ارزش ریال در برابر دلار طی چهار دهه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار درصد کاهش یافته است

توریست مالزی – ارزش ریال در برابر دلار طی چهار دهه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار درصد کاهش یافته است. به گزارش بی بی سی، ترخ برابری دلار در...
توریست مالزی – ارزش ریال در برابر دلار طی چهار دهه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار درصد کاهش یافته است.

به گزارش بی بی سی، ترخ برابری دلار در برابر پول ایران طی بیست ساله گذشته ۳۵ برابر و در چهل و دو سال گذشته بیش از چهار هزار برابر شده است.

خبرگزاری ایسنا براساس آمار بانک مرکزی گفته است که نرخ متوسط فروش دلار از ۸۰۰ تومان در سال ۱۳۸۱ به ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان در پایان آذرماه امسال رسیده و در این فاصله زمانی ، تقریبا ۳۵ برابر شد. براساس جدولی که این خبرگزاری منتشر کرده، نرخ برابری دلار در برابر ریال کمابیش به طور منظم طی بیست سال گذشته رو به تنزل داشته و از جمله در سال ۱۳۹۱ قیمت فروش دلار به بالای ۲۶۰۰ تومان افزایش یافت

سقوط ارزش ریال در این دوره با افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی و عواید ارزی سرشار دولت ایران همزمان بود هر چند انتظار می‌رود وفور ارز خارجی با افزایش قدرت پول ملی و کاهش نرخ برابری ارز خارجی همراه باشد. با آغاز دهه نود، روند سریعتر افزایش قیمت دلار نیز آغاز شد و متوسط قیمت فروش این ارز از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان قرار داشت و پس از آن سرعت حتی بیشتری گرفت. ارزش ریال طی چهار دهه گذشته به شدت کاهش یافته است.

در سال ۱۳۵۷، نرخ برابری دلار آمریکا ۷ تومان بود که طی ده سال پیش از آن با نوسانات کم همچنان حفظ شده بود. در پایان سال ۱۳۵۷ نرخ دلار به ۱۰ تومان افزایش یافت در حالیکه برخلاف قبل، فروش بانکی آن برای افراد عادی به تدریج متوقف شده و بازار سیاه آن به راه افتاده بود. نرخ برابری ارزهای خارجی در برابر ریال از آن زمان همچنان رو به افزایش داشته است.

به این ترتیب در فاصله زمانی بین ۱۳۵۷ تا سال جاری، نرخ برابری دلار در برابر ریال بیش از ۴۰۰۰ برابر افزایش یافته و در نتیجه، ارزش پول ملی ایران بیش از ۴۰۰ هزار درصد تنزل کرده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!