اگر خارج از کشور دستگیر شوید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

توریست مالزی – Budgie Nine را به خاطر دارید؟ ۹ جوان استرالیایی، که در مسابقات فرمول ۱ مالزی، پرچم مالزی را به جای لباس‌هایشان به تن کردند، تا مثلا،...
توریست مالزی – Budgie Nine را به خاطر دارید؟ ۹ جوان استرالیایی، که در مسابقات فرمول ۱ مالزی، پرچم مالزی را به جای لباس‌هایشان به تن کردند، تا مثلا، برنده شدن دانیل ریکاردو در مسابقات اتوموبیل‌رانی را جشن بگیرند.
این ۹ نفر به سلامت و بدون پیگرد قانونی به خانه برگشتند، اما نکته‌ای که در این میان وجود داشت، این بود: چیزی که از نظر این افراد، یک شوخی بامزه و بی خطر تلقی می‌شد، از نظر مقامات و مردم مالزی در آن زمان، به هیچ عنوان خنده‌دار نبود و در لحظه‌ای که این افراد دستگیر و بازداشت می‌شدند، عملا هر ۹ نفرشان، با اتهام بسیار جدی توهینِ عمدی، به قصد نقض صلح و آرامش روبه رو بودند، که طبق قوانین مالزی، مصداق گستاخی و توهین عمومی تلقی می‌شود و محکومیتی دو ساله به همراه دارد.
به گزارش خبر فوری، بسیار مهم است، که به هنگام سفر به یاد داشته باشید که شما موظف هستید به قوانین کشوری که به آن سفر کرده‌اید، احترام گذاشته و از آن تبعیت کنید. تعداد بی شماری از مسافران به خاطر اینکه در دیگر کشورها به این نکته توجه نکرده‌اند، خودشان را به دردسرهای بزرگی انداخته‌اند.
قطعا نمی‌توان از همه ریزه‌کاری‌های قانون محلی کشورها مطلع شد، اما یک مسافر عاقل همیشه قبل از اینکه سوار هواپیما بشود، کمی جست و جو می‌کند و اطلاعات خود را در این زمینه کمی افزایش می‌دهد.

قبل از رفتن، کمی بیشتر بدانید
امروزه و در عصر حاضر، یک جست و جوی ساده در گوگل، شما را به راحتی به وبلاگ‌های سفر و منابع اطلاعاتی مختلف وصل می‌کند؛ چیزهایی درباره قوانین پایه در سیستم قضایی سایر کشورها- قوانین مرتبط با مواد مخدر، الکل، باورهای مذهبی و نحوه پوشش.
اگر این روال را نادیده بگیرید، مسئولیت پیشامدهای احتمالی به عهده خود شماست، چرا که وقتی سفر می‌کنید، تنها از سوی قوانین مملکت خودتان حمایت می‌شوید، نه قوانین کشور مقصد.

آیا از دست مقامات و دولتمردان کمکی بر می‌آید؟
اگر به هر دلیلی دستگیر یا بازداشت بشوید، حق دارید که با بخش امور خارجه دولت تماس بگیرید. اما به هر حال، دولت نمی‌تواند برای شما وثیقه‌ای بگذارد، شما را مستقیما از زندان آزاد کند، یا اینکه هزینه‌های حقوقی مربوط به خطای شما را بپردازد.
هدف ابتدایی مقامات کنسولی، اطمینان از آسایش شماست. مقامات، ممکن است به شما کمک کنند تا با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید، یا پولی که از سوی آنها فرستاده شده را به دست شما برسانند و از بابت سلامتی و دسترسی شما به وکیل، مطمئن شوند. مقامات همچنین، باید از طریق چارچوب‌های قانونی کشور خارجی، اقدام‌هایی را صورت بدهند، اما با توجه به محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد معلوم نیست که این اقدامات چه دستاوردهایی در پی داشته باشد.
توجه به این نکته بسیار مهم است که اگر تابعیت دوگانه دارید و در هنگام دستگیری در کشور دوم هستید، تضمین چندانی برای دریافت کمک از سوی دولت خودتان وجود ندارد. اگر با پاسپورت دیگرتان سفر می‌کنید، ممکن است اصلا به ملیت شما اعتنایی نشود. علاوه بر این، اگر در کشور دیگری زندگی می‌کرده‌اید و آن کشور، شما را به عنوان شهروند خود می‌شناسد، شما اساسا واجد شرایط دریافت کمک از سوی مقامات کشورتان نیستید.

