رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا: نمی‌توانیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم

توریست مالزی – رییس بانک سرمایه‌گذاری اروپا روز چهارشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) اعلام کرد که این بانک نمی‌تواند در ایران سرمایه گذاری کند. به گزارش یورونیوز، ورنر هویر...
توریست مالزی – رییس بانک سرمایه‌گذاری اروپا روز چهارشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) اعلام کرد که این بانک نمی‌تواند در ایران سرمایه گذاری کند.
به گزارش یورونیوز، ورنر هویر تصریح کرد با وجود حمایت این بانک از تلاش اتحادیه اروپا برای زنده‌ نگاه‌داشتن توافق هسته‌ای ایران، بانک سرمایه‌گذاری اروپا « نمی‌تواند نقش فعالی داشته باشد.» بانک سرمایه‌گذاری اروپا که نهاد اعطای وام و اعتبار و تضمین سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا است نگران است که فعالیت در ایران موجب شود تا سهام این بانک در بازارهای آمریکا کاهش پیدا کند. هویر تاکید کرد که تعهدات این بانک معادل ۵۰۰ میلیون یورو اوراق قرضه است.
اتحادیه اروپا با هدف امکان پذیر کردن نقل و انتقال پول به ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکایی در ماه‌های آینده، به بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجوز فعالیت در ایران کشور را اعطا کرد. البته این تصمیم قانونگذاران اروپا که در مرداد ماه اجرایی می‌شود این نهاد را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند. پس از خروج ایالات متحده از برجام، اتحادیه اروپا تلاش دارد با ارائه راه‌حل‌هایی بر تعهدات خود در این توافقنامه پابرجا بماند. سه اقدام کلیدی که اروپا در نظر دارد در این زمینه انجام دهد عبارتند از:‌
اعطای وام و تسهیلات بانکی از طریق بانک سرمایه‌گذاری اروپا.
اقداماتی ویژه جهت ایجاد یک سپر حفاظتی برای شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران
انتقال مستقیم پول از دولت‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران برای پرهیز از تحریم‌های ایالات متحده.
ورنر هویر که در یک نشست مطبوعاتی در کمیسیون اروپا به سوال خبرنگاران پاسخ می‌داد گفت: «هیچ بانک‌ اروپایی در حال حاضر در ایران فعال نیست و ما باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اگر در ایران فعال شویم، مدل کسب و کار بانک را به مخاطره می‌اندازیم.» بانک سرمایه‌گذاری اروپا از فعالیت در کشورهایی که در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) قرار دارند، سرباز می‌زند. ایران ژوئن ۲۰۱۶ از فهرست سیاه این نهاد خارج شد اما تهران ملزم است جهت تمدید این موقعیت ۹ مورد از خواسته‌های گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی برای اصلاحات ساختاری را اجرا کند.
رهبر ایران مخالفت خود با اجرای خواسته‌های اف‌ای‌تی‌اف را آشکار کرده است. وی از نمایندگان مجلس ایران خواسته است تا به جای تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پول‌شویی، قوانین دیگری در این زمینه وضع کنند. این در حالی است که دولت حسن روحانی و چهره‌های میانه‌رو در ایران از تصویب این لایحه حمایت می‌کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!