ایرآسیا چطور بلیط ارزان می‌فروشد؟

ایرآسیا یک ایرلاین ارزان‌قیمت مالزیایی است که دفتر مرکزی آن در نزدیکی کوالالامپور واقع شده است. این ایرلاین از نظر اندازه ناوگان و مقاصدی که به آن‌ها پرواز می‌کند، بزرگ‌ترین خط هوایی مالزی محسوب می‌شود.
توریست مالزی – ایرآسیا یک ایرلاین ارزان‌قیمت مالزیایی است که دفتر مرکزی آن در نزدیکی کوالالامپور واقع شده است. این ایرلاین از نظر اندازه ناوگان و مقاصدی که به آن‌ها پرواز می‌کند، بزرگ‌ترین خط هوایی مالزی محسوب می‌شود. هواپیماهای ایرآسیا به بیش از ۱۲۵ مقصد در ۲۶ کشور جهان پرواز می‌کنند. هاب اصلی این شرکت ترمینال ۲ فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور است.

ایرآسیا بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده‌ پروازهای ارزان‌قیمت جهان است که با استفاده از سیستم ارائه بلیط مشترک بین چندین اپراتور، استفاده از تکنیک‌های سخت‌افزاری هوایی برای کاهش مصرف سوخت و سیستم یکپارچه‌ اداری و مدیریت بهینه، قیمت‌ها را کاهش داده و بر حجم مسافران افزوده است.

ایرآسیا در هر یک از کشورهای مالزی، تایلند، اندونزی، فیلیپین، هند و ژاپن یک شرکت دارد که پروازهای با مسافت کوتاه انجام می‌دهند. این برند در کشورهای مالزی، تایلند و اندونزی نیز اقدام به تاسیس شرکت‌های مستقلی با عنوان ایرآسیا ایکس کرده که به ارایه خدمات پروازی در مسیرهای طولانی می‌پردازند.

ایرآسیا با کمترین نرخ کرایه برای هر صندلی بر کیلومتر (ASK) مسافر حمل می‌کند. این شرکت ۱۰۰ درصد نیاز سوخت خود را برای سه سال آینده تأمین و ذخیره کرده است. هواپیماهای ایرآسیا، به منظور افزایش بهره‌وری، تنها ۲۵ دقیقه پس از فرود آماده پرواز بعدی می‌شوند. کادر پرواز این شرکت از سایر شرکت‌های مالزی ماهرتر هستند. در سال ۲۰۰۷، روزنامه نیویورک‌تایمز این ایرلاین را به عنوان «پیشرو» در ارائه سفرهای ارزان‌قیمت در آسیا معرفی کرد. شرکت ایرآسیا به حوزه ورزش نیز تمایل زیادی نشان می‌دهد و اسپانسر تیم‌های ملی فوتبال مالزی و سنگاپور و همچنین تیم کویین پارک رنجرز است.

تولد ایرآسیا

ایرآسیا در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و در ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶ کار عملیاتی خود را آغاز کرد. امروزه ارزش سهام این شرکت به بیش از ۱۱ میلیون دلار آمریکا رسیده است. در سال ۲۰۰۳، ایرآسیا دومین هاب خودش را در فرودگاه بین‌المللی سنای در منطقه جوهوور نزدیک به سنگاپور تأسیس و اولین پرواز بین‌المللی را به بانکوک انجام داد. به دنبال آن شرکت تابعه ایرآسیا تایلند تأسیس شد و پروازهایی به سنگاپور و اندونزی انجام داد.

پروازهای ماکائو از سال ۲۰۰۴ و پروازها به چین و فیلیپین از سال ۲۰۰۵ دایر شدند. در سال ۲۰۰۶، تونی فرناندز، مالک شرکت، از یک برنامه پنج‌ساله صحبت کرد که حضور این خط هوایی در آسیا را پررنگ‌تر می‌کرد. طبق این برنامه، ایرآسیا تعداد پروازها را افزایش و شبکه پروازی‌اش را نیز به ویتنام، اندونزی، جنوب چین و هند گسترش داد. ایرآسیا همچنین با مشارکت خطوط هوایی زیرمجموعه، ایرآسیا تایلند و ایرآسیا اندونزی، بر روی توسعه هاب در بانکوک و جاکارتا تمرکز کرد و تعداد پرواز به این مقاصد را نیز بالا برد.

در سال مالی ۲۰۰۷، تعداد مسافرین این ایرلاین به ۱۳.۹ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۰۸ این شرکت اعلام کرد ۱۰۶ مسیر جدید به ۶۰ مقصد پروازی خود اضافه می‌کند.

رکورددار خرید هواپیما

شرکت ایرآسیا در گذشته از هواپیمای بوئینگ ۳۰۰-۷۳۷ استفاده می‌کرد ولی در حال حاضر به طور کامل از ایرباس A۳۲۰-۲۰۰ (برای مسیرهای کوتاه) و A۳۳۰-۳۰۰ (برای مسیرهای طولانی) استفاده می‌کند. ایرآسیا در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۰ دستگاه ایرباس A۳۲۰neoسفارش داده شد و هواپیماها را در سال ۲۰۱۵ تحویل گرفت. نکته جالب اینجاست که این معامله به بزرگ‌ترین قرارداد خرید هواپیما طی یک سفارش تبدیل شد که در طول تاریخ بی‌سابقه بود. ارزش این معامله به ۱۸ میلیارد دلار آمریکا بالغ می‌شد و ایرآسیا را به بزرگ‌ترین مشتری ایرباس در خرید یکجا تبدیل کرد.