بی‌خبری از موضوع، دفاع قابل قبولی نیست
یک مادر استرالیاییِ صاحب ۴ فرزند، این موضوع را از دشوارترین روش ممکن و زمانی فهمید، که بعضی از دوستانش یک تشک حصیری تایلندی را پنهانی، در کیف دستی او قرار داده بودند. عصر همان روز و هنگام ترک مقصد، آنیک اسموئل، توسط پلیس مخفی دستگیر شد. با وجود اینکه دوستانش، بعدتر به پلیس اعتراف کردند، اما خانم اسموئل دو شب را در یک سلول زندانی بود و با یک حکم زندان ۵ ساله در خود تایلند، فقط چند قدم فاصله داشت. او برای اتهام دزدی، گناهکار شناخته شد و حکمی معادل زندان تعلیقی و جریمه نقدی دریافت کرد. هرچند که عواقب این اتفاق، برای او به همین جا ختم نشد و کمی بعدتر، زمانی که برای دریافت ویزای آمریکا اقدام کرد تا فرزندانش را به دیزنی لند ببرد، درخواستش رد شد. و حالا، با حکم ممنوعیت ورود به ایالات متحده آمریکا مواجه است؛ حکمی که تا چندین سال، پابرجا است.

دستگیری و اتهام
اگر دستگیر و به جرمی متهم شدید، یکی از این سه حالت اتفاق می‌افتد:
ممکن است تحت قوانین آن کشور خارجی، محاکمه شوید؛
اگر آن کشور را ترک کنید، ممکن است طبق روال استرداد مجرمان، برای محاکمه، به همان کشور خارجی بازگردانده شوید؛
ممکن است در کشور خودتان محاکمه شوید.

محاکمه تحت قوانین محلی
اگر دستگیر و متهم شده‌اید، این احتمال وجود دارد، که قبل از رسیدن به مراحل دادرسی و تشکیل دادگاه، مدتی را در زندان سپری کنید. زندان‌ها در بسیاری از کشورها، به لحاظ وضعیت بهداشت، درمان و حقوق بشر، اوضاع چندان مساعدی ندارند. گاهی، فساد موجود در سیستم، مشکل ساز می‌شود. مسئله بعدی، اختلافات جزئی است که در سیستم‌های قضایی کشورهای مختلف وجود دارد و شما در این زمینه به راهنما احتیاج دارید و به احتمال زیاد، مشکلات مربوط به زبان، که برقراری ارتباط و روند دفاع از خود را پیچیده‌تر می کند هم سر راهتان قرار دارد.

استرداد به کشور خارجی برای محاکمه
اگر در یکی از کشورهای خارجی، جرمی را مرتکب یا به آن متهم شدید و به کشور خودتان برگشتید، اصلا به این معنی نیست که پرونده، ختم به خیر شده و شما از دردسر خلاص شده‌اید. این احتمال وجود دارد که برای محاکمه، به کشوری که در آن متهم شده‌اید، بازگردانده شوید.
چند کشور هستند، که با کشورهای دیگر معاهداتی مبنی بر استرداد مجرمان امضا کرده‌اند، بدین معنا که اگر فردی، توسط دادگاه واجد شرایط شناخته شود و سپس توسط دادستان کل فراخوانده شود، احتمالا باید برای تشکیل دادگاه، به کشور مورد نظر برگردد. با این حال، صرفِ مطرح شدنِ یک دادخواست، به این معنا نیست که آن دادخواست، الزاما معتبر و قطعی است و فرد به‌طور خودکار تحویل داده می‌شود.
اگر اتهام مطرح شده، طبیعتِ سیاسی یا نظامی داشته باشد، احتمالا استرداد مورد مخالفت قرار می‌گیرد چرا که ادعا می شود که شما همین حالا هم در صورت مجرم بودن، تفهیم اتهام و تنبیه شده‌اید، یا در صورت بی‌گناه بودن، عفو شده‌اید.
اگر تحت تعقیب قرار گرفته باشید، یا احتمال این برود که به دلیل تعصبات مرتبط با نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، یا عقاید سیاسی با خطر مواجه شوید، باز هم درخواست استردادتان با مخالفت روبه‌رو خواهد شد.

تشکیل دادگاه در کشور خودِ شخص
اگر آن مصداق مجرمانه، در کشور خود شما هم جرم محسوب بشود، ممکن است که به جای استرداد، در کشور خودتان محاکمه شوید.
سفر باید یک ماجراجویی جذاب باشد؛ فرصتی که بتوانید خودتان را در یک فرهنگ متفاوت غرق کنید، اما در عین حال مهم است که از بعضی مسائل قانونی هم آگاهی داشته باشید، چرا که اگر قانون شکنی کنید، با تبعات سنگینی رو به رو خواهید شد. این قوانین بیشتر جنبه‌ی بین‌المللی داشتند که ما برخی از آن‌ها را در این فرصت ذکر کردیم، اما آیا از قوانین مشابه در کشور خودمان هم باخبر هستید؟

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده + 19 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!