حادثه بی‌سابقه در کشتی ایران؛ مدالی که با تی‌شرت بر باد رفت

توریست مالزی – طی ۷ ماهه گذشته دومین بار است که این اتفاق برای باقر می‌افتد. بار اول مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست که با غلبه بر رودریگز کوبایی می‌توانست...
توریست مالزی – طی ۷ ماهه گذشته دومین بار است که این اتفاق برای باقر می‌افتد. بار اول مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست که با غلبه بر رودریگز کوبایی می‌توانست به نیمه‌نهایی برسد. او برنده بود اما درست هنگام به صدا درآمدن زنگ پایان مبارزه، به روی پل رفت و نتیجه را واگذار کرد. رودریگز در پایان طلا گرفت و پدیده مازندرانی به عنوانی بهتر از پنجمی دست نیافت.
به گزارش بی بی سی، ماجرای جام ساساری ایتالیا از واقعه بوداپست هم عجیب‌تر است. باقر یخکشی اینجا توانست به مقام قهرمانی برسد. روی سکوی شماره یک هم ایستاد اما به دلیل نقض مقررات و نپوشیدن گرمکن، ناگزیر شد با دستور مسئولان برگزاری مسابقات، از سکو پایین بیاید. نفر دوم که گرمکن تنش بود بجای یخکشی به مدال طلا رسید.
در همین رابطه فدراسیون کشتى ایران اعلام کرده است: “ضمن بررسى موضوع، با عوامل این بى انضباطی برخورد خواهد شد.”
فدراسیون ایران در عین حال با اشاره به موردی از رقابت‌های قهرمانی آسیا که نماینده ایران با پیراهن روی سکو رفت، یادآور شده: “ضمن احترام به قوانین اتحادیه جهانى کشتى، مراتب اعتراض خود را به اتحادیه جهانى کشتى منعکس خواهد کرد.”
با توجه به تاکید خود فدراسیون بر قانون “UWW” مبنی بر پوشیدن گرمکن روی سکو، مشخص نیست چه اعتراضی مد نظر فدراسیون است.
واکنش بهروز نعمتی سرپرست فدراسیون کشتی به این اتفاق چه بود؟ به نظر می‌رسد که دغدغه‌های او بیشتر سیاسی هستند تا ورزشی‌. نعمتی ظهر یکشنبه در اینستاگرام نوشت: “شکرگزار خداوند متعال و متشکر از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی که در چهارمین سال متوالی با اعتماد مجدد، اینجانب را بعنوان عضو هیات رییسه مجلس انتخاب کردند.”
تیم ملی ایران با وضعیتی سخت خودش را به این تورنمنت رساند. دریایی، هوایی و زمینی. بخشی از مسیر را با اتوبوس و بخشی از راه آبی را با کشتی. در برخی وزن‌ها تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب نرسیده و به همین دلیل، مسابقات را دوره‌ای برگزار کرده‌اند. یخکشی هم از این وضعیت سود برد و با وجود شکست مقابل نماینده هندوستان، توانست راهی فینال شود.
تورنمنت‌ها با هدف محک خوردن مقابل رقبای شاخص بین‌المللی انتخاب می‌شوند اما اغلب ایرانی‌ها در جام ساساری با حریف ایرانی کشتی گرفتند. نادر حاج‌آقانیا با علیرضا سرلک، علیرضا کریمی با ارشک محبی، عباس فروتن با حامد طالبی زرین کمر.
آیا از لحاظ فنی الزامی بود که تیم ملی ایران در این تورنمنت شرکت کنند؟ با توجه به رنکینگی بودن مسابقات، پاسخ درباره علیرضا کریمی در وزن ۹۲ کیلوگرم مثبت است و اعزامش ضروری بود.
طبق مقررات جدیدی که از مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در قزاقستان اعمال خواهد شد، نفر اول و دوم رده‌بندی هنگام قرعه‌کشی به عنوان سرگروه انتخاب می‌شوند. نفرات سوم و چهارم رنکینگ نیز در دو سمت جدول می‌ایستند. با این قانون، نفرات برتر جهان دیگر در دور اول با هم رویارو نمی‌شوند. اتفاقی که در بوداپست رخ داد و دیوید تیلور آمریکایی با حسن یزدانی مواجه شد. نبرد جذابی که می‌توانست در فینال شکل بگیرد.
طلای کریمی در جام ساساری او را صاحب موقعیت بهتری در قرعه کشی قهرمانی جهان خواهد کرد. اما سایر نفرات با توجه به امتیازات کمی که تاکنون اندوخته‌اند، شانسی از این بابت نداشتند و مشخص نیست دلیل اعزام‌شان چه بوده.
این ماجرا در حالی رخ داد که نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی درباره انتخاب نعمتی به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت: “می‌بینیم اتفاق جدیدی رخ داده و متعجبیم. ما این فرد را نمی‌شناسیم. آیا نشستی برای این انتخاب تشکیل شده؟ باید توضیح دهند رئیس موقت چگونه انتخاب شده.”
لالوویچ که در کمیته بین‌اللملی المپیک نیز عضویت دارد، از موضوعی پرده برداشت که بازتابی گسترده در رسانه‌های ورزشی ایران داشت. درخواست صدور ویزا از جانب نعمتی: “ما هیچ مدرک رسمی یا پیش‌نویسی که انتصاب شما به عنوان رییس موقت را تایید کند، دریافت نکردیم… تحت چنین شرایطی برای ما دشوار است ویزایی که شما در نامه پیوست درخواست کردید را صادر کنیم.”
نعمتی علاوه بر عضویت در هیات رییسه مجلس، سخنگویی هیات رییسه را نیز برعهده دارد. او با رد انتقادات به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: “فکر نمی‌کنم هیچ رییس فدراسیونی به اندازه من وقت بگذارد. در جلسات علنی مجلس حاضر می‌شوم و سایر موارد را نیز با هماهنگی‌های لازم جلو می‌برم تا وقفه‌ای در کار پیش نیاید.”
حمید بنی‌تمیم سرپرست پیشین فدراسیون کشتی با انتقاد از نعمتی در اینستاگرام نوشت: “چند دروغ بزرگ در مصاحبه شما وجود دارد. کمتر کسی است که نداند با چه بده‌بستانی به فدراسیون آمدید. متاسفانه کشتی در این معامله قربانی می‌شود.”
عیسی مومنی مسئول کشتی‌های سنتی فدراسیون هم به روزنامه پیروزی گفت: “اگر نعمتی فقط برای برگزاری انتخابات آمده چرا قصد دارد ۲۷ خرداد به سوییس سفر کند؟ وقتی قرار نیست در فدراسیون باشد با چه هدفی به ملاقات لالوویچ می‌رود؟ لالوویچ هم اصلاً او را نپذیرفت. سرپرست غیرقانونی رسمیت ندارد.”
امیررضا خادم از نامزدهای انتخابات فدراسیون کشتی با اعلام اینکه باید به حال کشتی گریست، گفته: “برای نعمتی متاسفم. من این بازی‌های سیاسی را می‌شناسم. چند ماه به المپیک از آب گل‌آلود ماهی گرفتن، دغدغه سفر و دریافت ویزای طولانی مدت را درست می‌دانید؟ جالب اینکه شنیده‌ام فکر ماندن تا المپیک ۲۰۲۰ را هم در سر می‌پرورانید.”

موضوعات مرتبط

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده + 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!