دموکرات‌ها در واکنش به احتمال جنگ با ایران: هشدار، نگرانی و تمسخر ترامپ

توریست مالزی – روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از احتمال تحریف اطلاعات دولت درباره ایران ابراز نگرانی کردند. به...
توریست مالزی – روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از احتمال تحریف اطلاعات دولت درباره ایران ابراز نگرانی کردند.
به گزارش یورونیوز، در نامۀ روسای دموکرات کمیته روابط خارجی، نیروهای مسلح و اطلاعات مجلس نمایندگان به وزیر خارجه ایالات متحده از او خواسته شده است تا اسناد مربوط به برنامه تسلیحاتی ایران را پیش از روز ۲۳ مه (دوم خرداد) در اختیار آنها بگذارد.
این نامه در حالی برای مایک پمپئو ارسال شده است که خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارشی در مورد اختلاف بین مقامات اطلاعاتی و وزارت خارجه آمریکا بر سر ارزیابی سالانه از اجرای توافق‌های کنترل تسلیحات منتشر کرده بود.
بنا به این گزارش شماری از مقامات دولت ایالات متحده از احتمال اعمال ملاحظات سیاسی در ارزیابی وضعیت تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرده بودند. وزارت خارجه آمریکا تاکنون از اظهارنظر در مورد نامه روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا خودداری کرده است.

«ترامپ به مشاورانش گفته است که به دنبال جنگ با ایران نیست»
همزمان با ارسال نامه روسای سه کمیته مجلس نمایندگان به وزیر خارجه ایالات متحده، سه مقام آمریکایی اعلام کردند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور به مشاورانش گفته است که وی به دنبال جنگ با ایران نیست. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «او [ترامپ] نمی‌خواهد وارد جنگ شود. او چنین آدمی نیست.» بنا به همین گزارش رئیس جمهوری آمریکا با این حال خطاب به مشاورانش تاکید کرده است که قصد دارد از منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه دفاع کند.
تنش‌ها بین ایران و آمریکا طی روزهای گذشته افزایش یافته است. امری که نگرانی‌ها از احتمال بروز درگیری نظامی بین دو کشور را تشدید کرده است.
دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود ضمن انتقاد از جنگ‌های خارجی پرهزینه کشورش وعده داده بود که مانع از ورود آمریکا به درگیری جدید نظامی خواهد شد.
رئیس جمهوری ایالات متحده در مراسم استقبال از اولی ماورر، همتای سوئیسی خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال جنگ با ایران ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی روی ندهد.

رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید دولت ترامپ باید این نکته را در نظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.
به نقل از رویترز، نانسی پلوسی گفت: دولت جمهوریخواه ترامپ باید اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای درباره ایران برای قانونگذاران ارشد فراهم کند که وی از آنها به عنوان «دسته هشت» نام برد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: بر اساس مسئولیت ما در قانون اساسی، کنگره مسئول اعلام جنگ است و امیدوارم که مشاوران رئیس جمهوری بدانند که به هیچ وجه، اختیاری برای حرکت به سمت جنگ ندارند.
پلوسی با بیان اینکه آنها نمی توانند از اختیارات خود که در سال ۲۰۰۱ درباره خاورمیانه تصویب شده است، اکنون برای یک جنگ نظامی استفاده کنند، اظهار کرد: خوشحالم که از رئیس جمهوری شنیدم او هیچ تمایلی به این مساله ندارد. یکی از جاهایی که من و رئیس جمهوری توافق داریم این است که هر دوی ما مخالف جنگ عراق هستیم.

دموکرات‌ها در واکنش به احتمال جنگ با ایران: هشدار، نگرانی و تمسخر ترامپ
خبرنگار: آقای رئیس جمهوری آیا ما را به جنگ با ایران می‌بری؟
دونالد ترامپ در حالی که منتظر رسیدن رئیس جمهوری سوئیس بود: امیدوارم که نه.
این پاسخ رئیس جمهوری آمریکا در پایان هفته‌ای است که هر روز آن پر بود از اخبار احتمال جنگ با ایران.
بی بی سی، جنگی که روایت رسانه‌های اصلی آمریکا از احتمال وقوع آن بر دو پایه بنا شد: یکی ادعاهای گاه متناقض مقام های عمدتا بی نام و نشان آمریکایی در مورد اطلاعات سری جدیدیست که گفتند نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای حمله به منافع آمریکا در منطقه است و دیگری اشتهای دور و دراز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است برای یک برخورد نظامی با ایران.
در حالی‌که مقام‌های دولت ترامپ تقریبا به صورت روزانه اطلاعات جدیدی که نشان از خطرناک‌تر شدن وضع داشت به رسانه‌ها درز می‌دادند؛ صدای اعتراض سناتورها و نمایندگان مجلس عمدتا از حزب دموکرات بلند شد. بعضی‌هایشان از اینکه بر خلاف رویه‌های معمول در جریان این اطلاعات سری قرار نگرفتند ابراز نارضایتی کردند و تعدادی هم پیش از دیدن اطلاعات مورد بحث هشدار دادند که این ماجرا بوی جنگ عراق را می‌دهد و جان بولتون دنبال راه انداختن جنگ جدیدیست. از جمله سناتورهای ارشد و شناخته شده که تعدادی از آنها کاندیدای نامزدی حزب برای مقام ریاست جمهوری هم هستند، به ترامپ در مورد جنگی جدید هشدار دادند.

