به زودی ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت وارد سیستم پروازی آمریکا می‌شوند

توریست مالزی – اخیرا خبر رسیده که چندین جت مسافربری مافوق صوت توسط شرکت یونایتد ایرلاینز (United Airlines) آمریکا خریداری شده‌اند و به زودی مدت زمان سفرهای بین قاره‌ای...
توریست مالزی – اخیرا خبر رسیده که چندین جت مسافربری مافوق صوت توسط شرکت یونایتد ایرلاینز (United Airlines) آمریکا خریداری شده‌اند و به زودی مدت زمان سفرهای بین قاره‌ای به نصف خواهد رسید.

به گزارش گجت نیوز، شرکت هواپیمایی معروف یونایتد ایرلاینز (United Airlines) آمریکا به تازگی تعداد ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت را خریداری کرده تا از این طریق، مدت زمان سفر هوایی بین قاره‌های کره زمین را به نصف برساند. در ادامه با ما همراه باشید. در واقع هدف اصلی این بوده تا هواپیماهایی که تا دو برابر وسایل پروازی کنونی مسافران را جا به جا می‌کنند، وارد خطوط هوایی ایالات متحده شوند. برای این کار، یونایتد جت‌های مورد نظر را که تا ۱.۷ سرعت صوت، سریع هستند را از کمپانی بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) خریداری کرده است.

این سرویس مخصوص پروازهای بین قاره‌ای بوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، پروازهای هفت ساعته پیشین بین نیویورک تا لندن، با این هواپیماها تنها ۳.۵ ساعت طول خواهد کشید. از طرف دیگر، کمپانی یونایتد اعلام کرده که پرواز بین نیویورک تا فرانکفورت با هرکدام از ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت خریداری شده تنها ۴ ساعت طول می‌کشد و یکی از طولانی‌ترین مسافت‌های موجود، یعنی پرواز بین سان فرانسیسکو تا توکیو در ژاپن که در گذشته ۱۱ ساعت زمان می‌برد، از این به بعد تنها در عرض ۶ ساعت به پایان می‌رسد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، به کار گیری چنین وسایل پروازی فوق پیشرفته‌ای می‌تواند بازدهی سفرهای هوایی را افزایش داده و دردسر مدت زمان سفرها را تا حدی از بین ببرد. با این وجود، همان‌طور که کنسل شدن پروژه هواپیمای معروف کنکورد (Concorde) به ما نشان داد، همچنان چالش‌های زیادی سر راه عملی کردن این ایده وجود دارند. در میان چالش‌های موجود بر سر راه عملی کردن ایده پروازهای مسافرتی مافوق صوت، تامین هزینه‌ها مهم‌ترین چالش به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانیم، چنین هواپیماهایی بسیار گران‌قیمت هستند و نگهداری از آن‌ها و همچنین هزینه سوخت مورد نیاز برای به پرواز در آوردن جت‌های مورد نظر هم نباید دست کم گرفته شود.

از طرف دیگر فضای داخلی هواپیماهای کنکورد تا حد زیادی محدود بود و همین مسئله، ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت جدید یونایتد را از نمونه‌های قبلی متمایز می‌کند. بوم سوپرسونیک نام این سری از جت‌های خود را اورتور (Overture) گذاشته است. گفته شده که هرکدام از مسافران اورتور به اندازه کافی فضا برای سرگرم شدن و احساس راحتی خواهند داشت و فناوری‌های زیادی برای آسودگی آن‌ها در نظر گرفته شده‌اند. به علاوه، یونایتد اعلام کرده که انتشار کربن دی اکسید توسط هواپیماهای مورد نظر از همان ابتدا صفر خواهد بود و برای به پرواز در آوردن این ۱۵ جت، از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) استفاده خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود، این جت‌ها در سال ۲۰۲۵ به ناوگان یونایتد ایرلاینز اضافه می‌شوند و اولین پروازهای آن‌ها هم در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود. البته گفته شده که تا سال ۲۰۲۹ هیچ پرواز مسافربری توسط جت‌های مورد نظر انجام نمی‌شود و از حالا تا آن زمان هم شرکت‌های یونایتد و بوم روی تولید بیشتر و راحت‌تر سوخت SAF کار خواهند کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، یونایتد قصد دارد تا ۳۵ جت مسافربری مافوق صوت دیگر را هم از بوم سوپرسونیک خریداری کند و در نهایت، تعداد هواپیماهای مورد نظر در ناوگانش را به ۵۰ برساند.

