راهکارهای آسه آن برای حفظ معیشت و سلامت مردم در بحران کرونا

توریست مالزی – سی و ششمین اجلاس رهبران عضو سازمان جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن درحالی به صورت آنلاین برگزار شد که همکاری های منطقه ای این...
توریست مالزی – سی و ششمین اجلاس رهبران عضو سازمان جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن درحالی به صورت آنلاین برگزار شد که همکاری های منطقه ای این کشورها به دلیل بحران کرونا به کمترین سطح خود در تاریخ فعالیت این سازمان رسیده است. اگرچه این اتحادیه با چشم ا نداز رشد و توسعه اقتصادی در منطقه ایجاد شد، اما هدف اصلی آن در شرایط همه گیری بیماری کووید-۱۹ حفظ معیشت، حیات و سلامت مردم اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، اجلاس سران آسه آن یکی از مهمترین نشست‌های منطقه‌ای در جنوب شرق آسیاست که هرساله رهبران ۱۰ کشور مالزی، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، کامبوج، برونئی، میانمار، لائوس و فیلیپین هرساله در آن شرکت کرده و خط مشی سالیانه همکاری‌های درون منطقه‌ای را به ثبت می‌رسانند. امسال اما بحران کرونا و همه گیری آن فعالیت‌های داخلی و روابط منطقه‌ای این کشورها را به شدت تحت تاثیر تبعات اجتماعی – اقتصادی قرار داده به گونه‌ای که حتی این نشست مهم نیز به صورت مجازی در روز ۲۷ ماه جاری میلادی در ویتنام برگزار شد. ویتنام که امسال ریاست اتحادیه آسه آن را برعهده دارد، نیز به دلیل اپیدمی کرونا کمترین میزان کنفرانس‌های مرتبط با اتحادیه آسه آن را میزبانی کرده و اجلاس سران را نیز به صورت آنلاین و از راه دور برگزار کرد.
کووید-۱۹ اکنون یکی از مهمترین چالش‌های منطقه‌ای برای این کشورهاست به گونه‌ای که رهبران کشورهای دهگانه آسه آن به اتفاق، در اجلاس یکروزه خود از چالش‌هایی که این بیماری در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی آن‌ها ایجاد کرده ابراز نگرانی جدی کرده و خط مشی تشدید همکاری‌های درون منطقه‌ای برای مقابله با آن را تائید کردند. رهبران این منطقه در بیانیه نهایی اجلاس سی و ششم خود برتلاش‌های جمعی برای رفع سه چالش عمده منطقه بیماری کووید-۱۹، اختلافات مرزی در دریای جنوبی چین با پکن و تنش‌های اخیر میان کره شمالی و جنوبی تمرکز کردند.

رهبران جنوب شرق آسیا در بیانیه مشترک صادر شده در پایان نشست سالیانه با اشاره به اینکه باید اقدامات هوشیارانه در قبال شیوع موج دوم کرونا را در منطقه افزایش داد، بر تعهد جدی خود برای کاهش تبعات منفی ویروس کرونا بر معیشت، حیات و سلامت جوامع و اقتصاد مردم به ویژه آسیب پذیران، از طریق اجرای یک برنامه جامع ، با هدف بهبود وضعیت اجتماعی- اقتصادی منطقه تاکید کردند. این رهبران حفظ و تقویت اتصال زنجیره تأمین نیازمندی‌های بهداشتی و اقتصادی ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت منطقه را استراتژی اصلی اتحادیه آسه آن برای مقابله با بحران‌های ایجاد شده ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند. رفع مسائل مربوط به اشتغال به ویژه بحران بی‌سابقه بیکاری ایجاد شده ناشی از کرونا و دفع فشارهای اقتصادی حاصل از آن برای مردم و نیروی کار منطقه از طریق تقویت برنامه‌های حمایتی اجتماعی و ارتقای استراتژی‌های اشتغال محور با توجه به شرایط جدید از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس منطقه‌ای بود.

رهبران این بخش از جغرافیای جهان با اشاره به بروز تنش‌های جدید میان دو کره و همچنین برخی تنش‌ها در منطقه پر اختلاف مرزی دریای جنوبی چین با پکن، با تاکید بر گفت وگو برای رفع این تنش‌ها بر تقویت اقدامات به منظور حفظ و ارتقای صلح، امنیت، ثبات، ایمنی، و آزادی ناوبری و پرواز در دریای جنوبی چین تاکید کردند.

سی و ششمین اجلاس سران رهبران آسه آن قرار بود در ابتدای ماه آوریل در ویتنام برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و در نهایت این همه گیری سبب شد تا مهمترین اجلاس سالیانه جنوب شرق آسیا به صورت آنلاین برگزار شود. براساس تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی که روز گذشته منشتر شد ، منطقه جنوب شرق آسیا شاهد شیوع گسترده بیماری کووید۱۹ در ماههای اخیر بوده به گونه‌ای که تاکنون ۲ هزار و ۸۰۵ نفر دراین منطقه به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

اندونزی با بیش از۵۵ هزار نفر، سنگاپوربا بیش از ۴۳ هزار نفر، فیلیپین با بالغ بر ۳۶ هزار نفر، ، مالزی با بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ نفر و تایلند با افزون بر۳ هزار نفر به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در جنوب شرق آسیا به خود اختصاص داده‌اند.
البته مسئولان بهداشت و درمان در تایلند اعلام کردند که در ۳۵ روز اخیر هیچ مبتلای جدیدی در این کشور نداشته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی اندونزی را با بیش از ۵۵ هزار مبتلا نقطه داغ نقشه اپیدمی بیماری کووید۱۹ درجنوب شرق آسیا معرفی کرده است. شمار مبتلایان در روزهای اخیر در این کشور افزون بر ۲۶۰ میلیون نفری، از مرز یک هزار نفر در روز فراتر رفته واین روند همچنان افزایشی است.

مریم شفیعی




پاسخی ارسال کنید

*

*

11 + 16 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!