اندونزی لایحه انتقال پایتخت به جزیره بورنئو را تصویب کرد

توریست مالزی – پارلمان اندونزی لایحه مربوط به انتقال پایتخت از جاکارتا به جزیره بورنئو را تصویب کرد؛ مهم‌ترین پیشرفت در ایده‌ای که رهبران این کشور سال‌هاست با آن...
توریست مالزی – پارلمان اندونزی لایحه مربوط به انتقال پایتخت از جاکارتا به جزیره بورنئو را تصویب کرد؛ مهم‌ترین پیشرفت در ایده‌ای که رهبران این کشور سال‌هاست با آن کلنجار رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این قانون جدید مربوط به پایتخت اندونزی که یک چهارچوب قانونی برای پروژه عظیم جاه‌طلبانه ۳۲ میلیارد دلاری جوکو ویدودو، رئیس جمهور این کشور فراهم می‌کند، نحوه تأمین مالی و مدیریت توسعه پایتخت را مشخص می‌کند.

سوهارسو مونوآرفا، وزیر برنامه‌ریزی اندونزی پس از تصویب این لایحه به پارلمان گفت: این پایتخت جدید یک کارکرد مرکزی دارد و سمبل هویت این ملت و همچنین یک مرکز ثقل اقتصادی جدید است.

وزارت دارایی اندونزی اعلام کرد، انتقال اولیه پایتخت بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ میلادی آغاز خواهد شد به طوری که جاده‌ها و بنادر برای ایجاد امکان دسترسی در اولویت قرار گرفته‌اند و برخی پروژه‌ها نیز به عنوان مشارکت‌های دولتی خصوصی عمل می‌کنند. برنامه‌ها برای انتقال دولت از جاکارتا، کلان شهری با جمعیت ۱۰ میلیون تن که از ازدحام جمعیت شدید، سیل و آلودگی هوا رنج می‌برد، سال‌ها توسط روسای جمهور مختلف مطرح شده است اما تاکنون هیچ ‌یک از آنها قادر به اجرایی کردن آن نبودند.

جوکو ویدودو برای نخستین بار برنامه‌اش در این رابطه را در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد اما کووید ۱۹ مانع پیشرفت این برنامه شد. نام این شهر جدید “نوسانتارا” است که توسط جوکو ویدودو انتخاب شده و در زبان جاوه‌ای واژه‌ای است که برای”مجمع الجزایر اندونزی” به کار می‌رود اما هنوز هیچ چهارچوب زمانی برای نهایی کردن این پروژه تعیین نشده و جاکارتا تا زمانی که حکم ریاست جمهوری برای رسمی کردن این تغییر صادر شود به عنوان پایتخت اندونزی باقی خواهد ماند. نوسانتارا پا جای پای پایتخت‌های جدید در دیگر کشورها به ویژه برزیل و میانمار می‌گذارد.

دولت اندونزی در بیانیه‌ای گفت: این اقدام زنجیره‌های تامین را تقویت خواهد کرد و اندونزی را در یک جایگاه استراتژیکی‌تر در مسیرهای تجاری، جریان‌های سرمایه‌گذاری و نوآوری‌های تکنولوژی جهان قرار می‌دهد. این در حالی است که منتقدان تاکید دارند که این لایحه عجولانه و با رایزنی‌های عمومی و ارزیابی‌های محیط زیستی محدود تصویب شده است.

“سان مصطفی”، معاون رئیس کمیته ویژه این لایحه گفت: نوسانتارا توسط یک مقام ارشد رهبری خواهد شد که جایگاهش برابر با یک وزیر است. یکی از نامزدهای این پست “باسوکی تجاهاجا پورناما” معروف به “آهوک”، فرماندار سابق جاکارتا است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده + شانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!