خوراک چینی باکوته (Bak Kut Teh)

نام این غذا از سه کلمه باک به معنی گوشت, کوت به معنی استخوان و ته یعنی چای تشکیل شده است و به خوراکی گفته میشود که از پختن دنده خوک همراه با انواع گیاهان وادویه های معطر حاصل میشود.
توریست مالزی – خوراک باکوته از غذاهای محبوب چینی هاست که پخت آن در میان اقوام ‘هوکلو’ و ‘ تئوچیو’ و همچنین کشورهای همسایه همچون تایوان, سنگاپور و تایلند رایج است. نام این غذا از سه کلمه باک به معنی گوشت, کوت به معنی استخوان و ته یعنی چای تشکیل شده است و به خوراکی گفته میشود که از پختن دنده خوک همراه با انواع گیاهان وادویه های معطر حاصل میشود.

باکوته درقدیم غذای مخصوص بابرهای چینی در بندرگاه کلنگ و در منطقه رودخانه سنگاپور بوده است که آنرا به عنوان تونیکی مقوی برای حفظ سلامت و تقویت نیروی جسمانی در کنار غذای ناچیز خود صرف میکردند.

این غذای پرچرب از گوشت دنده خوک تهیه میشود که با مخلوطی از ادویه های مختلف مانند بادیان، دارچین، میخک، دانه رازیانه و سیربه آرامی و طی چند ساعت پخته میشود. پس از صرف این غذا معمولا یک چای گیاهی تیره مینوشند که گفته میشود به هضم این خوراک چرب کمک می کند و کلمه “ته” یا چای در اسم این غذا در واقع اشاره به این نوشیدنی دارد.

باکوته به سبک های مختلفی تهیه میشود که هر کدام نشات گرفته از شرایط جغرافیایی منطقه ای است که اقوام چینی در آن ساکن بوده اند. باکوته به سبک تئوچیو (قوم ساکن در نزدیکی رودخانه سنگاپور) دارای رنگی روشن است و از سیر و فلفل بیشتری در آن استفاده میشود حال آنکه در سبک هوکلو به دلیل استفاده از سویا سس این سوپ ظاهری تیره رنگ دارد و بسیار شور است. باکوته به سبک کانتونیز حاوی انواع گیاهان دارویی است که به آن طعمی بسیار شاخص و می دهد.

به این خوراک معمولا مواد مختلف دیگری همچون توفوی خشک, قارچ شیتاکی, کلم “چوی سام” و ادویه های مخصوص چینی مانند YuZhu اضافه میگردد که به این سوپ مزه ای شیرین و خوش طعم می دهند.

در هنگام پخت باکوته معمولا به آن سس صدف و سویا سس اضافه میگردد که میزان آن به سلیقه افراد و سبک آشپزی آنها بستگی دارد. در نهایت سوپ آماده شده را در کاسه های سفالی ریخته و آنرا با گشنیز خرد و پیازچه سرخ شده تزیین می کنند .

باکوته یک غذای کامل و مقوی است که اکثرا به عنوان صبحانه و همراه با برنج یا نودل چینی صرف میشود. سس مخصوص این غذا مخلوطی از فلفل چیلی پادی, سویا سس سیاه و سیر خرد شده است که بطور جداگانه در کنار این سوپ سرومیشود.

به تازگی سبک جدیدی از باکوته در مالزی باب شده است که به باکوته خشک معروف است. این نوع باکوته, سوپی بسیارغلیظ است که با موادی همچون ولف بری, خرمای خشک, فلفل چیلی و ماهی مرکب خشک شده تهیه میشود و طعم و عطری تند و قوی مانند معجون های دارویی دارد.

این نوع باکوته معمولا به عنوان درمانی برای رفع خماری (حاصل از صرف شراب) استفاده میشود. جالب است بدانید در مالزی برخی رستوران ها نوع حلال این سوپ خوشمزه را برای مشتریان مسلمانان خود تهیه میکنند که به چیکوته معروف است و در آن به جای گوشت خوک از مرغ استفاده میشود !

bakuteh6bak kut teh2bakuteh3Bak kut teh 1

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!