‘سوءاستفاده’ از دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ احتمال ورود نرخ سوم

توریست مالزی – حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جلسه‌ای که  برای بررسی گرانی‌های اخیر برگزار شده، از سوء‌استفاده عده‌ای از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی انتقاده کرده است. به...

توریست مالزی – حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جلسه‌ای که  برای بررسی گرانی‌های اخیر برگزار شده، از سوء‌استفاده عده‌ای از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی انتقاده کرده است.





به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور ایران گفته است: “پذیرفتنی نیست که افرادی، از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرند و با سودجویی در بازار با قیمت بالا و اجحاف به مردم بفروشند.” این جلسه پس از موج اخیر گرانی برگزار شده است. در هفته‌های اخیر به موازات افزایش قیمت سکه طلا، قیمت خودرو و مسکن هم افزایش یافت که آقای روحانی این گرانی‌ها را “جنگ روانی” ‌خواند.

آقای روحانی در جلسه امروز گفته است: “در حالی که دولت تمام خدمات و ارز مورد نیاز کالاهای مورد نیاز را تأمین می‌کند، نباید هزینه سودجویی عده‌ای را مصرف‌کننده بپردازند.” او همچنین گفته “مبنای افزایش قیمت کالاها و خدمات نباید فراتر از نرخ تورم باشد”. اظهارات آقای روحانی در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی از “محدود شدن کالاهای وارداتی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین احتمال ورود نرخی جدید برای تامین نیازهای ارزی” خبر داده است. هیچ مقام رسمی در ایران البته در این باره اظهار نظر نکرده است.

در گزارش ایسنا آمده که بعضی کالاها از جمع دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهند شد که “از جمله آنها می‌توان به کالاهای لوکس و خودرو اشاره کرد.” این خبرگزاری در گزارش خود گفته است در کنار دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار ۳۸۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، دولت نرخ سومی برای دلار در نظر گرفته که خارج از این دو نرخ است. ایسنا از نرخ سوم ارز بنام “ارز متقاضی” نام برده که مورد مصرف آن نیازهای “غیرضروری” است و براساس “خبرهای دریافتی” گفته ممکن است نرخ سوم ارز بالای ۶۰۰۰ تومان تعیین شود.

خبرگزاری مهر هم در گزارش مشابهی گفته است “دو سه روزی است، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی و متقاضیان متوقف شده و دولت قرار است که سیستم جدید ارزی را پیاده‌سازی کند.” همزمان رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی از حذف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی خبر داده است.

فریبرز گشایشی، رئیس این انجمن، به خبرگزاری ایسنا گفته است: “براساس بخشنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده لیست کالاهایی که نرخ دلار برای واردات‌شان‌ تغییر می‌کند کند اعلام شده که لوازم آرایشی و بهداشتی نیز جزو آن است.” با اعلام ارز “تک نرخی” در فروردین ماه دولت ایران اقدام به راه‌اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) کرد که در قالب آن برای کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی و برای بقیه کالاهای وارداتی دلار ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت و در پی آن قرار شد لیست اقلام کالاهای ضروری وارداتی تدوین شود.

قیمت دلار بازار غیررسمی ایران دوشنبه (۲۸ خرداد) در میدان فردوسی تهران بین ۷۰۰۰ تومان تا ۷۲۰۰ تومان متغیر بود. در هفته‌های اخیر و به خصوص پس از خروج آمریکا از برجام قیمت سکه طلا، خودرو و مسکن رو به افزایش گذاشت.

قیمت سکه طلا  دوباره به بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برگشت؛ این در حالی بود که پس از عید فطر قیمت آن بطور جزئی کاهش یافته بود. همزمان قیمت خودرو هم در ایران افزایش یافته و در بعضی خودروها اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به بالای صد میلیون تومان رسیده است.

در پی این گرانی در شبکه‌های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام کمپینی شکل گرفته که بعضی از چهره‌های مشهور نظیر علی کریمی در آن شرکت دارند. این افراد کاربران را به نخریدن کالاهایی که گران شده‌اند، مثل طلا و ماشین تا یک ماه آینده تشویق می‌کنند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

دو + هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!