تمام حقایق درباره سرطان پستان در مردان

توریست مالزی – اگرچه نادر است، اما مردان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. مردان مقدار کمی بافت پستان دارند و ممکن است سلول‌های سرطانی در آن...
توریست مالزی – اگرچه نادر است، اما مردان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. مردان مقدار کمی بافت پستان دارند و ممکن است سلول‌های سرطانی در آن تشکیل شوند.

به گزارش دویچه وله، به‌نوشته نشریه پزشکی Web MD؛ حتی با این که احتمال ابتلا به سرطان پستان در میان مردان، کم است اما مردان باید از علائم آن آگاه باشند. به‌ این‌ ترتیب می‌توانند با پزشک خود در مورد علائم نگران‌کننده صحبت کنند.

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
توده‌ها. آنها ممکن است روی پستان یا زیر بغل شما ظاهر شوند و اغلب بدون درد هستند.
تغییرات پستان. ممکن است متوجه تفاوت در اندازه یا شکل ناحیه پستان خود شوید.
تغییرات پوستی. قسمت‌هایی از پستان ممکن است شبیه بافت پوست پرتقال، چین‌خورده، پوسته‌پوسته و یا قرمز و متورم به نظر برسند.
نوک پستان نیز می‌تواند به سمت داخل بچرخد یا مایعی شفاف یا خونی از آن نشت کند. پوست اطراف آن (آرئولا) نیز ممکن است قرمزی، تورم یا تغییرات پوستی دیگر داشته باشد.
به‌طور‌کلی، سرطان پستان علائم مشابهی را در مردان و زنان ایجاد می‌کند.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟
در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا فوراً تلفن را بردارید. آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا این بیماری را زود تشخیص داده و شانس شما را برای درمان موفقیت‌آمیز افزایش دهد. از آنجا که مردان، اغلب پستان‌های خود را معاینه نمی‌کنند، این بیماری در بیشتر موارد دیر تشخیص داده شده و درمان را سخت‌تر می‌کند. بنابراین، اگر متوجه توده‌ای در پستان‌ یا هر علامت دیگری شدید، منتظر نباشید تا خود‌به‌خود از بین برود.

در صورت داشتن بستگان نزدیک مبتلا به سرطان پستان به پزشک خود اطلاع دهید. چون سابقه خانوادگی این بیماری می‌تواند احتمال ابتلای شما را نیز افزایش دهد؛ اما به یاد داشته باشید، داشتن یک یا چند مورد از علائم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان مردان را افزایش می‌دهند عبارتند از:
سن بالاتر. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد. سرطان پستان مردان اغلب در مردان ۶۰ ساله تشخیص داده می‌شود. اما مردان جوان نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.
قرار گرفتن در معرض استروژن. اگر از داروهای مرتبط با استروژن مانند داروهای هورمون‌درمانی برای سرطان پروستات استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می‌یابد.
سابقه خانوادگی سرطان پستان. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان پستان باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری نیز بیشتر می‌شود.
سندرم کلاین فلتر. این سندرم ژنتیکی زمانی رخ می‌دهد که پسران با بیش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شوند. سندرم کلاین فلتر باعث رشد غیر طبیعی بیضه‌ها می شود. در نتیجه، مردان مبتلا به این سندرم سطوح پایین‌تری از برخی هورمون‌های مردانه (آندروژن) دارند و هورمون‌های زنانه (استروژن) بیشتری تولید می‌کنند.
بیماری کبد. برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می‌تواند باعث کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
چاقی. چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می‌دهد.
بیماری بیضه یا جراحی. داشتن بیضه‌های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان مردان را افزایش دهد.

همانند سرطان پستان در زنان، درمان‌های استاندارد برای سرطان پستان مردان شامل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، هورمون‌درمانی و درمان هدفمند است. انتخاب درمان بر اساس مرحله سرطان و سایر عوامل متفاوت است. پس از درمان، مردان باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا بهبودی و عود احتمالی سرطان پستان یا ظهور سرطان در جای دیگری از بدن را بررسی کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

14 − یازده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!