چند نقل قول از سناتورهای دموکرات
سناتور دیک دیربین از ایالت ایلینوی: ترامپ دارد صحنه را برای یک جنگ فاجعه بار دیگر آماده می کند. این اقدام نقض قانون اساسیست.
سناتور الیزابت وارن از ایالت ماساچوست: ما نمی‌توانیم به دولت ترامپ اجازه دهیم ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه بکشد. ریس جمهوری مجوزی که براساس قانون اساسی باید از کنگره بگیرد را ندارد. من از تصویب طرحی که جلوی جنگ با ایران را بگیرد حمایت می‌کنم.
سناتور برنی سندرز از ایالت ورمانت: ما نمایندگان کنگره آمریکا باید هر آنچه در توان داریم را انجام دهیم تا جلوی تلاش‌های دولت ترامپ را برای سوق دادن‌مان به لبه پرتگاه جنگی فاجعه‌بار و غیرقانونی با ایران بگیریم.
نانسی پلوسی ریس مجلس نمایندگان: باید جلوی جنگ با ایران را بگیریم.

در پی بالا گرفتن انتقادها به عدم دسترسی سناتورها و نمایندگان به اطلاعات به دست آمده در مورد آمادگی ایران برای حمله به منافع یا متحدان آمریکا در منطقه؛ مقام‌های دولتی چند سناتور را پشت درهای بسته در جریان آنچه سبب یا بهانه انتقال نیروی نظامی بیشتر به خلیج فارس و تهدیدهای تند شد، گذاشتند. بیشتر آنها در هنگام خروج از جلسه با خبرنگاران صحبت نکردند. سناتور تیم کین از ایالت ویرجینیا که در انتخابات ریاست جمهوری قبل معاون خانم کلینتون بود به تندی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرد و گفت: خطر این تهدیدها از سوی ایران چقدر است؟ و چه میزان از تهدیدها مستقیما در واکنش به اقدامات تحریک کننده دولت ترامپ است؟ ما عمیقا نگرانیم که تصمیم ریس جمهوری برای به‌هم زدن دستاورد دیپلماتیک (برجام) ریسک جنگی غیر ضروری را بالا برده باشد. ایران نبود که برجام را بهم زد. ایران نبود که برجام را نقض کرد. ایران نیست که تحریم وضع کرده.

سناتور کین روز پیش از آن هم با لحن و ادبیاتی کم سابقه از سوی یک سناتور برجسته آمریکایی، تقصیر بحران به وجود آمده را مستقیما به گردن ریس جمهوری کشورش انداخت و گفت: این آمریکا بود که از برجام خارج شد،این آمریکاست که تحریم‌ها را دوباره وضع کرد، این مقام‌های دولت ما هستند که حرف از تغییر رژیم می‌زنند، این آمریکاست که می‌خواهد به منطقه آنها نیرو بفرستد، آنها چنین تصمیمی ندارند، پس باید پرسید آیا این تهدید جدید از سوی ایران، واکنشی نیست به سیاست‌های دولت ما؟
همزمان سناتورها کریس مورفی و تام یودال طرحی را به مجلس سنا ارایه داده‌اند که دادن هر گونه بودجه برای حمله بدون مجوز از کنگره به ایران را ممنوع می‌کند؛ طرحی که شانس چندانی برای تصویب شدن ندارد.

