اعتراضات در ایران / پول بازنشستگان ایرانی چگونه به اقتصاد ونزوئلا تزریق شد

ابهام درباره سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه ایران سرنوشت چند میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های ایران در ونزوئلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بسیاری از این پروژه‌ها نیمه تمام رها...
ابهام درباره سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه ایران
سرنوشت چند میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های ایران در ونزوئلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بسیاری از این پروژه‌ها نیمه تمام رها شده اند و یا پولی بابت آن‌ها پرداخت نشده است. بانک ایران و نزوئلا با وثیقه ۶۱۰ میلیارد تومان چک، هزاران میلیارد تومان تسهیلات به شرکت سرمایه‌گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت پرداخت کرده است که البته اقساط آن وصول نشده است، شرکت اهداف به عنوان یکی از اموال چند میلیون بازنشسته صنعت نفت، قاعدتاً باید تمرکز خود را بر روی صنعت نفت فروسوده کشور قرار دهد و تزریق پول بازنشستگان ایرانی در صنعت نفت ونزوئلا بحث‌های بسیاری را بین متخصصین صنعت نفت پدید آورده است. این پول‌پاشی‌ها چه ثمری برای ایران در پی داشته است؟ بانک ایران و ونزوئلا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام را تنها از طریق دریافت چک و سفته پرداخت کرده است. در حالی که مردم عادی برای دریافت حداقل وام باید سنگین‌ترین وثائق را تامین کنند، این بانک چگونه به خود اجازه داده که چنین مبلغی را آن هم از بیت‌المال دولت، چنین آسان پرداخت کند؟ افراد دریافت‌کننده این وام‌ها در ایران و ونزوئلا چه کسانی هستند که تنها با یک چک یا سفته وام میلیاردی دریافت کرده‌اند و بانک نسبت به آن‌ها چنین آسانگیر بوده است؟

کنایه آماری سنگین همتی به دولت رئیسی
عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور با کنایه به دولت رئیسی نوشت:
تورم نقطه‌ای از۳۴/۷٪ ابتدای سال، به ۴۸/۱٪ درپایان آبان رسید.
‏دلار، از ۲۶۲۰۰ تومان ابتدای سال به ۳۵۴۰۰ تومان در پایان آبان رسید.
‏پایه پولی (چاپ پول) فقط در مهر ماه، ۲۲ ه. م. ت. (۳/۲٪) افزایش یافت.
‏بابت عمل به وعده هایتان در مهارتورم و تقویت پول ملی خسته نباشید! وعده مسکن، … بماند.
– دستور جمع‌آوری برخی آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی؛ ماجرا چیست؟
سازمان غذا و دارو دستور ریکال (جمع‌آوری دارو از سطح عرضه) برخی از سوسپانسیون‌های خوراکی کوآموکسی کلاو را صادر کرد.

تیشه بر ریشه محیط زیست، تلاش برای برگزاری ۵ هزار مزایده معدن / چوب حراج به دارایی کشور میان اعتراضات
یک کارشناس محیط زیست گفت: «بزرگ‌ترین تهدید برای کره‌ی زمین، تغییر کاربری عرصه‌های طبیعی است و معدن‌کاوی بدترین شکل تغییر کاربری زمین است. در معدن‌کاوی، هیچ‌گاه امکان بازگرداندن زمین به‌شکل نخست وجود ندارد، و حتی ترمیم نسبی آن هم بسیار دشوار است.» وزیر دولت ابراهیم رئیسی از برگزاری ۵ هزار مزایده در سه ماه آینده در خصوص اکتشاف و واگذاری معادن در کشور خبر داد و گفت: «این اقدام در نوع خودش کار بی‌نظیری است که به رونق معادن کمک می‌کند و در حال پیگیری و انجام است.».
اما تلاش بحث‌برانگیز دولت برای برگزاری ۵ هزار مزایده و اکتشاف معدن چیزی نبود که در دل اعتراضات اخیر از دیده‌ی فعالان محیط زیست پنهان بماند، طوری‌که جمعی از فعالان، سازمان‌های مردم نهاد و کنشگران محیط زیستی در نامه‌ای خطاب به دولت نوشتند: «آیا صدور مجوز معدن‌کاوی در بیش از ۷۰ درصد از سطح منابع ملی کشور به معنای عبور از اصول آمایش سرزمین، توسعه و در نهایت تهی کردن منابع کشور نیست؟»

