دکتر ماهاتیر و رونق تولید داخلی

توریست مالزی- ماهاتیرمحمد،نخست وزیر مالزی و معروف به «دکتر ام» که پس از سالها دوباره قدرت را دراین کشور جنوب شرق آسیا به دست گرفت، درصدد است با اصلاح...
توریست مالزی- ماهاتیرمحمد،نخست وزیر مالزی و معروف به «دکتر ام» که پس از سالها دوباره قدرت را دراین کشور جنوب شرق آسیا به دست گرفت، درصدد است با اصلاح سیاست های اقتصادی و ترغیب افزایش مصرف کالاهای مالزیایی در سبد خرید خانوارها، صنایع این کشور را به سوی توسعه بیشتر سوق دهد.
به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد یا دکتر ام معروف، از مردم این کشور خواسته است تا فرهنگ خرید کالاهای خارجی در این کشور را اصلاح کنند و با خرید کالاها و تولیدات ساخت داخل، صنایع بومی این کشور را مورد حمایت جدی قرار دهند.
درهای مالزی به روی واردات کالاهای کشورهای مختلف باز است و بیشتر مردم مالزی درخریدهای خود کیفیت کالاها و تجهیزات وارداتی با تولیدات داخلی را مورد مقایسه قرار می دهند این موضوع به ویژه در اولویت خرید خودروهای ساخت ژاپن و کره ای دراین کشور خود را نشان داده ،موضوعی که از چشم پیرسیاست و اقتصاد مالزی پنهان نمانده است.
این سیاستمدار و اقتصاد دان مالزیایی پس از قدرت گرفتن دوباره در این کشور از سال گذشته میلادی تاکنون ، سعی داشته تا با حمایت از صنایع بومی از یکسو و تزریق مشوق های فرهنگی و ارائه اطلاعات لازم به افکارعمومی، این رویه را به نفع صنایع داخلی مالزی تغییردهد تا کفه خرید کالاهای مالزیایی دراین کشور بیش از ۳۰ میلیون نفری سنگین تر از کالاهای خارجی منطقه ای و بین المللی باشد.
ماهاتیر محمد پیشتر در انتقاد از رویه کنونی گفته بود؛ با وجودیکه سیستم بازار آزاد در کره و ژاپن هم اعمال می شود اما برعکس ژاپنی ها و کره ای ها که هنگام خرید، کالاهای بومی و تولیدات داخلی را به انواع مشابه خارجی برای خرید ترجیح می دهند، اما مالزیایی ها به خرید کالاهای غیربومی و خارجی رغبت داشته اند.
ماهاتیر محمد با ابراز گلایه از اینکه ‘ مالزیایی ها به دستاوردهای خود توجه نمی کنند’ تاکید کرده که ‘ اگر خانوارهای مالزیایی خرید کالاهای داخل را در اولویت قرار دهند، حتی کیفیت کالاهای داخلی نیز نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت، چرا که این موضوع به آنها فرصت بهتر شدن می دهد.’
وی با بیان اینکه مردم مالزی دوست دارند خودروهای ژاپنی را به رغم گرانتر بودن نسبت به تولیدات پروتون ( شرکت خودرو سازی مالزی) بیشتر خریداری کنند، از جامعه مالزی خواست تا روحیه حفظ خرید کالای خارجی را جایگزین خرید کالای بومی کنند.
دکتر ماهاتیر معتقد است: اگر مردم مالزی برای خرید و استفاده هر چه بیشتر از تولیدات بومی ترغیب نشوند و به خرید با اولویت کالاهای خارجی ادامه دهند ، بنابراین فرصتی برای صنایع مالزیایی برای کسب استاندارهای درخور بازارهای بین المللی بوجود نمی آید و این مردم هستند که باید با خرید خود، فرصت توسعه را در اختیار صنایع بومی قرار می دهند.
ماهاتیر محمد درروزهای هفته جاری در دیدار از یک شرکت های صنعتی فعال در حوزه تجهیزات ریلی این کشور درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه چرا واردکنندگان خارجی می توانند در طرح های توسعه ای داخل این کشور بدون پرداخت مالیات شرکت داشته باشند، اما تولید کنندگان داخلی ملزم به پرداخت مالیات خدمات و فروش هستند، گفت: دولت سیاست های مالیاتی را به منظور کمک به توسعه تولیدات داخلی و تقویت روند ساخت کالای بومی اصلاح خواهد کرد.
وی همچنین وعده داد که قوانین کنونی برای ترغیب صادرات کالاهای مالزی نیز اصلاح شود .
به گفته ماهاتیر، قوانین کنونی مالزی برای حمایت بیشتر از صنایع داخل احتمالا نیاز به تغییر داشته باشد که پس از بررسی های کارشناسی ، سیستم مالیاتی مالزی به ویژه در بخش صنایع شاهد اصلاح برنامه ریزی خواهد بود.
وی گفت به ‘شرق’ نگاه کنید کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و چین به رغم واردات گسترده خارجی، به دلیل کیفیت فرهنگ، شاهد رشد اقتصادی سریع بوده اند.
ماهاتیر گفت که ‘مردم دراین کشورها با سختکوشی درصددند تا بهترین نتایج محتمل را ایجاد کنند’ و به همین دلیل است تولیدات خودرویی شرکت هایی مانند تویوتا، هیوندا و بزودی ‘ گیلی چین’ شاهد پیشرفت روزافزون بوده است.
وی با طرح برخی شاخص های فرهنگی شرق گفت: ‘ژاپنی ها اگر به اهداف خود نرسند احساس شرمساری می کنند’ و مهم است که مالزیایی ها روحیه هویت، اعتماد و ارزش بخشی را برای بازسازی و توسعه کشور تقویت کنند.
ماهاتیر محمد همچنین با تاکید بر اینکه ‘فساد یک کشور را تخریب کرده و از بین می برد’، توصیه کرد : بخش های مختلف در مالزی باید در قبال کارکنان خود احساس مسئولیت داشته باشند و با تقویت ارزش های هویت ساز و توسعه بخش ، با هر گونه فساد مقابله کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + 13 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!