سرانجام «گشت ارشاد» تعطیل شد

منتظری، دادستان کل ایران با اعلام تعطیلی گشت ارشاد تعطیل گفت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تأسیس شد از همانجا...
منتظری، دادستان کل ایران با اعلام تعطیلی گشت ارشاد تعطیل گفت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تأسیس شد از همانجا نیز تعطیل شد. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.

پس از سال‌ها فعالیت و پرونده‌سازی برای هزاران تن از دختران و زنان ایرانی گشت ارشاد به پایان راه خود رسید. این پایان اما پایان خوشی نبود، چرا که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت و کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در جریان اعتراضات به وقوع پیوست.

پسامدهای پافشاری در فعالیت گشت ارشاد و تشدید آن در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، جمهوری اسلامی را با بزرگترین چالش تاریخ خود روبرو کرده است. سه ماه ناآرامی، برگزاری راه‌پیمایی های ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفری در کانادا و آلمان در حمایت از اعتراضات مردم ایران و صدور قطعنامه‌ها و بیانیه‌های متعدد از سوی نهادهای جهانی، هنرمندان، روشنفکران و مقامات سیاسی جهان، جمهوری اسلامی را در انزوای بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

تعطیلی گشت ارشاد و آزادی برخی زندانیان سیاسی بی‌تردید با هدف آرام کردن جو متشنج داخلی و خارجی انجام گرفته است، اما اثربخشی این اقدامات با تردیدهایی روبروست. نخست آن که تعطیلی گشت ارشاد به معنای لغو حجاب اجباری نیست و از این پس نیز نیروی انتظامی، بسیج و سپاه همچنان می‌توانند با افراد بی‌حجاب یا بدحجاب برخورد کنند و قوه قضاییه نیز همچون گذشته، متخلفان را به مجازات‌های گوناگون محکوم کند.

از سوی دیگر، آزادی برخی زندانیان سیاسی و هنرمندان بازداشت شده با بازداشت عده‌ای دیگر همزمان شده است. برای نمونه، همزمان با آزادی کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی، بازیگران سینما از زندان، میترا حجار دیگر بازیگر سینما بازداشت شد و با قید وثیقه آزاد شده است. خانه باغ خانوادگی الناز رکابی، قهرمان صخره‌نوردی ایران نیز که بدون حجاب در مسابقات جهانی شرکت کرده بود، با حکم قضایی تخریب شد. برای برخی از بازداشت‌شدگان اعتراضات نیز حکم اعدام صادر شده است.

این رفتارهای متناقض، مانع از اعتماد بسیاری از مردم ایران به اصلاحات محدود و معدود از سوی مسوولین کشور شده است و همین امر، همچنان آتش اعتراضات را شعله‌ور نگاه می‌دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!