نتایج پژوهشی در مورد اعتراضات ۱۴۰۱: ممکن است در آینده نزدیک فاصله اعتراضات به ۲ ماه برسد
برخلاف اعتراض‌های دهه‌محورِ پیشین، ویژگی جنبش‌های اخیر به این شرح است: به نظر می‌رسد ویژگی‌های دوره جدید اعتراض‌ها از این قرارند: کثرت‌گرا، کلان‌گرا، سایبرپایه، غیرنهادینه، فشرده در زمان وقوع اعتراض‌ها، انتشار سریع کنش جمعی، عدم سازماندهی، نبود نقش رهبری، تاکید بر تغییر بنیادین نظام سیاسی، حمایت حداکثری لایه‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی-سیاسی و پشتیبانی حداکثری از سوی مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور. در دوره جدید، برخلاف قسمت دهه محوری دسته اول، جزر و مد‌های اعتراضی در فواصلی دو یا سه ساله تکرار شده‌اند و ممکن است در آینده نزدیک این فواصل به دو تا سه ماه برسد. این امکان در ناآرامی‌های جدید در شهریور و مهرماه ۱۴۰۱ بسیار بارزتر است، زیرا نیروی پیش‌برنده و پیشگام آن نسل جدید یا متولدین نیمه دوم دهه هفتاد و دهه هشتاد شمسی هستند که اکنون آغاز دوره سوژگی خود در عرصه اجتماع را تجربه می‌کنند و مسئله اصلی آن‌ها اشکال نوین سبک زندگی و امکان بازنمایی آن در عرصه عمومی است. این نسل محزون است و احساس می‌کنند در معرض فشار و تبعیض بروکراسی ناکارآمد قرار گرفته است و در عین حال اعتقاد اندکی به ایدئولوژی‌های سیاسی موجود دارد. مدیریت اجتماعات اعتراضی حداقل در یک دهه گذشته از کارآیی لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری است.

امین حیایی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نسبت به شایعه‌ای که درمورد سرکار بودن او در حال حاضر پخش شده بود در صفحه مجازی خود اینگونه پاسخ داد:
«با سلام و تسلیت خدمت همه‌ی عزیزان هموطن که این روز‌ها همه داغداریم. شایعه شده که من سرکار هستم. با صراحت اعلام می‌کنم: چند پروژه سینمایی، نمایش خانگی و تئاتر بوده که با این شرایط و حال روحی خودم قبول نکردم و تا زمانی که شما عزیزان حال خوب و مناسبی برای دیدن فیلم‌ها نداشته باشید کار نخواهم کرد. به امید فردای روشن و حال خوب تک تکتون… برای ایران عزیزمان.»

لیلا اوتادی پیشنهاد صدا و سیما را رد کرد
لیلا اوتادی بازیگر زن ایرانی در پستی اعلام کرد برای اجرای برنامه جام جهانی پیشنهاد میلیاردی داشته که رد کرده است.

وال استریت ژورنال: «خانواده های رفسنجانی و خمینی درخواست شمخانی را رد کردند»
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، ماه پیش با اوج گرفتن اعتراضات سراسرای به طور محرمانه از خانواده های رفسنجانی و خمینی درخواست کرد به آرام کردن اوضاع در خیابان ها کمک کنند.

فراخوان احزاب کرد به اعتصاب عمومی، اندیمشک در آتش و دود
مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در فراخوانی از سازمان‌های سیاسی، فعالان مدنی و شهروندان سراسر ایران خواست “در راستای اتحاد و پشتیبانی از مردم کردستان”، پنجشنبه سوم آذر اعتصاب عمومی کنند.

– بنیاد جورج و امل کلونی از تحقیق مستقل درباره نقض حقوق بشر در ایران حمایت کرد

– گزارش‌هایی از اعتصاب گروهی از کارگران بهمن دیزل قزوین

– داوود عابدی مجری ورزشی خداحافظی کرد

– دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اعتراض به بازداشت چهار دانشجوی این دانشگاه و صدور احکام انضباطی برای شماری از دانشجویان، چهار روز است که در اعتصاب‌اند. دانشجویان اعتصابی طی بیانیه‌ای خواستار «آزادی دانشجویان بازداشتی»، «لغو کلیه احکام انضباطی»، «حاکم شدن فضای آرامش» و برچیدن «ارعاب و سرکوب» در این دانشگاه شدند

– شماری از فعالان تئاتر و نمایش در حمایت از اعتراضات گسترده ایران اعلام کرده‌اند که از این پس در کار حرفه‌ای خود از هرگونه عناصر اجباری و سرکوب ازجمله حجاب اجباری پرهیز خواهند کرد. آنها تاکید کرده‌اند از هرگونه همکاری که شائبه اعمال حجاب اجباری داشته باشد، خودداری می‌کنند و به مفهوم زن و آزادی در مفهوم واقعیش در آثار خود پایبند خواهند بود

– علی شمس (کارگردان و نمایش‌نویس)، سیاوش اکراه (کارگردان)، آرمین جوان (کارگردان)، سارا یحیایی (طراح صحنه و لباس)، مصطفا کوشکی (نویسنده)، حسین پویانی‌فر(کارگردان)، پیام لاریان (کارگردان و مدرس)، سیاوش پاکره (کارگردان)، آرمین جوان (کارگردان)، شهاب آگاهی (کارگردان)، لادن نازی (عروسک‌ساز و بازیگر) از جمله هنرمندان تئاتر هستند که از جنبش اعتراضی مردم حمایت کرده‌اند