گفت‌شنود توییتری سناتورهای دموکرات
سناتور مورفی در شبکه اجتماعی توییتر در گفتگویی نوشتاری با سناتور براین شاتز از ایالت هاوایی، مواضع دولت ترامپ را در برابر ایران به صورت بی‌سابقه‌ای مسخره کردند. سناتور مورفی در واکنش به این خبر که ترامپ برای رسیدن به توافقی که جلوی رسیدن تهران به بمب هسته‌ای را بگیرد، خواستار مذاکره با ایران است، نوشت: مانده‌ام چه بگویم.
سناتور شاتز هم نوشت: ترامپ احتمالا باید اتحادی از کشورها ایجاد کند تا ایران را پای میز مذاکره بکشاند و این کشور را وادار کند برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کند و به آژانس بین‌المللی اتمی اجازه بازدید بدهد.
سناتور مورفی در پاسخ نوشت: کافی نیست… این توافق باید همه راه‌های ساخت بمب هسته‌ای را ببندد، از جمله مسیر پلوتونیوم و اورانیم با غنی سازی بالا و بازرسان باید هرجا را که در موردش تردید داشتند ببینند. فکر می‌کنی چنین چیزی ممکن باشد؟
سناتور شاتز نوشت: فکر کنم این کمی زیاده‌خواهی باشد اما اگر می‌شد چه می‌شد! چه دستاورد دیپلماتیکی می‍بود چنین توافقی اگر می‌شد. همه جهان از جمله اسراییل امن‌تر می‌شدند.
سناتور مورفی: سناتور براین شاتز، همین الان یک جستجویی در اینترنت کردم و یک خبر مهم برایت دارم.
سناتور شاتز: چی شده؟ ایستگاه رادیویی پادکست خودت را می خواهی راه بیندازی؟
سناتور مورفی: نه نه…مثل اینکه ما این توافقی که الان آرزویش را می‌کردیم، قبلا با ایران داشته‌ایم اما ترامپ آن را به‌هم زده. بعدش هم کلی کارهای (تحریک آمیز) کرده که خود فرماندهان ارتش با آن مخالف بوده‌اند و به او هشدار داده‌اند که می‌تواند منجر به جنگ شود ..البته بعضی وقت‌ها اینترنت اطلاعات غلط به آدم می‌دهد ولی به هر حال این چیزیست که من پیدا کرده‌ام.
سناتور شاتز: من بروم یک نگاهی به این توافق که می‌گویی در اینترنت پیدا کرده‌ای بیندازم. دوشنبه می‌بینمت.
این دو سناتور دموکرات برای برجسته کردن آنچه از دید آنها تصمیم اشتباه ترامپ در خروج از برجام بوده به این ترتیب درتوییتر از طنز و کنایه استفاده کردند.

وال‌استریت‌جورنال:ارزیابی‌های اشتباه ایران و آمریکا از هم
سناتورهای جمهوری‌خواه در مقابل، عمدتا مواضع تیم ترامپ را تکرار کرده‌اند، که “آمریکا به دنبال جنگ نیست و این وضعیت شباهتی به جنگ عراق ندارد اما اگر ایران دست از پا خطا کند، با واکنش تند نظامی مواجه خواهد شد”.
سناتور جمهوری‌خواه میت رامنی اما پس دریافت اطلاعات سری گفت نمی‌تواند یک لحظه هم تصور کند که ترامپ به جنگ با ایران برود.
وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در دوران اوباما هم در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، راه‌های متوقف کردن جان بولتون و جنگی که نوشته مشاور امنیت ملی ترامپ می‌خواهد راه بیندازد را ارایه کرد؛ از مقاومت اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های ترامپ علیه ایران تا به چالش کشیدن مقام‌های دولت ترامپ از وزیر دفاع تا فرماندهان نظامی در کنگره آمریکا.
خانم شرمن نوشته “همه این‌ها ممکن است نتواند جلوی جنگی را که جان بولتون سالهاست دنبال آن است بگیرد، اما مخالفان چنین جنگی وظیفه دارند همه تلاششان را بکنند.”
گزارش‌های رسانه‌های آمریکا در پایان این هفته پر اضطراب هم دست دموکرات‌ها را برای حملات بیشتر به ترامپ و مخصوصا جان بولتون و مایک پومپئو پرتر کرد.
روزنامه وال استریت جورنال، گزارش داد که کل ماجرای رویارویی احتمالی، محصول ارزیابی‌های اشتباه ایران و آمریکا از اهداف همدیگر بوده است. براساس این گزارش، مقام‌های نظامی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا آماده برخورد نظامی با ایران است و در واکنش به این نتیجه‌گیری آماده مقابله‌به‌مثل می‌شوند. آمادگی‌‌ای که تا خبرش به مقام‌های تیم ترامپ می‎رسد، آنها را به واکنش‌هایی چون دستور تقویت نیروها در خلیج فارس و صدور دستور خروج بعضی کارمندان سفارت از بغداد، وا می‌دارد؛ واکنش‌هایی که بعضی مقام‌های دیگر معتقدند بیش از حد و نامتناسب است.
این روزها روزهای پرتلاطمی است که سناتورها و نمایندگان دموکرات را بر سر سیاست ترامپ در برابر ایران، در تضاد کامل با کاخ سفید قرار داده، ولی مشخص نیست این اعتراض‌ها تا چه حد بتواند جلوی جنگی دیگر را بگیرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده − 15 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!