با مخوف ترین ترور تاریخ آشنا شوید / وقتی یک نفر عامل کشتار ۱۰ میلیون نفر می شود!

توریست مالزی – اگر از شما بپرسند مخوف ترین ترور تاریخ کدام ترور است چه پاسخی می دهید؟ احتمالا شروع به مرور ترورهای مشهور تاریخ می کنید و نام...
توریست مالزی – اگر از شما بپرسند مخوف ترین ترور تاریخ کدام ترور است چه پاسخی می دهید؟ احتمالا شروع به مرور ترورهای مشهور تاریخ می کنید و نام های بزرگان متعددی در ذهنتان نقش می بندند اما شاید تعجب کنید اگر بدانید مخوف ترین ترور تاریخ علیه “آرشیدوک فرانتس فردیناند” انجام شده و منجر به کشتار ۱۰ میلیون بیگناه هم شده است.
به گزارش انتخاب، مثلی معروف می گوید بال زدن یک پروانه در شرق می تواند طوفانی در غرب برپا کند. به نظر می رسد در طول تاریخ از این بال زدن ها و طوفان های ناخواسته کم نداریم.
احتمالا درباره جنگ جهانی اول و دوم بارها شنیده اید و فکر می کنید این جنگ صرفا حاصل زیاده خواهی ابرقدرت ها است. اما جالب است بدانید که جنگ جهانی با آرشیدوک فرانتس فردیناند آغاز شد. برای این که گیج نشوید ماجرای او و ترورش را با هم مرور می کنیم تا بدانید بال های پروانه ترور او چطور طوفان سهمگین جنگ جهانی با میلیون ها کشته را رقم زد.
در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۴ میلادی، آرشیدوک فرانتس فردیناند وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان و همسرش سوفیا دوشس هوهنبرگ در سارایوو مورد یک حمله تروریستی قرار گرفتند. تا این جای ماجرا چندان عجیب نیست و شاید بسیاری از شخصیت های مهم جهان تحت ترور قرار گیرند.
اما بیاید داستان را ادامه دهیم، آرشیدوک فرانتس فردیناند، توسط گاوریلو پرنسیپ یکی از گروه شش‌نفرهٔ تروریست‌ها (۵ صرب و یک بوسنیایی) کشته شدند. انگیزه تروریست‌ها تحکیم جنبشی بود که بعدها با نام بوسنی جوان شناخته‌شد. این ترور پس از اولتیماتوم اتریش-مجارستان به پادشاهی صربستان رخ داد و فاجعه نیز از همین جا رقم خورد. درواقع شاید اگر این جوان ها چند ماه قبل یا بعد از این ماجرا ترور را رقم می زدند یا اساسا تروری انجام نمی دادند، مشکلی به وجود نمی آمد اما متاسفانه ترور مذکور باعث خشم شدید امپراتوری اتریش-مجارستان شد و این امپراتوری به صربستان اعلام جنگ داد. این اعلام جنگ در نهایت، منجر به جنگ جهانی اول شد.



البته ما تا حدی ساده نیستیم که تصور کنیم اگر این ترور نبود احتمال جنگ نیز سفر بود اما این ترور مثل ترقه ای بود که به انبار باروت افتاد و جمع کثیری از کشورها را درگیر جنگی بزرگ کرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

18 − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!