– نرگس محمدی فعال حقوق بشر و حقوق زنان و زندانی سیاسی خواستار مستند کردن کشتارها و سرکوب‌های اعتراضات ایران توسط سازمان ملل متحد شد. او از زندان اوین به رئیس حقوق بشر سازمان ملل درمورد وضعیت سرکوب معترضان و خشونت‌هایی که نیروهای امنیتی علیه آنها انجام می‌دهند نامه نوشت

– سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس با دولت و سپس مجلس با قوه قضائیه در روزهای ۸ و ۱۳ آذر جلسه مشترکی برگزار خواهد کرد. نظام موسوی گفته هدف از این جلسات «رسیدگی به مشکلات و راه‌های برون رفت از آن» است

– محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی به خبرگزاری ایسنا گفته درخواستی از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای کمک به کنترل ناآرامی‌های اخیر دریافت نکرده‌ایم و چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است

– پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ماه پیش به طور محرمانه با خانواده‌های آقای خمینی و آقای هاشمی رفسنجانی دیدار داشته و از آنها درخواست کرده که به آرام کردن اوضاع کمک کنند اما این آنها این درخواست را رد کرده‌اند

– تیراندازی به سوی دانش‌آموزان در سنندج «حداقل سه مجروح به جا گذاشت»

– نیروهای سپاه پاسداران در موچش از توابع کامیاران یک جوان ۱۶ ساله به نام “رضا کاظمی” را از ناحیه سینه هدف قرار دادند. عمار گلی می گوید او در حالی هدف تیراندازی قرار گرفته که در محل حتی هیچ تجمعی در جریان نبوده است. این کودک به بیمارستان کوثر سنندج اعزام شده و آقای گلی می گوید در کما به سر می برد.

– دانشجویان دانشگاه سنندج روز چهارشنبه دست به تحص و اعتصاب زدند. در ویدیوها از این اعتراض شنیده می‌شود که دانشجویان شعار «شهید نمی‌میرد» سر می‌دهند. همزمان گزارش ها حاکی از یورش و شلیک ماموران به خانه‌های مردم در مهاباد و تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی مردم در بوکان است.

– کشته شدن حداقل ۱۳ معترض در بوکان در یک هفته

– هه نگاو می نویسد: «سپاه پاسداران شامگاه چهارشنبه از طریق بلندگوی مساجد محله‌های مجبورآباد و میرآباد اعلام کرده است که از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح حکومت نظامی است و هیچ کسی حق بیرون آمدن از منزل خود را ندارد.»

– «خانواده شماری از جانباختگان اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون پیکر نزدیک به ۱۰ شهروند در سردخانه بیمارستان قلی‌پور بوکان می‌باشد که نهادهای حکومتی مانع از آشکار شدن هویت آنها می‌باشند و آخرین مورد آن سعدی شاهرخی‌فر بود که پس از پنج روز خانواده‌اش را مطلع کرده‌اند وی کشته شده است.»
همزمان گزارش می شود که پنج روز پس از کشته شدن سعدی شاهرخی‌فر، اهل بوکان، نیروهای امنیتی از خانواده‌اش خواسته‌اند که برای تحویل جنازه وثیقه دو میلیارد تومانی بدهند. به گزارش هه‌نگاو، شامگاه روز جمعه ٢٧ آبان، سعدی شاهرخی‌فر، ۳۵ ساله در راه منزل و در حالی که از خرید روزانه برگشته، هدف گلوله مستقیم قرار گرفت. به گفته شاهدان عینی، تیراندازی به این شهروند در چهارراه «امام جمعه» شهر بوکان روی داد و نیروهای حکومتی جسد او را با خودشان بردند.

– بی‌خبری از وضعیت هانیه زین‌العابدین معلم نقاشی در قم

– گروهی از نویسندگان کردستان خواستار استعفای جمعی نمایندگان مجلس شدند

– گزارش ها از دستگیری حمید نیکخواه، طراح گرافیت‌های اعتراضی

– فاطمه هاشمی رفسنجانی با مجتبی خامنه‌ای «دیدار کرده است»

– امام جمعه اهل سنت زاهدان: چرا پاسخ اعتراض کردهای ایران گلوله جنگی است

– دفتر آیت‌الله منتظری: مراجع سکوت خود را بشکنند
به گزارش سایت «زیتون» دفتر آیت الله حسینعلی منتظری در بیانیه ای از حکومت ایران خواسته است «اجازه برگزاری رفراندوم را صادر کند» چون این «خواسته اصلی مردم شریف ایران است.» این بیانیه که احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری آن را امضا کرده، نسبت به «احتمال وقوع جنگ داخلی» در ایران هشدار می دهد.

– رویارویی نیروهای مسلح با معترضان در دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد

– تجمع اعتراضی در دانشگاه هنر معماری پارس

– اعتراضات مشهد؛ «انداختن کوکتل مولوتف روی ساختمان مدرسه علمیه به خاطر کردستان»

– جو ملتهب در دهدشت؛ تصاویر حاکی از اعتراضات خیابانی است

– «حمله نیروهای مسلح در اصفهان به خودروی یک کارگر»


پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!