رعایت نشدن آئین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح محدودسازی اینترنت

توریست مالزی – کلیات طرح محدودسازی اینترنت ایران توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد. همزمان گزارش‌هایی منتشر شده که شماری از نمایندگان در تلاشند تا این طرح به...
توریست مالزی – کلیات طرح محدودسازی اینترنت ایران توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد. همزمان گزارش‌هایی منتشر شده که شماری از نمایندگان در تلاشند تا این طرح به صحن علنی مجلس بازگردد.

به گزارش بی بی سی، نمایندگان کمیسیون مشترک کلیات طرح محدودسازی اینترنت ایران که با عنوان “طرح صیانت از فضای مجازی” شناخته می‌شود را با ۱۸ رای موافق و یک رای مخالف تصویب کرده‌اند.

کمیسیون مشترک چیست؟
کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی در مواردی ایجاد می‌شود که طرح یا لایحه‌ای از حیطه کار یک کمیسیون فراتر باشد. در این موارد به تشخیص هیات رئیسه کمیسیونی مشترک از اعضای کمیسیون‌های مرتبط و تخصصی تشکیل می‌دهد. در این مورد نیز کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه را تشکیل داده است. بنابر طرحی که در مجلس به تصویب رسیده، طرح محدودسازی اینترنت در صحن علنی بررسی نخواهد شد. بدین ترتیب ممکن است این طرح برای اجرای آزمایشی به دولت ابلاغ شود.

به گزارش ایسنا همزمان یک عضو کمیسیون مشترک از تقاضای لغو بررسی ‎طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس خبر داده است. جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت گفته است که تاکنون ۵۵ از نمایندگان تقاضا برای بازگشت طرح به صحن علنی را امضا کرده‌اند و شمار امضاها در حال افزایش است.

آقای کوچی در توییتی نوشته است: “همانطور که در لایو گفتم کلیات جلسه امروز مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رای‌گیری امروز از لحاظ قانونی دارای ایراد و قابل پذیرش نیست.” امروز ویدئویی هم از جلسه کمیسیون مشترک مجلس ایران منتشر شد که نمایندگان را هنگام رای به طرح محدودسازی اینترنت نشان می‌داد. در این ویدیو یکی از نمایندگان تلاش می‌کرد تا طرح هرچه سریع‌تر به تصویب برسد.

طرح صیانت از فضای مجازی با مخالفت گسترده شهروندان ایرانی مواجه شده و بیش از یک میلیون نفر در نامه‌ای به رئیس مجلس خواهان لغو آن شده‌اند.

کاهش سرعت اینترنت
همزمان با رای‌گیری برای “طرح صیانت”، رسانه‌های داخلی در ایران گزارش‌هایی از کاهش سرعت اینترنت منتشر کرده‌اند. اما علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران گفته است دلیل سرعت کند اینترنت مربوط به “پیک کرونا” و “افزایش مصرف” است. کاهش شدید سرعت اینترنت و اختلال در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران اعتراض کاربران ایرانی را به دنبال داشته است.

سرعت اینترنت در ایران؛ هر روز کندتر از دیروز
در میان کاربران این گمانه‌زنی نیز مطرح است که کاهش سرعت اینترنت عمدی است. کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در پیام‌هایی که برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده‌اند می‌گویند کسب و کارشان دچار مشکل جدی شده، دسترسی به اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی روز به روز سخت‌تر می‌شود و آموزش آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها مختل شده است.

اظهارات مسئولان در هفته‌های گذشته، نه‌تنها دلیل این وضعیت را به روشنی مشخص نکرده بلکه با زدن برچسب‌هایی مانند “فیک نیوز” یا خبر جعلی به گزارش‌ها و نمودارهای کاهش سرعت، بسیاری را خشمگین کرده است.

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد آبان ماه امسال تلویحا گفت که در تصویب طرح “شفافیت” وجود نداشته و نسخه اولیه طرح با نسخه مطرح شده در مجلس “تفاوت” داشته است. مطابق این طرح ارائه خدمات پولی و بانکی به کسب‌وکارهای فعال در پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی ممنوع می‌شود. این طرح که در صورت تصویب و اجرا باعث محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های پرطرفدار چون اینستاگرام و واتس‌اپ خواهد شد، به دنبال آن است که سازوکاری برای مدیریت خدمات اصلی اینترنتی ایجاد کند.

طرح صیانت از شرکت‌های خارجی می‌خواهد که در ظرف مدتی معین مجوزهای لازم را برای فعالیت در ایران اخذ کنند، در غیر این صورت مسدود خواهند شد. در عین حال حمایت از ساخت سرویس‌های مشابه و بومی را در دستور خود دارد. افزون بر این، مجازات‌هایی در این طرح تعبیه شده که برای مثال کارکنان مسئول در دستگاه‌های اجرایی کشور را در صورت استفاده از سرویس‌های خارجی “بدون مجوز” به انفصال از خدمت محکوم می‌کند.

اکثریت مخالفان این طرح ساخت سرویس‌های بومی با کیفیت مشابه را غیرممکن می‌دانند و این طرح را باعث نابودی کسب‌وکارهای اینترنتی و تحدید بیشتر آزادی بیان و حریم شخصی کاربران می‌شمارند.

به گفته روزنامه “انتخاب” آقای کوچی که عضو “کمیسیون مشترک طرح صیانت” است اکنون گفته است: “معاونت قوانین در نامه ای از رعایت نشدن آئین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت خبرداد و تاکید کرده که آنچه در جلسه امروز کمیسیون مشترک رای گیری شده‌ متفاوت از طرحی است که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساسا نباید مبنای رسیدگی و رای گیری در کمیسیون قرار می گرفت.”

او اضافه کرد: “به دلایل ذکر شده و این که مصوبه اخیر متفاوت از طرح ارجاعی به این کمیسیون است، آنچه رای گیری شده امکان بارگذاری درسامانه قوانین مجلس را ندارد و نمی تواند مبنای قرار گیرد.”

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!