی که از دستگاه شنود استفاده می‌کنند، آزاردهنده است.

به همین دلیل اگر یک یا چند نفر از مسافران در مسیر پرواز، گوشی موبایل خود را روشن کنند، مشکل خاصی در روند پرواز و کار خلبان ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورتی که تمام مسافران همزمان باهم موبایل‌ها را روشن نگه دارند، قطعا برای خلبان مشکلاتی ایجاد خواهند کرد. روشن بودن تمام تلفن‌های همراه به این معنا است که میدانی قوی از امواج رادیویی را به سمت خلبان بفرستید و برای او و برج مراقبت اختلال و مزاحت ایجاد کنید. آلودگی صوتی ایجاد شده از این گوشی‌ها به‌قدری ناراحت‌کننده خواهد بود که حتی می‌تواند باعث قطع شدن ارتباط بین خلبان و مسئول کنترل ترافیک شود. علت این موضوع هم، اختلال در شنوایی و عدم تمرکز آن‌ها است.

استفاده از اینترنت در مسیر پرواز
موضوع مهم دیگری که احتمالا ذهن شما را درگیر می‌کند، این است که آیا امکان استفاده از اینترنت در هنگام پرواز وجود دارد یا اینکه باید اینترنت را هم خاموش کرد؟ البته در مسیرهای ظولانی ممکن است عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات برای مسافران سخت و ناراحت‌کننده باشد. به همین دلیل برای گذران وقت به سراغ گوشی موبایل خود بروند.

اطمینان خاطر داشته باشید که به دلیل رشد تکنولوژی و ایجاد ایستگاه‌های مخابراتی در هواپیما، امکان کاربرد اینترنت پرسرعت در هواپیما برای مسافران وجود دارد. برخی از هواپیماها نیز، شرایط استفاده از اینترنت و وای‌فای را برای مسافران خود فراهم می‌کنند و هزینه آن بر اساس نوع بلیط و کلاس پروازی محاسبه می شود. اما استفاده از بسته اینترنت گوشی نیز، اختلالی در عملکرد هواپیما ایجاد نخواهد کرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!