روباتی که در عرض ۲۰ دقیقه صندلی ایکیا را سر هم کرد

توریست مالزی – در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه طراحی و ساخت روبات‌ها حاصل شده است. در یکی از تازه‌ترین دستاوردها دو بازوی روباتیک توانستند با احتساب برنامه‌ریزی،...
توریست مالزی – در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه طراحی و ساخت روبات‌ها حاصل شده است. در یکی از تازه‌ترین دستاوردها دو بازوی روباتیک توانستند با احتساب برنامه‌ریزی، در عرض ۲۰ دقیقه یک صندلی ایکیا را طبق دستورالعمل سرهم کنند.
به گزارش دویچه وله، شرکت ایکیا شهرتی جهانی در زمینه فروش مبلمان و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل دارد. یکی از ویژگی‌های مهم محصولات ایکیا به ویژه مبلمان، تختخواب یا میز نیز نقش پررنگ خود مشتری در سرهم کردن اجزای آن است که می‌تواند کاری گاه ساده یا برای برخی دشوار و پیچیده باشد.  به همراه تمامی این اجناس یک دستورالعمل چند صفحه‌ای نیز که در واقع راهنمای سرهم کردن اجزاست، وجود دارد که از روی آن می‌توان قدم به قدم پیش رفت تا در نهایت یک تختخواب، کمد یا صندلی را سوار کرد.




گروهی از پژوهشگران در یک حرکت آزمایشی  دو بازوی روباتیک مجهز به یک دوربین سه بعدی را برای سر هم کردن یکی از صندلی‌های ایکیا به کار گرفتند. آنها با برنامه‌ریزی یک دستورالعمل ساده برای روبات، تمام قطعات صندلی را در برابر روبات قرار دادند.
این روبات با استفاده از دوربینی که در اصل به عنوان چشم به کار می‌رفت، هر کدام از اجزا را تشخیص داده و در عرض تنها بیست دقیقه توانست صندلی را به طور کامل و بدون نقص سر هم کند.
البته به گفته دانشمندان “چشم” این روبات از قدرت تشخیص بسیار بالایی برخوردار نبوده و در جریان کار اجزا می‌بایست “لمس” می‌شدند.

یکی از دشواری‌های کار نحوه عملکرد دو بازوی روباتیک با قطعه‌های بزرگ چوبی بوده است. برای سر هم کردن این قطعه‌ها میزان فشار وارده باید به گونه‌ای تنظیم می‌شده که این قطعات در حین کار نشکنند.  برای همین نیز دانشمندان از حسگر‌های فشار در این بازوهای روباتیک استفاده کردند.

کوانگ کوونگ فم از دانشگاه فنی سنگاپور که در این آزمایش شرکت داشت به مجله “وایرد” گفته است: «اگر در محاسبات اشتباهی رخ دهد، هر دو بازو با یکدیگر درگیر می‌شوند و در نهایت وسیله را می‌شکنند.»
تمام این آزمایش از جمله زمانی که برای برنامه‌‌ریزی این روبات‌ها لازم بود، بیست دقیقه طول کشید. روبات‌ها برای سرهم کردن صندلی تنها هشت دقیقه زمان صرف کردند.

البته تا زمانی که این روبات‌ها وارد چرخه تولید انبوه شوند و به بازار راه یابند، چند سال طول می‌کشد. گام بعدی دانشمندان طرح‌ریزی برای هر چه بیشتر خودمختار کردن روبات‌هاست. به گفته فم هدف نهایی رسیدن به این مرحله است که تصویر یک صندلی را به روبات نشان دهند و روبات خودش دست به کار سر هم کردن آن شود.  برای رسیدن به چنین مرحله‌ای به دست‌کم پنج سال نیاز است.



پاسخی ارسال کنید

*

*

17 − چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!