بانک جهانی؛ افق اقتصاد جهان تیره و تار خواهد شد

توریست مالزی – این گزارش آسمان اقتصادی کشورهای متمول به ویژه آمریکا را خاکستری‌تر پیش‌بینی کرده است به گزارش بی بی سی، بانک جهانی می‌گوید روند رشد اقتصاد جهانی...
توریست مالزی – این گزارش آسمان اقتصادی کشورهای متمول به ویژه آمریکا را خاکستری‌تر پیش‌بینی کرده است
به گزارش بی بی سی، بانک جهانی می‌گوید روند رشد اقتصاد جهانی در دو سال آینده آهسته خواهد شد. بخشی از این پیش‌بینی به کمرنگ‌شدن تاثیر بخشودگی‌های مالیاتی منتج از لایحه دونالد ترامپ نسبت داده شده که رشد اقتصادی آمریکا را هم به طور چشم‌گیری کاهش خواهد داد.
بانک جهانی در گزارش سالانه جدید خود رکود در رشد اقتصادی جهان طی سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرده و گفته ابرهای خاکستری افق آینده اقتصاد را فرا خواهند گرفت. بنابر این گزارش رشد اقتصادی طی سال جاری و سال آینده (۲۰۲۰) رقمی حدود ۲.۸ یا ۲.۹ خواهد بود. البته در این گزارش اخبار خوبی هم مورد اشاره گرفته است از جمله “رکورد آرام” که از نظر اقتصاددانان از میانه‌های سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) آغاز شده و با روندی منظم و تدریجی ادامه داشته است.
این پیش‌بینی‌ها اکثرا متوجه کشورهای متمول به ویژه آمریکاست که همچنان اقتصاد آن با سرعت در حال گسترش است و از این نظر شتابی سریع‌تر از اقتصاد حوزه یورو و یا ژاپن دارد.
بانک جهانی پیش‌بینی کرده است اقتصاد آمریکا با افول اثرات کاهش مالیات‌ها که دونالد ترامپ آن را دستاورد بزرگ سال اول ریاست‌جمهوری خود می‌نامد، کم‌کم شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهد بود به طوری که در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی این کشور به ۱.۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که سال گذشته (۲۰۱۸) آمریکا شاهد رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی بود.
با وجود این، بانک جهانی “رکود اقتصادی” نظیر آنچه در سال ۲۰۰۸ روی داد را برای آمریکا و یا سایر اقتصادهای بزرگ جهان پیش‌بینی نکرده است اما برخی از اقتصاددانان در داخل آمریکا از احتمال وقوع یک بحران و رکود عمیق اقتصادی دیگر در سال ۲۰۲۰ سخن می‌گویند. موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم در گزارش جدید بانک جهانی مورد توجه قرار گرفته است.
در گزارش پیش‌بینی شده چنانچه فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق میان طرفین و به یک باره صورت گیرد، تبعات آن به طور مستقیم بروی اقتصاد بریتانیا و محدوده یورو اثر منفی خواهد گذاشت و پیامدهای آن دامن‌گیر اروپای شرقی و آمریکای شمالی که شرکای اصلی این دو غول اقتصادی هستند هم خواهد شد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!