شش سم خطرناک موجود در مواد غذایی را بشناسید

توریست مالزی – احتمالاً ادعاهای زیادی را شنیده‌اید که برخی از ترکیبات غذایی رایج، سمی هستند. خوشبختانه، بیشتر این ادعاها پایه و اساس علمی ندارند. به‌گزارش دویچه وله به...
توریست مالزی – احتمالاً ادعاهای زیادی را شنیده‌اید که برخی از ترکیبات غذایی رایج، سمی هستند. خوشبختانه، بیشتر این ادعاها پایه و اساس علمی ندارند.

به‌گزارش دویچه وله به نقل از هلث‌لاین؛ با‌این‌حال، مواد سمی کمی وجود دارد که ممکن است مضر باشند، به‌خصوص زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شوند:

بیسفنول A و ترکیبات مشابه
بیسفنول A (BPA) یک ماده شیمیایی است که در ظروف پلاستیکی بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های رایج و در پوشش داخلی قوطی‌های فلزی یافت می‌شود. مطالعات نشان داده است که BPA می‌تواند از این ظروف خارج شود و به غذا یا نوشیدنی نفوذ کند. اعتقاد بر این است که BPA با اتصال به گیرنده‌های هورمون‌ها، عملکرد هورمون استروژن را تقلید می‌کند. این امر می‌تواند عملکرد معمولی هورمون را مختل کند. علاوه ‌بر‌این، مطالعات روی حیوانات باردار نشان داده است که قرار گرفتن در معرض BPA منجر به مشکلاتی در تولیدمثل می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات در آینده را برای جنین در حال رشد افزایش می‌دهد. برای کاهش قرار گرفتن در معرض این ترکیبات مضر، تا‌حد‌امکان از ظروف پلاستیکی از جمله بطری‌های آب اجتناب کنید. به‌جای پلاستیک از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید و به‌دنبال غذاهایی باشید که به‌جای قوطی‌های آلومینیومی در شیشه بسته‌بندی شده اند.

چربی‌های ترانس مصنوعی
چربی‌های ترانس مصنوعی با پمپاژ هیدروژن به روغن‌های غیراشباع مانند روغن سویا و ذرت، ساخته می‌شوند تا آنها را به چربی‌های جامد تبدیل کنند. آنها در بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده مانند مارگارین، میان‌وعده‌ها و محصولات پخته‌شده بسته‌بندی شده وجود دارند. با‌این‌حال، مطالعات نشان داده است که مصرف چربی ترانس باعث التهاب می‌شود و اثرات منفی بر سلامت قلب دارد.

بطری‌های پلاستیکی آببطری‌های پلاستیکی آب
به‌جای پلاستیک از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید و به‌دنبال غذاهایی باشید که به‌جای قوطی‌های آلومینیومی در شیشه بسته‌بندی شده اند.عکس: Katja Raiher/DW
هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای

هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs) آلاینده‌های زیست محیطی محسوب می‌شوند. آنها از سوزاندن مواد آلی به‌وجود می‌آیند، اما در غذاها نیز یافت می‌شوند. هنگامی که گوشت در دمای بالا کبابی یا دودی می‌شود، چربی آن روی سطوح داغ می‌چکد و PAH فرار تولید می‌کند که می‌تواند درون گوشت نفوذ کند. در واقع، گوشت‌های دودی و کبابی یکی از منابع اولیه PAH در غذا هستند. اما PAH‌ها در بسیاری از انواع غذاهای فرآوری‌شده نیز یافت می‌شوند. متأسفانه، محققان دریافته‌اند که PAH‌ها سمی و با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، کلیه، روده بزرگ و پروستات مرتبط هستند. بهتر است از روش‌های دیگر پخت‌و‌پز استفاده کنید، مانند آب‌پز کردن یا پختن آهسته روی اجاق. اما هنگام کباب‌کردن با به‌حداقل‌رساندن دود و از‌بین‌بردن سریع چکه‌ها، می‌توانید PAH را تا ۸۹ درصد کاهش دهید.

کومارین در دارچین
کومارین یک ترکیب سمی است که در دارچین بخصوص دارچین کاسیا یافت می‌شود. در دوزهای بالا، کومارین خطر سرطان و آسیب کبدی را افزایش می‌دهد. با‌این‌حال، غیرممکن است که بدانید دارچین شما حاوی چه مقدار کومارین است، مگر اینکه آن را آزمایش کرده باشید. اگر می‌خواهید از مصرف کومارین اجتناب کنید، به‌دنبال نوع دیگری از دارچین به نام دارچین سیلان یا «دارچین واقعی» از گیاه Cinnamomum verum باشید.

قندهای اضافه‌شده
قندهای افزوده اغلب به‌عنوان «کالری خالی» نامیده می‌شوند و با بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله چاقی، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، بیماری کبد چرب و سرطان مرتبط هستند. غذاهای سرشار از قندهای افزوده نیز بسیار فرآوری‌شده هستند و ممکن است خواص اعتیادآوری داشته باشند که تنظیم مصرف این غذاها را برای برخی افراد دشوار می‌کند.برای کاهش مصرف شکر اضافه‌شده، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند نوشابه و آب میوه را محدود کنید و فقط گاهی اوقات از میان وعده‌ها و دسرهای فرآوری‌شده استفاده کنید.

جیوه در ماهی
ماهی یک پروتئین حیوانی بسیار سالم است، اما انواع خاصی از ماهی‌های اعماق دریا می‌توانند حاوی سطوح بالایی از جیوه، یک سم شناخته‌شده باشند. جیوه یک نوروتوکسین است، به‌این‌معنی که می‌تواند به مغز و اعصاب آسیب برساند. برخی از ماهی‌ها مانند ماهی خال‌مخالی و شمشیرماهی دارای جیوه بسیار بالایی هستند و باید از مصرف آنها اجتناب کرد. با‌این‌حال، خوردن انواع دیگر ماهی‌ها همچنان توصیه می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + دوازده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!