نظارت بر ساخت جت‌ها
البته تا آن موقع، فاکتورهای ایمنی و عملیاتی زیادی باید در نظر گرفته شوند و این هواپیماها باید از آزمون‌های مختلف ناظران شرکت یونایتد و همچنین کارشناسان دولتی با موفقیت عبور کنند. در اواخر سال ۲۰۲۰ بود که شرکت بوم توانایی‌هایش برای ساخت اولین جت مافوق صوت مستقل دنیا را نشان داد و هواپیمای XB-1 که با سه موتور جنرال الکتریک کار می‌کرد را به پرواز در آورد.

بسته به چینش داخلی هرکدام از این ۱۵ جت مسافربری مافوق صوت اورتور، تعداد ۶۵ تا ۸۸ مسافر می‌توانند سوار هواپیما شوند و ارتفاع پروازی جت‌ها هم ۱۸ کیلومتر است. با یک مرتبه سوخت‌گیری، اورتور می‌تواند مسافت تقریبی ۸ هزار کیلومتر را طی کند و داخل کابین هم تمامی صندلی‌ها در وضعیت بیزنس کلاس بوده و مستقیما به راهرو داخل کابین و پنجره‌های نسبتا بزرگ دسترسی دارند. البته بوم و یونایتد ایرلاینز تنها شرکت‌هایی نیستند که برای بازگرداندن سفرهای مافوق صوت به عصر حاضر تلاش می‌کنند. علاوه بر پروژه‌های خصوصی که توسط کمپانی مانند لاکهید مارتین (Lockheed Martin) انجام می‌شوند، ناسا هم قصد دارد تا از طریق پروژه‌هایی مانند “X-59” چنین ایده‌ای را عملی کند.

چالش‌های تکنولوژیکی
البته آژانس فضایی آمریکا به دنبال ساخت هواپیمای مافوق صوت تجاری نبوده و این‌طور که به نظر می‌رسد، دانشمندان ناسا می‌خواند با کار روی این ایده، علم و فناوری موجود را ارتقا داده تا شرکت‌های تجاری دیگر بتوانند با راحتی بیشتری جت مافوق صوت مسافربری بسازند. از طرف دیگر ناسا می‌تواند قوانین و فاکتورهای کاربردی و مهمی را برای نظارت بر ساخت چنین هواپیماهایی توسعه دهد و در نهایت، امنیت پروازهای مافوق صوت برای تمامی افراد عادی را بیشتر کند.

به گفته برخی کارشناسان، چنین تلاش‌هایی از سوی ناسا می‌تواند نقشی فوق‌العاده مهم و کلیدی در بحث عملی کردن ایده هواپیماهای مافوق صوت مسافربری داشته باشد؛ به عنوان مثال جالب است بدانید که هواپیمای کنکورد اجازه پرواز با سرعت بیشتر از صوت روی خاک آمریکا را نداشت چرا که سر و صدای مهیب تولید شده به هنگام شکستن دیوار صوتی توسط این جت برای ساکنان مناطق زیر محدوده پرواز بسیار آزار دهنده بود.

به همین دلیل اگر نوابغ ناسا بتوانند به نوعی سر و صدای حرکت مافوق صوت را در جت‌های مورد نظر از بین ببرند و با دست‌کاری موتورهای به کار رفته و یا طراحی بدنه، چنین چالشی را برطرف کنند، ساخت هواپیماهای مافوق صوت بسیار راحت‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!