خطر آوارگی میلیون‌ها نفر در خاورمیانه به خاطر تغییرات اقلیمی

توریست مالزی – بارش اندک، گرمای بیش از اندازه و خشکسالی روزافزون سبب شده که خاورمیانه به یکی از کم‌آب‌ترین مناطق جهان بدل شود. به باور کارشناسان، تغییرات اقلیمی...
توریست مالزی – بارش اندک، گرمای بیش از اندازه و خشکسالی روزافزون سبب شده که خاورمیانه به یکی از کم‌آب‌ترین مناطق جهان بدل شود. به باور کارشناسان، تغییرات اقلیمی زندگی میلیون‌ها نفر در خاورمیانه را تهدید کرده و سبب آوارگی آنها خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، مصر در ماه نوامبر میزبان برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل خواهد بود. این کنفرانس در شرم‌الشیخ برگزار می‌شود. حسین ابو صدام، رئیس اتحادیه کشاورزان مصر به خبرگزاری فرانسه گفته است، از هم اکنون در کشور شاهد گریز انسان‌ها به خاطر تغییرات اقلیمی است. مصر یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان است و به گفته او وضعیت کشاورزی در این کشور در پی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه کشاورزان مصر می‌افزاید: « “شهروندان جوان مناطق کشاورزی را ترک می‌کنند و به کشورهای دیگر یا به شهرهای بزرگ کوچ می‌کنند تا در آنجا در صنایع کار کنند.» طبق آمار سازمان امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل حدود ۹۰ درصد آوارگان از کشورهایی می‌آیند که بیش از دیگران در معرض خطر تغییرات اقلیمی قرار دارند یا حاضر نیستند خود را با پیامدهای این تغییرات وفق دهند.

ایمی پوپ، معاون سازمان جهانی مهاجرت (IOM) به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «وقتی انسان‌ها نتوانند کشاورزی کنند، وقتی نتوانند کار کنند، وقتی به خوراک دسترسی نداشته باشند، چاره‌ای جز گریز نخواهند داشت.» بنا بر اظهارات او سوانح و فجایع طبیعی در سال ۲۰۲۱ نزدیک به سه میلیون نفر در خاورمیانه و آفریقا را مجبور کرد، محل سکونت خود را ترک کنند و این وضعیت باز هم وخیم‌تر خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به این روند، میزان فعالیت عرصه کشاورزی در مصر حدود ۴۷ درصد کاهش یابد. افزون بر این گفته می‌شود که جذابیت زندگی در شهر و امکانات موجود در آن‌ها سبب خواهد شد که پیوسته انسان‌های بیشتری از مناطق روستایی بگریزند و راهی شهرها شوند. کلان شهرهای کشورهای شمال آفریقا چون قاهره، الجزیره، تونس، طرابلس ساکنان روستاها را به خود جذب می کنند اما برخی از آنها مانند کازابلانکا و رباط، خود به خاطر تغییرات اقلیمی و بالا آمدن سطح آب دریا در پی گرمایش زمین در معرض خطر هستند.

بنا بر پیش‌بینی کارشناسان بانک جهانی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۱۶ میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر تغییرات اقلیمی ناچار به ترک کاشانه خود خواهند شد. بیش از ۱۹ میلیون نفر از آنها ساکن کشورهای شمال آفریقا هستند. طبق گزارش سازمان یونیسف ۱۱ کشور از ۱۷ کشوری که در جهان با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند.

در عراق میزان آب شیرین موجود احتمالا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، در صورتی که دمای کره زمین تنها یک درجه افزایش یابد و میزان بارش ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. در این صورت امکان آبرسانی به یک سوم از زمین‌های کشاورزی در این کشور وجود نخواهد داشت و ۴۲ میلیون شهروند عراق با معضلاتی جدی روبرو خواهند شد.

اردن که از خشک‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، در پی موج شدید گرما، کاهش میزان بارش و تغییرات اقلیمی در سال گذشته میلادی ناگزیر شد میزان واردات آب خود از اسرائیل را دو برابر کند.

معضل کم‌آبی و نزاع بر سر منابع آب سال‌های متمادی است که از دلایل بروز درگیری و اختلاف میان کشورهای خاورمیانه و آفریقا محسوب می‌شود. در سودان جنگ و درگیری اقوام مختلف بر سر آب هر سال صدها قربانی می‌گیرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت + 16 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!