در سال ۲۰۱۲، ایرآسیا ۱۰۰ فروند جت ایرباس A۳۲۰ را نیز به سفارش خرید اضافه کرد و در نمایشگاه هوایی فارن‌بورو ۲۰۱۶ نیز ۱۰۰ فروند ایرباسA۳۲۱neo را سفارش داد که تخمین زده می‌شود بیش از ۱۲.۶ میلیارد دلار آمریکا ارزش داشته باشند. ایرآسیا تصمیم دارد این هواپیماهای پهن‌پیکر را به سوی مقاصدی پرواز دهد که فرودگاه‌های آنها از زیرساخت‌های لازم برخوردار هستند. این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۶ نخستین هواپیمای ایرباس A۳۲۰neo را دریافت کرد.
به این ترتیب، تعداد کل خریدهایی که این شرکت از خانواده هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ انجام داده است به ۵۷۵ فروند رسید و آن را به بزرگ‌ترین مشتری ایرباس برای یک خانواده از هواپیماها تبدیل کرد.

از موارد جالب در این خطوط هوایی ارزان‌قیمت، ارائه خدمات مانند بار، پذیرایی داخل پرواز، انتخاب صندلی و … با دریافت هزینه جداگانه است. این روش بدان معناست که مسافر با توجه به میزان بودجه و نیازهای خود، برای پرواز هزینه خواهد کرد و به این ترتیب امکان سفری ارزان‌تر فراهم خواهد شد.

ورود به آسمان هند

در اواخر سال ۲۰۱۲ بعد از تصمیم مدیران ایرآسیا به گسترش نفوذ پروازی خود در هند، ایرآسیا هند تشکیل شد و با موافقت دولت هند پروازهای ارزان خود را آغاز کرد. این شرکت با خرید ۴۹ درصد از سهام شرکت تاتا سانز جای پای خود را در این کشور پهناور مستحکم کرد و سرانجام در ژوئن ۲۰۱۴ به آسمان هند وارد شد.

سلام به فیلیپین

ادغام دو شرکت اسپرایت ایر و زست ایر و سرانجام اتحاد آن با شرکت ایرآسیا، شرکت ایرآسیا زست را در کشور فیلیپین تشکیل داد. برقراری خط پروازی بین مانیل و جیبو از اولین ماموریت‌های این ادغام بود که به پروازهای بین‌المللی نیز منجر شد.

تنوع صندلی‌ها و خدمات

ایرآسیا در پروازهای کوتاه تنها از کابین اکونومی و در پروازهای طولانی علاوه بر اکونومی، از صندلی‌های پریمیوم بهره می‌برد. مسافری که بلیت‌های عادی تهیه می‌کنند، تنها مجاز هستند ۷ کیلوگرم بار با خود به داخل کابین ببرند؛ هزینه بار اضافه به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

برای پذیرایی داخل پرواز نیز، هم در هنگام تهیه بلیت و هم در طول پرواز امکان خرید وجود دارد. لازم به ذکر است به منظور رفاه حال مسافران ایرانی و به دلیل طولانی بودن مدت زمان پرواز در مسیر تهران به کوالالامپور و بالعکس، ۲ وعده پذیرایی رایگان انجام می‌شود.

مسافران می‌توانند در صورت تمایل صندلی‌های ردیف اول و کنار درب‌های خروج را انتخاب کنند. این صندلی‌ها فضای پای بیشتری دارند و راحت‌تر هستند. یک سری از صندلی‌ها نیز به عنوان صندلی‌های Quiet Zone فروخته می‌شوند. این صندلی‌ها در بخشی از هواپیما قرار دارند که سکوت بیشتر و نور ملایم‌تری داد و البته هیچ کودکی در این قسمت وجود ندارد.

در کابین پریمیوم، مسافر از مزایای ۴۰ کیلوگرم بار رایگان، امکان تغییر تاریخ به صورت رایگان، پذیرایی داخل پرواز و سالن تشریفات اختصاصی ایرآسیا در فرودگاه کوالالاپور، بهره‌مند می‌شود.

ایرآسیا در ایران

ایرآسیا تابستان سال گذشته، بعد از رفع تحریم‌ها، برای دومین بار وارد بازار ایران شد. شرکت فراز پرواز غرب ایرانیان، نماینده رسمی (GSA) این برند معتبر در ایران است.

سال گذشته ایرآسیا ایکس مالزی هر هفته ۳ پرواز مستقیم از تهران به کوالالامپور داشت که بعد از مدتی به ۴ پرواز در هفته افزایش یافت. هواپیمای ایرباس مدل A۳۳۰-۳۰۰ که ۳۷۷ نفر ظرفیت ۳۶۵ صندلی اکونومی و ۱۲ صندلی پریمیوم دارد، دوشنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه هر هفته تهران را به مقصد کوالالامپور ترک می‌کند و یک روز بعد، با طی مسیر برگشت، دوباره در تهران به زمین می‌نشیند.

منبع: ایسنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت + یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!